Tau 1750p - Turneringar

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Nion
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:11

Tau 1750p - Turneringar

Inlägg av Nion »

Har börjat fila lite på en lista för turneringsspel. Det är möjligt att det är helt tokigt men såhär ser den ut för närvarande:

HQ (284)

Shas’O - Plasma rifle, Cyclic ion blaster, Shield generator, Hard-wired multitracker, Bonding knife
Bodyguard - Airbursting fragmentation projector, Missile pod, Multi-tracker
Bodyguard - Plasmarifle, Missilepod, Multi-tracker

Elites (159/225)

Battlesuit Shas’ui - Teamleader, Plasmarifle, Missile pod, Targeting array, Hard-wired multitracker, Hard-wired drone controller, 2x Gun drones
Battlesuit Shas’ui - Plasmarifle, Missile pod, Multitracker

Stealth 6x Shas’ui
Team leader, Bonding knife, Hard-wired drone controller, 2x Gun drones, Hard-wired Target lock, Markerlight

Troops (197/112/112)

Firewarriors
12x Shas’la
Devilfish - Disruption pod

Firewarriors
12x Shas’la

Firewarriors 12x Shas’la

Fast attack (167/130)


Pathfinders 5x Shas’la
Shas’ui
Devilfish - Disruption pod (re-assigned to firewarriors)

2x Piranha
Fusion blasters

Heavy support (165/190)

Hammerhead - Railgun, Smart missile system, Disruption pod

Broadside Shas’ui - Team leader, Target lock, Hard-wired multi-tracker, Hard-wired drone controller, 2x Shield drone
Broadside Shas’ui - Multi-tracker

Totalt: 1741


Det blev tre troop squads, men det går nog trycka in ett med kroots alternativt ett till med firewarriors om man ändrar runt lite. Det finns mycket som kan bantas. Synpunkter?

Jocke Rapp
Site Admin
Inlägg: 3501
Blev medlem: 19 aug 2008, 16:38
Ort: Göteborg

Re: Tau 1750p - Turneringar

Inlägg av Jocke Rapp »

Ett enkelt sätt att spara 10p är ju att göra din bodyguard till en vanlig crisis-enhet, då endast en av killarna där behöver vara en shas'vre, med tanke på deras beväpning.
Sen tycker jag väl personligen att kombinationen Cyclic, Plasma, Airbursting, Missile pod, Plasma, Missile Pod inte är så jättehet, då vapnena används mot olika saker och har olika range. Att flytta om vapnena lite och lägga in ett target lock skulle nog kunna hjälpa till.

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: Tau 1750p - Turneringar

Inlägg av XecrNist »

Jag skulle ta plasma och missiler på crisis eftersom att det blåser bort det mesta som kommer nära förutom tunga tanks men det tar ju dina heavy hand om

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tau 1750p - Turneringar

Inlägg av speedfreek »

Oavsett om din ledare har en tvåmanna retinue eller går ensam, så har han ingen nytta av Bonding Knife.
När han är sist kvar i sin enhet blir han IC igen.
(om han går med 5+ gubbar, tex Fire Warriors har han användning för kniven)

Användarvisningsbild
Nion
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:11

Re: Tau 1750p - Turneringar

Inlägg av Nion »

Jag har gjort lite småändringar som ni har föreslagit. Men jag har stora problem med mina fem battlesuits. Commandern och hans bodyguard vill jag helst inte ändra på då jag redan byggt dem. Speciellt inte commandern som jag är nöjd med utseendemässigt. Bodyguarden skulle jag väl kunna göra om iofs.

Ett förslag vore samma Commander ensam. Sen två elite squad med två suits i varje. Dubbla missilepods i det ena och missilepod + plasma i det andra. Vad tycker ni? Fler förslag?

Angående troops. Tror ni det räcker eller ska jag försöka få in ett squad till? Genom att ändra lite i armén och dra ner ca 2 gubbar i existerande squad så borde det funka.

Såhär ser det ut nu:

HQ (207)

Shas’O - Plasma rifle, Cyclic ion blaster, Shield generator, Hard-wired multitracker
Bodyguard - Airbursting fragmentation projector, Missile pod, Multi-tracker

Elites (221/225)

Battlesuit Shas’ui - Teamleader, Plasmarifle, Missile pod, Targeting array, Hard-wired multitracker, Hard-wired drone controller, 2x Gun drones
Battlesuit 2x Shas’ui - Plasmarifle, Missile pod, Multitracker

Stealth 6x Shas’ui
Team leader, Bonding knife, Hard-wired drone controller, 2x Gun drones, Hard-wired Target lock, Markerlight

Troops (197/112/112)

Firewarriors
12x Shas’la
Devilfish - Disruption pod

Firewarriors
12x Shas’la

Firewarriors 12x Shas’la

Fast attack (167/130)


Pathfinders 5x Shas’la
Shas’ui
Devilfish - Disruption pod (re-assigned to firewarriors)

2x Piranha
Fusion blasters

Heavy support (165/190)

Hammerhead - Railgun, Smart missile system, Disruption pod

Broadside Shas’ui - Team leader, Target lock, Hard-wired multi-tracker, Hard-wired drone controller, 2x Shield drone
Broadside Shas’ui - Multi-tracker

Totalt: 1736

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Tau 1750p - Turneringar

Inlägg av speedfreek »

Oavsett hur mycket Fire Warrior du har så kommer det aldrig vara tillräckligt om det gäller att avancera för att ta objektiv.
Troops är Tau-armén enorma svaghet och det går knappt att komma runt.

Användarvisningsbild
Nion
Inlägg: 4
Blev medlem: 04 jan 2009, 02:11

Re: Tau 1750p - Turneringar

Inlägg av Nion »

speedfreek skrev:Oavsett hur mycket Fire Warrior du har så kommer det aldrig vara tillräckligt om det gäller att avancera för att ta objektiv.
Troops är Tau-armén enorma svaghet och det går knappt att komma runt.
Hur vore det att trycka in ett squad med kroots?

Ett squad firewarriors för home objectives och två squad firewarriors i djävulsfiskar för mobilitet, samt krootsen.

Vad skulle kompet hamna runt på denna lista?

Skriv svar