Orks lista 1750p

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Orks lista 1750p

Inlägg av Papa D »

1. Big mek med SAG bör stå med någon unit annars blir han för lätt att targeta, sätt honom i en 19 unit grotz med Herder så ställer du majority of grotz i cover....får du en scoring unit på hemma plan för home objective. Och då kan du ta bort Bosspole, Cybork body och eavy armour, ge honom en ammorunt för 3 poäng.... alltid värt det.

2. Nobz, om alla har PK slår den uniten alltid sist, det innebär att dom lätt kan bli swampade och dödade innan dom får veva tillbaka, 1-2 PKs räcker och sätt olika vapen/eq så du kan dela ut wounds som tidigare nämnt och bort med cyborkbody (om du inte har det för att det är sjukt coolt att converat) Skulle använda dom poängen till fler nobz, eller på troops.

3. Maxa ut ard boys i trukken, wrecking ball?? Har aldrig testat, skulle köra ram så du kan tank shocka och boarding plank så du kan veva ut med PKn på fordon inom 2" utan att disembarka.. bättre än Ball tror jag... Kanske ska ta bort Big shoota ur den enheten, då dom ska in och kötta upp smurfmarines med PK.

4. Mer troops- mer troops! Bikers är riktigt nice, 1-2 unit till och/eller kanske någon till unit boys beroende på vilket teama du tänker dig.. troops är sjukt viktigt i alla missions, minst 4 troop choices.

5. Lootas är kul, men dom är väldigt fragila om du inte tänkt ha dom i din battle wagon. Räcker med att 3 dör i runda 1 så måste dom ta ld mot 7.... surt när dom flyr....

6. Se upp med mängden Power klaws om du vill spela turnering... folk gillar inte ork hidden power fists.

7. Killkannon, sty 7 ap 3 för 50 poäng... vet inte om den är värd det...

8. Skulle ge wazzdakka gutzmek ett litet biker retinue, som ablative wounds.

9. Kommandos är bra 66% av alla matcher, dom är kul.. den konfig du har nu är bra, kanske nån ork till men det behövs inte.

10. Generellt behövs inte armour på nobz i troop choices, då det är majority save, dom är inte IC och kan inte bli targeted, därför ryker dom alltid sist.

P.Daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Orks lista 1750p

Inlägg av Nefrums »

Papa D skrev:10. Generellt behövs inte armour på nobz i troop choices, då det är majority save, dom är inte IC och kan inte bli targeted, därför ryker dom alltid sist.
i och med att de har 2 wounds så kan det vara bra att ha armor på dem, då kan man altid lägga första hitten på dem och ta 4+ save..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Andegon
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 jan 2009, 04:17

Re: Orks lista 1750p

Inlägg av Andegon »

Tack så hemskt mycket för tipset Papa D , precis sånna här tips jag var ute efter :D

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Orks lista 1750p

Inlägg av Papa D »

Nefrums skrev:
Papa D skrev:10. Generellt behövs inte armour på nobz i troop choices, då det är majority save, dom är inte IC och kan inte bli targeted, därför ryker dom alltid sist.
i och med att de har 2 wounds så kan det vara bra att ha armor på dem, då kan man altid lägga första hitten på dem och ta 4+ save..
Jo det är förvisso en ide, men en sur ork kostar 6 p och det blir en massa extra poäng om man ska lassa på 'eavy armour på nobz, plus att man blir bitter när man tar wounds på noben efter som det oftast bara han som gör något i ork horderna... alla andra är ju bara wound köttmur. I just detta fall har ju den ovannämnda lista i princip 'aard boys, så då kan ju lika gärna dom ta sejvet om dom får ett sejv.. jag vet dock hur du tänker och det är bra.. dvs bättre att ta ett wound på en nob än att lossa en hel ork för man tar ju inte break test för ett lossat wound etc.

De e upp till var och en, jag brukar inte göra det, tycker det blir en point sink.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Orks lista 1750p

Inlägg av HeadWar »

Majority save fanns det inte något som hette ens i 4th ed, och nu är det ju den fantastiska fördela-wounds-innan-du-slår-saves-regeln som gäller, med allt vad det innebär av konstig ost. För 5 pts 'Eavy Armour får man i princip två extra wounds, jämfört med lite mer än ett extra wound för en boy som kostar 6 pts, men ok, det är lite av en smaksak, det finns andra fördelar med att ha mer boyz.

'Ard Boyz får man som sagt bara ha en enhet, och den noben har 'Eavy Armour vare sig man vill eller inte.

Sen håller jag absolut inte med om att det bara är nobzen som gör något i en orkarmé, isåfall har man inte tillräckligt många boyz.

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Orks lista 1750p

Inlägg av Papa D »

Så klart det inte bara är nobz som gör saker.. jag överdriver lite, men en PK nob levererar onekligen ungefär lika mycket som 20 orks gör i close combat mot marines.

Jag kanske får stryka min punkt 10. Jag kan hålla med om att det kan vara najs att toola upp nobzen, för mig som har 6 units om typ 20 orks tycker jag 30 p för lite rustning känns dyrt, men som sagt, det är en smaksak.

P daddy
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Andegon
Inlägg: 16
Blev medlem: 09 jan 2009, 04:17

Re: Orks lista 1750p

Inlägg av Andegon »

Först och främst måste jag beröma alla för en väldigt bra support !
Men nu är det så att jag har sålt iväg lite av mina orker och ska börja om så att säga och den första listan jag skrev har ni redan sett. Och nu tänkt jag beställla allt som ska vara till den listan , eller är den så jävla kass och udda att jag lika gärna kan satsa på en helt annan lista ?
För grejen är den att jag har tänkt spela i turneringar med denna lista , och få friendly games , men fortfarande inte vara för ostig.
Jag satt och gjorde en helt annan lista , nämligen denna : SE LÄNGST UP

Dock känner jag att denna ny lista är lite tråkig och kanske även den innehåller flertal fel. Kanske ska säga att jag förövrigt avskyr horde listor med orker ( jag gör det bara ) dock kanske en sak man får vänja sig vid om man ska spela med dem i turneringar. Den gamla listan har jag även skrivit om en del så ni får även bedöma den en gång till men säg gärna vilken ni mennar om ni ska peka ut något fel.

Nedersta listan är den gamla och tanken med den är att Big meken ska skyddas av gretchins långt bak i deploymenten, och Gutzmek ska fram med bikes ( vilket han är en del av uniten ) och röja så mycket som möjligt , medanns Nobsen ska flanka eller försöka "krocka" med modståndarens hårdare enheter. Boysen ska användas där dem verkar lämpligast just för stunden, och Kommandsorna ska åka med battlewagonen och bara rent av förstöra. Lootasarna ska även dem bara stå stilla och skjuta , kanske dem som får åka i battlewagonen istället ;) .

Den andra listan är mer en rent av horde lista , en enhet med Nobs ilag med Warbossen. Ganska enkel lista att spela med och rätt idiot fri i mina ögon :)
Wierdboyen ska vara med en de vanliga Boysen och se vad som händer. Slutligen ska Killer Kansen vara som hårda quaterbacks och ta bollen dit den behövs i spelet så att säga.

Nu kanske jag har gjort något fatalt misstag , eller gjort i era ögon världens sämsta lista men jag ber er att ha överseende och hoppas på lika bra tips och tricks som sisst !

Kom ihåg att jag ska beställa någon av listorna....

Hq:

Warboss
Bosspole
Cyborkbody
Big Choppa

105p

Wierd Boy
Warp Head

85p

Troops:

10 Nobs
9 Eavy armour
1 whaaagh Banner
9 Cybork Bodys
5 Big Choppas
4 Power klaws
1 Trukk
1 Grot Rigger

500p

19 Boys
1 Nob
1 Power klaw
1 Bosspole

180p

19 Ard Boys
1 Nob
1 Power klaw
1 Bosspole

240p

Elites:

10 Nobs
9 Eavy armour
1 whaaagh Banner
9 Cybork Bodys
5 Big Choppas
4 Power klaws
1 Bosspole
1 Trukk
1 Grot Rigger

505p

Heavy Suppor:
3 Killer Kans
3 Big Shootas

120p

Tot: 1715




Hq:

Warboss
Bosspole
Cyborkbody
Big Choppa

105p

Wierd Boy
Warp Head

85p

Troops:

10 Nobs
9 Eavy armour
1 whaaagh Banner
9 Cybork Bodys
5 Big Choppas
4 Power klaws
1 Trukk
1 Grot Rigger

500p

19 Ard Boys
1 Nob
1 Power klaw
1 Bosspole

240p

19 Ard Boys
1 Nob
1 Power klaw
1 Bosspole

240p

Elites:

10 Nobs
9 Eavy armour
1 whaaagh Banner
9 Cybork Bodys
5 Big Choppas
4 Power klaws
1 Bosspole
1 Trukk
1 Grot Rigger

505p

Heavy Suppor:

2 Killer Kans
Big Shootas

80p

Tot: 1755

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Orks lista 1750p

Inlägg av Nefrums »

Det är lite kolt med massa nobs, kommer inte vara nån högkompare men det kan gå bra.
Nakdelen är att de ahr ld7. Så två enheter innebär en enhet utan warboss, dvs en enhet som springer runt med ld 7.. Nobs i truks är ochså mycket sårbara, om trucken dör runda ett och du inte har börjat så är 500p av din arme mer eller mindre ur spel..

Papa D skrev:Så klart det inte bara är nobz som gör saker.. jag överdriver lite, men en PK nob levererar onekligen ungefär lika mycket som 20 orks gör i close combat mot marines.
En nob med klo (41p) levererar lika mycket dunk mot marines som 5 boys (30p) på chargen och som 7.5 boys (45p) om de inte chargar.. Det är altså extremt tveksamt om en nob med klo är värld sina poäng när man slåss med marines. Det klon är bra till är att man inte behöver vara rädd för tex dreadnoughts.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
fjugin
Inlägg: 504
Blev medlem: 10 okt 2008, 16:46

Re: Orks lista 1750p

Inlägg av fjugin »

Andegon skrev:10 Nobs
9 Cybork Bodys
Alla eller ingen nob måste ha cybork body, den får man, till skillnad från alla annan equipment till nobs, inte välja hur många man ska hal.

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: Orks lista 1750p

Inlägg av Nefrums »

och även painboyen är en nob.. och måste därför också ha den..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar