Black Legion 1750

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Black Legion 1750

Inlägg av n00bn »

Hej alla. Kan vi ni vara så snälla och kompa denna listan. Gärna med en liten motivering. Listan går ut på att skjuta på korta avstånd. Jag har aldrig turnerat på de störra turneringarna och vet inte riktigt hur man gör med komp.

Black Legion 1750

HQ 315
Deamon Prince Wings Warptime 155
Deamon Prince Wings Warptime Mark of Slaneesh 160

Troops 985
9+1 Chaos Space Marines 2x Melta Guns 1x Icon of Chaos Glory Champion w Pfist Rhino 255
8 Noise Marines 8x Sonic Blasters Rhino 235
9+1 Chaos Space Marines 2x Melta Guns 1x Iconn of Chaos Glory Champion w Pfist Rhino 255
7+1 Noise Marines Rhino Champion w Doom Siren Powerweapon Rhino 240

Heavy Support 450
3 Obliterators 225
3 Obliterators 225
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Re: Black Legion 1750

Inlägg av speedfreek »

Dubbleringar utanför Troops ger generellt minus i komp.
Obbar och Daemonprins också...


Så två dubbla dubbelminus.
Däremot är Noise Marines lite ovanliga och kan därmed ge plus.

Gissningsvis under medel men inte sämst av alla...
(och skippa 3 obbar och en prins för annat så är du ev över medel)

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Black Legion 1750

Inlägg av n00bn »

Ja okej alltså obliterators och demonprinsar ger negativa utslag på kompmetern. Samt så är dubletter inte ok. Jag har iofs haft mycket problem med att få ovanstående armé att funka. Skyttearmér brukar skjuta ihjäl den och närstrids arméer slår ihjäl den i närstrid. Men det kanske beror på mig som spelare än själva armén vem vet.

Om jag hade bytt den dyre prinsen och 6 oblits mot följande:

1 Jumppack Chaos Lord Dual Lightning claws 140

7+1 Raptors Champ w Lightan claws 2x flamers Icon of Undivided

2 Vindicators

Är detta visare är kompsynpunkt? Jag är speciellt intresserad av folks syn av multipler av chaos vindicators och defilers. Har en del listor som bygger på dem.
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Black Legion 1750

Inlägg av kelaino »

En prins mindre är alltid bra... För kompen i alla fall.

Jag skulle nog spela en grupp obbar och en vindicator. Då får man lite av varje och du slipper upprepningar utanför troops.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Black Legion 1750

Inlägg av n00bn »

Men kommer jag få minus i komp om jag har en grupp lolbliterators och en Deamonprince? Finns det i sådana fall fler enheter i chaos listan som ger dålig komp oavsett kit och antal?

Tex. 400 pts Terminators med icon of nurgle eller 400 pts Plauge Marines?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Black Legion 1750

Inlägg av DHettNeck »

Allting som är bra ger minus i komp och allt som är dåligt ger plus i komp.

Obbar/DP = bra, alltså minus i komp. Fler => mer minus i komp, eftersom det är bättre.

Kompen är alltså beroende av hur bra saker du har i listan och hur bra dom är i kombination med varandra.

Terminators är inte så bra och ger plus, Plauge marines är bra alltså minus i komp. Speciellt PM är riktigt bra, speciellt eftersom dom är stabila troops.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
n00bn
Inlägg: 578
Blev medlem: 13 dec 2008, 13:46

Re: Black Legion 1750

Inlägg av n00bn »

DHettNeck skrev: Terminators är inte så bra och ger plus, Plauge marines är bra alltså minus i komp. Speciellt PM är riktigt bra, speciellt eftersom dom är stabila troops.
Sån här information är ungefär vad jag letar efter. För mig som inte har deltagit i seriösare turneringar känns lite tråkigt att andra får bestämma så mycket över den armén man ska köpa, betala upp och spela med. Men en alla ska ju ha en chans på en warhammer turnering även de som gillar att måla och göra fluffiga listor för det är en del av hobbyn.

Just saknar jag ett par enheter från listan ovan så det kan vara bra att i förväg få reda på vilka enheter ger kass komp innan man köper och målar upp dem.

Jag har hittills lär mig att det är inte ok at ta: dubletter, trippletter (ger det tre minus?), Obliterators, Deamon princes och nu plauge marines. Är det värre ur kompsynpunkt att ta en enhet med tre obliterators eller två vindicators/predators eller annan valfri Heavy choice?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Black Legion 1750

Inlägg av DHettNeck »

Obbar och vindicators är dom bästa heavy valen och ger minus, havocs är inte så bra och kan tom ge lite plus så länge man inte min/maxar dom.

Defilern och predators är helt ok så dom bör tas med måtta.

Överlag kan man gå lite på magkänsla, desto bättre nått känns desto mindre komp får man för det. Sen tycker ju olika personer att olika saker är bra men det brukar inte skilja så mycket.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Izin
Inlägg: 416
Blev medlem: 09 okt 2008, 10:31

Re: Black Legion 1750

Inlägg av Izin »

Saker som du tror är bra, kommer ge minus i komp.

Spela med den listan du vill spela med, och skit i kompen till en början.
17,83

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Black Legion 1750

Inlägg av Gonka Koff »

Det har redan sagts mycket klokt i den här tråden nu, men jag vill understryka Izins inägg att du gott kan skita i kompen i början.
För kompen är ju faktiskt ingen tävling i sig, det som det handlar om är att du skall spela med den armé du gillar och är allra bäst på att spela. Gillar du stenhårda listor och ställer upp i en turnering kommer du i första hand få möta andra som vill köra hårt. Men, du bör i sådant fall vara medveten om att det ofta lurar en del fula fiskar i det startfältet - toppspelare som ställer upp med låg komp med föresatsen att fullkomligt krossa allt i sin väg - för det är vad som krävs för att vinna i den lägsta kompklassen.
Så mitt råd är att bara nästan strunta i kompen, undvik det allra hårdaste om du inte känner dig säker på att du kan hantera det optimalt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Skriv svar