Windriders

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Windriders

Inlägg av Newyn »

Sitter och funderar på vad man kan göra åt en Windriders lista men inser att jag inte riktigt vet vad en sådan innehåller förutom en massa Windriders.
Så hur ser en Windriders lista ut ungefär? Låt os säga på 1750p
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Windriders

Inlägg av refabricated »

2 farseers på bike
6 stora enheter windriders
2 * 3 dcannnons.
Iaf om man skall tro vad folk som spelar dem i europa tror.

Vi spelar den med hökar istället för dcannons.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Windriders

Inlägg av Fenris »

Om man vill vara jävlig kan det nog se ut såhär:
Detachment1:
HQ
Farseer 130
-Jetbike, stone.

TROOPS
10x Windriders 325
+Warlock, spear.
-10x Scatterlasers.

3x Windriders 51
3x Windriders 51

LoW
Wraithknight 325
-2x Scatter lasers.

Detachment2:
HQ
Farseer 115
-Jetbike.

TROOPS
10x Windriders 325
+Warlock, spear.
-10x Scatterlasers.

3x Windriders 51
3x Windriders 51

LoW
Wraithknight 325
-2x Scatter lasers.

1749p

Får även plats i samma detachment om man byter ut en knekt mot Crimson hunter(140) + Hemsk-lock(185).
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Windriders

Inlägg av Ancalagon »

Imo är det betydligt bättre med fler enheter med scatterbikes. Fler mål att skjuta på, inte så mycket overkill som 40 S6 skott. 3 enheter om 5 med scatterlasers är bättre än 10 med scatter och 2x3 nakna jetbikes.
3 farliga enheter är bättre än 1 farlig enhet. Lättare att binda upp en stor enhet i närstrid också. Dessutom är det mindre poäng samtidigt som det är högre damage output (20 fler S6 skott).

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Windriders

Inlägg av Fenris »

@Ancalagon:
Hur får du det både billigare och fler S6 skott?
Genom att dumpa warlocks som ger dem 2+ cover?

40 S6 skott gör att 7.4 MEQ dör eller 11 Tau firewarrior/eldar aspect eller 15 GEQ.
Eftersläntare kan ju 3-manna enheterna roa sig med.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Windriders

Inlägg av Ancalagon »

Japp. De behöver inte Warlocks om de inte är så stora enheter. 50 poäng är för mycket för +2 i cover. De har ändå 4+ cover eller 3+ Armour save som kan boostas med fortune om det behövs.

Jag skulle nog ganska sällan skjuta på såna mål. 40 s6 skott är ganska mycket overkill för att skjuta sönder tex en transport. Då har jag hellre möjligheten att skjuta sönder 3st. Och 60 S6 skott är alltid bättre än 40. Varje gång faktiskt.

Dessutom är det lättare att binda upp en enhet i närstrid än tre. Dessutom behöver de mindre support eftersom varje enhet i sig kan göra mer nytta.

Det finns en anledning till att väldigt många spelar med enbart många lite mindre enheter där alla har scatter och inte i stora blobbar med Warlocks etc.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Windriders

Inlägg av Fenris »

Jag tycker 50 poäng är rimligt för +2 cover för en stor enhet, det blir +5 poäng per figur. Man får dessutom +1W ett witchblade och en extra magi te.x protect/jinx.
Warlock bör därför kunna räkna bort minst 17 poäng, eftersom det är vad en windrider i grund kostar. Om man räknar snålt så är väl övriga saker värda säg 8 poäng (whichblade, 4++ save, magi) för att det är enkelt att räkna på.

Alltså lägger man på 25 poäng på en enhet med 11 figurer för att få +2 cover, det är c.a 2.5 poäng per figur.
dvs för c.a 30ppm så får du 2+ jinkcover.

Du jämför sedan 405p 60 skott mot 325p 40 skott. Du är alltså 80 poäng fel ute.

Du tar sedan för givet att enhet -en/-erna förblir intakt efter runda 1, utan att använda sig av jink.
Mot fordon gör 40 skott 13.33 HP mot AV10 mot AV11 blir det 8.89 vilket är overkill, men mot AV12 så får du 4.44 vilket är ganska lagom. Om du däremot har använt jink, så gör dessa skott 3.33 HP mot AV10.

Skillnaden med en stor enhet är att du kan ha mer nytta av buffs från en farseer som guide eller fortune, eller varför inte invisibility.

Nu har jag å andra sidan 2x10 windriders, så om man plockar bort 1 knekt så skulle man kunna ta bort en farseer, men med ett detachment får du inte in så många små enheter med windriders.
Kanske skulle man kunna köra nåt sånt här för att ha en enhet i lagom storlek till varje ändamål:

HQ
Farseer 120
-Jetbike, spear.

TROOPS
10x Windriders 325
+Warlock, spear.
-10x Scatterlasers.

5x Windriders 135
-5x Shuriken cannon.
5x Windriders 135
-5x Shuriken cannon.

3x Windriders 51
3x Windriders 51
3x Windriders 51

FAST
Hemlock Wraithfighter 185

LoW
Wraithknight 325
-2x Scatter lasers.

Formation: Crimson Death 440
3x Crimson Hunters.
-Exarch.

1748p

Ställ sedan upp alla windriders i triangelformation, med scatter lasers längst bak då de har längst räckvidd.
Detta gör att uppgraderade windriders kan få cover utan att jinka, samt att de skapar en fokuspunkt dit alla vapen når.

Det går givetvis att spamma mer bikes genom att duplicera HQ+ troops:

Detachment1: 868
HQ
Farseer 120
-Jetbike, spear.

TROOPS
10x Windriders 325
+Warlock, spear.
-10x Scatterlasers.

5x Windriders 135
-5x Shuriken cannon.
5x Windriders 135
-5x Shuriken cannon.

3x Windriders 51
3x Windriders 51
3x Windriders 51

Detachment2: 878
HQ
Farseer 130
-Jetbike, stone.

TROOPS
10x Windriders 325
+Warlock, spear.
-10x Scatterlasers.

5x Windriders 135
-5x Shuriken cannon.
5x Windriders 135
-5x Shuriken cannon.

3x Windriders 51
3x Windriders 51
3x Windriders 51

1746p

AV13+ blir dock problematiskt.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Windriders

Inlägg av Ancalagon »

Det är väl såklart att en warlock kan ha en plats om du spelar med en 10 manna bike enhet. Däremot spelar du bara med 1 warlock plus en farseer så lär du nog använda dina warp charges för powers med din farseer i första hand, inte warlockens. En perils så är stackarn död också.

Och jag räknade med dina 16 jetbikes, 10 med scatter och 2x3 utan. Det blir mer poäng än mina 15 med scatter.

Då har du 20 extra S6 skott, fler enheter att skjuta ifrån och kan potentiellt skjuta på 3 olika mål. Det kan du inte med en stor enhet.

Dessutom räcker det med att 1 enda hård fearless snubbe assaultar dig så är du uppbunden med 325 poäng gubbar som går åt som smör i närstrid mot en rimlig närstridsmodell/enhet. Då ser jag hellre att en av mina 5or blir assaultad och mina andra 40 S6 skott fortfarande kan göra något.

Den kräver också mer support (har du tillgång till +2 cover lär du ju vilja kasta den varje turn, vilket gör att du har färre WC till guide/doom/fortune etc.

Därmed inte sagt att din strategi är kass, jag tror bara den är mindre effektiv.

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Windriders

Inlägg av Fenris »

1. 10 windriders with scatter + warlock + 2x3 windriders ger 40 S6 skott och 14 S4 skott
mot
2. 3x5 windriders with scatter ger 60 S6 skott
Om vi nu slänger på guide och istället räknar hits så får vi:
1. 35.56 S6 hits och 12.44 S4 hits vilket ger 9,88+ 3,45 = 13,33 MEQ dör.
2. 44.44 S6 hits vilket ger 12,35 MEQ dör.

Bägge uppsättningarna kan skjuta på 3 olika mål, men 1. har +2W och förlorar mindre på att använda jink, som dessutom kan bli 2+ om magin fungerar, man kan slå 1 tärning för magin så behöver man inte ens tänka på POTW. Visst är 1. sämre i närstrid, men de borde kunna undvika att hamna där med tanke på hur snabbt de kan förflytta sig. Ja, en 12-figurs-enhet är knöligare att förflytta, men det går ju att offra en 2x3 enhet att ställa i vägen om man vill.

Edit: Räknade med rending på alla skotten först och fick då 17.28 MEQ på bägge vilket var lite missvisande.
Senast redigerad av 2 Fenris, redigerad totalt 20 gång.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Windriders

Inlägg av DHettNeck »

Det är ju inte rimligt att räkna in alla range 12" skott på samma sätt som dom med range 36". Det är väldigt sällan dom får skjuta på nånting utan att man måste offra dom.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar