Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer

Eldar eller Darl Eldar som Allies?

Eldar
10
56%
Dark Eldar
8
44%
 
Antal röster: 18

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av Iambroborn »

Tjenare, nygammal med Hobbyn. Har hållt på lite av och till sen 17 år tillbaka. Tänkte börja igen och märket att de gjort om WFB till att matcha en nyare public på 10-13 år. Så då får det bli 40k istället :)

Älskar Harleyquins modeller, fluff och avancerade färgscheman. Jag skulle behöva hjälp med att fixa en ca 1850p. Vet ej alls vad som är bra längre. När jag kollat runt så verkar det iaf som att de saknar något som kan ta en riktig punch. Därför (och på grund av ökad variation) så tänkte jag spela dem I allians med Eldar/dark elder. Är nog mest inne på eldar med farseer och warlock på bikes I trupp samt en trupp wraithguards(?) och en wraithlord.

Går det att göra en lista som möter mina önskemål och kan placer sig I alla fall I mittenplasering I turneringar?

Vore super om jag kunde få lite hjälp så att jag vet vilka modeller som bör inhandlas ^^

mvh
Broborn

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av Ancalagon »

Ett seer council på jetbikes är en bra formation som kompletterar Harlequins bra. Den är så pass bra och drar åt sig väldigt mycket uppmärksamhet så vanliga Harlequins lär få vara i fred ganska mycket. Det tycker de ju såklart ganska mycket om ;)

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av Iambroborn »

Så om man skulle bygga en lista något såhär så skulle den kunna vara lite compedative?

Elite
3x shadowseer
2x death jester
1x Solitare

Troops
3st player squads

fast
2x2 skyweavers

heavy
voidweavers

Allies
HQ
Farseer på bike

Troop
bikes med warlock som ska gå med farseer

elite
wraithguards/blades

heavy
wraithlord


Vore tacksam på lite input :roll:

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av Flogger »

ANROPAR BENMANNEN! BENMANNEN! :wub:

Han är väl Sveriges mest vana och grymma harlequinspelare :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Fenris
Inlägg: 535
Blev medlem: 05 dec 2008, 16:10
Ort: Växjö

Re: Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av Fenris »

Jag hade nog kört med cegorachs jest, eller vadden heter, formationen med 3x shadowseer + 3x DJ + solitaire osv.
Dina val inom FAST ATTACK skulle kunna vara båtar till 2 av dina troops, sen har du en stor enhet PLAYERS med en TROUPE MASTER som har den där 3++ grejen och är din warlord. Ta sedan Eldrad och joina den stora enheten, och sikta på SANCTIC: SANCTUARY så får både eldrad och TM 2++ med re-roll, resten av enheten får 4++ och slår om ettor. 2x3 windriders duger gott som TROOPS för att sno objektiv.
Scytheguard i wave serpent som elite. Wraithlord är lite njaa.

Du kan dock ta en formation som tex ett seercouncil enbart, det ger dina shadowseers en extra stor pool med WARP CHARGES.
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av Ancalagon »

Flogger skrev:ANROPAR BENMANNEN! BENMANNEN! :wub:

Han är väl Sveriges mest vana och grymma harlequinspelare :)
Inte att förglömma "enda" ;p

benmannen kan Harlequins ;)

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av fauh »

Finns väl en bra idé att ta hit Olof också, har hört att han är helt okej på att spela rymdalver av alla slag

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av Flogger »

fauh skrev:Finns väl en bra idé att ta hit Olof också, har hört att han är helt okej på att spela rymdalver av alla slag
Men han är ju i Prag ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Iambroborn
Inlägg: 653
Blev medlem: 06 aug 2015, 17:03
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av Iambroborn »

Fenris skrev:Jag hade nog kört med cegorachs jest, eller vadden heter, formationen med 3x shadowseer + 3x DJ + solitaire osv.
Dina val inom FAST ATTACK skulle kunna vara båtar till 2 av dina troops, sen har du en stor enhet PLAYERS med en TROUPE MASTER som har den där 3++ grejen och är din warlord. Ta sedan Eldrad och joina den stora enheten, och sikta på SANCTIC: SANCTUARY så får både eldrad och TM 2++ med re-roll, resten av enheten får 4++ och slår om ettor. 2x3 windriders duger gott som TROOPS för att sno objektiv.
Scytheguard i wave serpent som elite. Wraithlord är lite njaa.

Du kan dock ta en formation som tex ett seercouncil enbart, det ger dina shadowseers en extra stor pool med WARP CHARGES.
Tack så mycket! Väldigt värdefulla tips där :D

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Hjälp med Harleyquins + Allierade lista

Inlägg av benmannen »

Häääääär är jag :)

Kul att du vill börja med Harlequins, men det är inte den lättaste armen att ge sig på efter en lång paus... Men väldigt roligt att spela om du inte har något emot att plocka bort många dyra modeller från spelbordet i snabb takt...

Jag har kört dem på lite turneringar och en hel del i friendly games och de spelar väldigt annorlunda från hur de ser ut på pappret... Jag kan mest jämföra dem med gamla Fantasy battles Wood Elves om det säger dig något. Få dyra modeller som borde dö till höger och vänster men på något sätt så lyckas de hålla sig vid liv och vara mycket segare än de borde vara.

De är ömtåligare och dyrare än Dark Eldar, slåss kanske sämre och skjuter mellanbra...

Det finns några bra saker som jag gillar:

De enda uppgraderingarna som funkar för Harlequin Troops är Harlequins Caress och Fusion Pistols, de andra är bra men Caressen rockar mot allt. Imperial Knights blir alltid lika förvånande när en liten femma kloppar ihjäl en knight :) Jag gillar att ge Trouemastern Caress och Fusion Pistol, han har ju BS 5!

Sen är deras transport rätt bra med 2 Shuriken Cannons.

Jetbiksen är helt ok, men vääääldigt dyra och helt menlösa om du inte ger dem Glaiveuppgraderingen. Utan den har de tre ynkliga S3 attacker... Inte mycket för en 50p modell... Jag gillar att köra dem i enheter om 4, då kan en eller två dö utan att de tappar all punch. Men de är för dyra egentligen.

Shadowseern är tyvärr rätt dålig, bara om du deepar in den med en Dark Eldarportal så kommer han till användning med Mask of Secrets. Spellsen ser bra ut på pappret men funkar dåligt i spel.

Death Jestern rockar dock! Hans förmåga är väldigt bra. Jag kör dem nakna och låter dem åka med Troupes... Solitairen är tyvärr för dålig också. 3+ saven räcker inte långt och han slåss lite för dåligt för poängen.

Voidweavern är lite klen också, lite skoj men bäst med Prismatic Cannonen.

Det som räddar Harlequinsen är det som du allierar in.

Jag har en liten DE styrka som har funkat fint med Harlequinsen. Det som nog kommer bli vanligt är Eldar med en Farseer eller Autark på bike med massa ScatBikes. Men det här har gett bra utdelning för mig:

Maxkittad Archon med Agonizer, Armor of Misery, Webway Portal och Blaster. Han deepar in i en Raider med Night Shields. Men honom åker 7 Harlequins med 6-7 (!) Fusion pistols och lite Caresser, en Death Jester och ev en Shadowseer. Det blir en rejäl bomb när den landar, och kan hyfsat pålitligt sänka en Imperial Knight på en runda eftersom du inte scattrar och kan välja varifrån du skjuter med modellerna från Raidern och då kan undvika Knightskölden.

Den gör alltid bra ifrån sig.

Sen har jag med två nakna femmor med Wyches för att ta objektiv, Harlequins har inget sånt billigt oooooch för att jag har ett gäng uppmålade som Mimare... För att passa in i Harlequinstemat :) De har inga baskrar tyvärr men jag funderar på att sätta på dem det :)

Och till sist Raidern nämnd ovan som Fast Attackval.

Det går loss på runt 350p... Lite mycket men värt det.

Eftersom Detachmentet som de har i Codexen är väldigt begränsat och tvingar en att spendera en massa poäng på förutbestämda val så kan det blir lite oflexibelt. Men man har råd med en formation om man vill utöver grunddetachmenten och allierna in lite gubbar, så mixa med både Eldar och Dark Eldar. Men jag gillar verkligen att ha en portal med Harlequinsen och det är fint att släppa lös en kittad DE Archon som kutar runt själv rundan efter de deepat. Han är dyrare än Solitairen men värd det...

Trots att det kanske inte låter som det så gillar jag verkligen att spela Harlequinsen. De är en härlig Underdog arme :) Och när man får kläm på dem så är de väldigt roliga. Hoppas du ger dig på dem, vi är inte många som spelar dem i Sverige.
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Skriv svar