Harlequins + Eldar + DE + Corsair

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Harlequins + Eldar + DE + Corsair

Inlägg av Laughing God »

Ända sedan den tiden då min Rogue Trader och Compendium bok fortfarande existerade så har jag längtat tillbaka till att få spela Harlequins igen. Idag ca 25 år senare så verkar de tyvärr inte klara sig på egen hand. Men istället för att endast alliera in en sida så tänkte jag gå all in.
Nu har jag förvisso endast varit med i ca 1,5 år efter ett uppehåll på nästan 20år så jag har fortfarande en del att hämta upp angående metat. Men frågan är om nedanstående Harlequin/Eldar/DE /pirater skulle kunna fungera någorlund?
Skulle någon turnering bli aktuellt så är jag medveten om att jag måste offra piraterna, men det blir ett senare dilemma.

Detta är dock endast 1829pts, men jag har bara kollat i Doom of Mymeara 2nd ed två ggr och är lite osäker på vad Prinsen kan uppgraderas med. Men 20pts till på honom lär nog behövas i form av något Close combat vapen.

Harlequin Masque 742pts
8 Troupe (inkl Master), 3xCaress. 2xKiss. 174pts
8 Troupe (inkl Master), 3xCaress. 2xKiss. 174pts
8 Troupe (inkl Master), 3xCaress. 2xKiss. 174pts

Fast
2 Star Weaver, 140pts

Heavy
1 Voidweaver, Prismatic Cannon. 80pts


DE ally 255pts
1 Succubus, Archite Glaive, Armour of Misery. 115pts
5 Incubi. 100pts
5 Kabalite Warriors. 40pts
(Kabalite kommer att vara en DE/Corsair blandning rent visuellt då de annars inte passar in.)
Tänkte att Succubus + 5 Incubi lånar en Star Weaver.


Eldar Cad 377pts
Autarch skyrunner, Banshee Mask, Laser Lance. 100pts
Farseer skyrunner. 115pts
Min tanke var att Autarchen skulle joina en unit Harleqiuns och skydda dem mot overwatch, och sig själv med 2+ look out sir.

Troop
3 Windriders, 3xScatter Laser. 81pts
3 Windriders, 3xScatter Laser. 81pts


Corsair 455pts
Prince Cloud Dancer. 90pts
(Den egentliga huvudrolls innehavaren då det är en Baron Sathonyx från Ghost Miniatures)

Troop
4 Cloud Dancer, 4xDark Lance. 160pts
+1 Baron Cloud Dancer. 45pts
4 Cloud Dancer, 4xDark Lance. 160pts

Kanske inte så mycket mer än Kabalite som kan stå och hålla objektiv bak. Ett alternativ kanske kan vara att offra 3 scatter bikes mot Rangers.
Värt att tänka på är att detta mest är tänkt för spel i lokalen (dels pga FW grejerna och dels på kanske lite för hög komp) och då jag endast äger Eldar så är jag väl mest ute efter om det andra funkar innan jag går loss i spelbutiken :) .

/J
"Then the Glitter Hit the Fan…"

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Harlequins + Eldar + DE + Corsair

Inlägg av fauh »

Nu är jag inte någon eldar expert men tror du behöver mer transporter till dina killar. Just nu är det en massa t3 killar med dåliga saves som vill springa över brädet. Tror tyvärr det kommer sluta exceptionellt dåligt :-(

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Harlequins + Eldar + DE + Corsair

Inlägg av Laughing God »

Hmm, jo sant. Kanske bättre att göra tre enheter med 6st i varje så att de får plats i star Weaver och använda de poängen till att köpa ytterligare en star Weaver.
Tänkte mest att med regeln att de kan göra run och charge move i samma turn med reroll så tar de sig rätt så snabbt in i charge. Finns till och med möjlighet för runda ett charge, och åtta i en enhet känns bättre än sex då de slåss med sina futtiga str:3 och ap: -.
"Then the Glitter Hit the Fan…"

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Harlequins + Eldar + DE + Corsair

Inlägg av fauh »

Speltesta det! Med lite Los block terräng så går det nog utan problem :-)

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Harlequins + Eldar + DE + Corsair

Inlägg av benmannen »

Ser ut som en rolig lista, några grejjer kan du tweaka!

Incubi tex är helt onödiga i listan, du har ju Harlequins... Jag skulle dra ner på storlekarna som andra nämner och se till att alla har transporter. Till fots är de döda. Köp en Fast Attack Raider till en enhet, det är absolut den bästa transporten för Harlequins, och egentligen är en Archon med Shadowfield och Webway Portal bäst... Men gillar du Succubusen ge henne en portal och sätt henne i en Raider med en enhet Harlequins...

Jag gillar att ha en portalade Harlequinenhet med 5-6 Fusions Pistols... De gör alltid bra ifrån sig.

Void Dreamern skulle annars vara riktigt bra i din lista. Tänk att hoppa en enhet Harlies med den där spellen där de får assaulta efter deep striken... Inte illa. Och Void Dreamern får ta portal som jag förstår det.

Annars ser listan annorlunda och kul ut. Väldigt ömtålig men en rolig mix! Testa den!
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Laughing God
Inlägg: 113
Blev medlem: 30 mar 2014, 11:48

Re: Harlequins + Eldar + DE + Corsair

Inlägg av Laughing God »

Tack för input :)
Efter en del räknande, trixande och efter att ha spelat igenom lite fiktiva scenario som kan inträffa med ömtåliga rymdalver och sist men inte minst med hjälp av era tips så har jag kommit fram till lite ändringar.
Jag inspirerades dessutom lite av hur du har gjort Benmannen och har gjort lite ändringar därefter:

1850pts

773 pts Harlequin Mascue:
158pts - 6 Troupe, 6xCaress,
70pts - Starweaver,

140pts - 6 Troupe, 6xEmbrace
70pts - Starweaver

180pts - 8 Troupe, 8xKiss. (Dessa åker med Archon och shadowseer i Raidern)

75pts - Shadowseer, mask of secrets

80pts - Voidweaver, prism.cannon

270pts Dark Eldar Allied Detachment:
150pts - Archon, Armour of Misery, Agonizer, Portal, Blaster

50pts - 5 Wyches. Dessa funkar nog estetiskt bättre än Kabalites och med Benmannen som inspirationskälla så kan de kanske jaga lite enkla objektiv.

70pts - Raider - Nightshields.

530pts Corsair band
140pts - Prince Cloud dancer, Void Sabre, Force Shield, Fusion Pistol

75 pts - Void Dreamer lvl 2, Corsair Jetpack

75pts - Baron Cloud dancer, Force Shield, Fusion Pistol.
120pts - 3 Cloud dancers, 3xDark Lance, Titan Breakers (Preferred Enemy: Vehicles with the Tank or Walker type).

120pts - 3 Cloud dancers, 3xDark Lance, Titan Breakers (Preferred Enemy: Vehicles with the Tank or Walker type).

277 pts Eldar Allied Detachment
115pts - Farseer Skyrunner

81 pts - 3 Windriders, 3xScatter
81 pts - 3 Windriders, 3xScatter
"Then the Glitter Hit the Fan…"

Skriv svar