Linus gör Chaos på GC16

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Linus gör Chaos på GC16

Inlägg av Serpent »

Alltså, det här listbyggandet med Sideboards gör ju att en får nya vinklar och vrår i mattedelen av hjärnan som jag inte ens visste att jag behövde utforska. Men här är listan som den är just nu.

Chaos Space Marines - pure bitterness is our game.

Main:
HQ:
Sorcerer 190
Lvl 3, Bike, 4+ Invo, Spell Familiar, Melta Bombs, Gift of Mutation, Veteran

Troops:
10 CSM 200
Auto, Plasma, Icon of Vengeance, Veterans


10 CSM 205
Missile, Plasma, Icon of Vengeance, Veterans

Fast:
5 Spawns 180
Mark of Nurgle

Heavy Support:
3 Obliterators 219
Veterans

994 pts

Sideboard 1:
Elites:
5 Noise Marines 130
Blastmaster, Veterans

6 Chosen 205
5 Plasma Guns, Combi-Plasma
Rhino 35

Troops:
12 Cultists 65
Flamer, Shotgun

10 Cultists 65
Stubber, 8 Autoguns, Shotgun

Summa 500

Sideboard 2:
Fast Attack:
9 CSM Bikes 259
2 Flamers, Icon of Vengeance, Mutation, Power Maul, Veterans

Heavy Support:
Predator 107
Heavy Bolters, Havoc Launcher

5 Havocs 130
2 Missiles, 2 Autos, Veterans

Summa 496

Total 1990 Komp 14,7

Så, vad säger folket? Tanken är S1 mot rustning (och ta objektiv med knattarna) och S2 mot hord(ish). Hade funderingar på att försöka få in mer trupp i S2, men vet inte på vads bekostnad.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Ogge
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 okt 2008, 07:27

Re: Linus gör Chaos på GC16

Inlägg av Ogge »

Jag tycker den verkar rolig att möta. Kompen kommer nog hjälpa dig. Kan du inte få upp den till 15 på något sätt?

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Linus gör Chaos på GC16

Inlägg av Gonka Koff »

Såklart cool armé, det är ju CSM! Du skulle nog kunna hjälpa både listans effektivitet och kompen genom att flytta Nurgle från spawns till obbarna.
Annars gissar jag att det där är en rätt bra armé på CG i år. CSM har rätt bussig komp faktiskt.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Linus gör Chaos på GC16

Inlägg av Serpent »

3 poäng i komp är rätt enkelt: bort med en Chosen med plasma. Poängen kan jag lägga på kultister eller mer godis i Noise Marinesen.

Vad tror ni om det?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Linus gör Chaos på GC16

Inlägg av Spell Familiar »

Gillar det. Känns ganska solid. Jag hade funderat till på Misilerna hos havocsen, kanske bara ge dem autokanoner rakt av och försöka skrapa ihop till en rhino till nånstans. Boomboxpojkarna i rosa brukar gilla att åka bil.

Vilken dicipline tänker du på till trollmannen? Bio? Tele? vilket forceweapon? Tar man en Maul(stav) och bio kan han skita i Meltabombsen, Tar man yxan och tele är de mer relevanta. Imo.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Linus gör Chaos på GC16

Inlägg av Serpent »

Spell Familiar skrev:Gillar det. Känns ganska solid. Jag hade funderat till på Misilerna hos havocsen, kanske bara ge dem autokanoner rakt av och försöka skrapa ihop till en rhino till nånstans. Boomboxpojkarna i rosa brukar gilla att åka bil.

Vilken dicipline tänker du på till trollmannen? Bio? Tele? vilket forceweapon? Tar man en Maul(stav) och bio kan han skita i Meltabombsen, Tar man yxan och tele är de mer relevanta. Imo.
Tack för åsikterna! :wub:

Noise Marines är tänkta att stå långt bak och skjuta ihjäl jinkande töntar på cykel eller båtj*vlar... Därför skippar jag bil för dem. Skulle de verkligen behöva en bil så har Chosen en de kanske kan låna. Annars tror jag inte på att låta tungt skytte åka bil.

Mina raketer har fördelar mot horder och annat, även om jag förstår hur du menar med Autokanoner. Då måste jag dock bygga nya, vilket kan bli lite tight med tid. Jag ska tänka på det. :)

Trollisen har en yxa och kör Telepathy (vem vill INTE ha Invisibility? ;) ) Med tanke på hans huvudsakliga sällskap (ett gäng spån) så kanske en stav hade varit att föredra. Möjligen ska jag bygga en ny arm till honom.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

benmannen
Inlägg: 1315
Blev medlem: 20 jun 2010, 10:11

Re: Linus gör Chaos på GC16

Inlägg av benmannen »

Mysmysig lista. Ja, försök få upp den i komp 15. Det kommer du tjäna stort på, många kommer nog ligga runt 14-15 och den där kan nog göra bra ifrån sig i kompat klimat. Obbarna kommer vara väl värda sina poäng om du får in MoN på dem och håller kvar komp 15!

Får jag rekommendera att splitta upp trollisen på två gubbar. Men det kanske blir kompdyrare:

1 st lvl 2 trollis utan typ nåt alls. Billig trollis som får in en spell då och då.

+ min favvokaraktär:

1 st chaos lord med jumppack och kombiplasma. Har du råd ge honom en fist eller power weapon och går det MoN. Han kommer vara kanon i kompat klimat. Hyfsat billig, runt 100p och deepar in själv och drar sin plasma på nåt fordon och sen jagar småenheter och tar objektiv. :) Riktigt rolig att spela med. Och har han MoN så blir han inte dödad av en lotto S8 hit...
++ Wyche Cult + Haemonculus Coven + Harlequins + Death Korps with Knightly friends ++
ETC 2009+2010: Dark Elves

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Linus gör Chaos på GC16

Inlägg av Serpent »

Nya kompmallen gav min armé en stor jävla puss! Wohoo! Chosengrabbarna är nu 5 komp billigare. Komp 15!

För övrigt lär det ta lång tid innan mina Night Lords-obbar skaffar sig pestmärke. De (och mina vanliga Marines) är helt enkelt för bittra för att tro på gudar. Nurglemärket på Spånorna är mer för att visa hur vältorterade de är av mina sadister...
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Linus gör Chaos på GC16

Inlägg av Serpent »

Bara fyra dagar till listinskick. Här kommer en lite bearbetad lista:

Main:
HQ:
Sorcerer 190
Lvl 3, Force Axe, Bike, 4+ Invo, Spell Familiar, Melta Bombs, Gift of Mutation, Veteran

Troops:
10 CSM 200
Auto, Plasma, Icon of Vengeance, Veterans

10 CSM 205
Missile, Plasma, Icon of Vengeance, Veterans

Fast:
5 Spawns 180
Mark of Nurgle

Heavy Support:
3 Obliterators 219
Veterans

994 pts

Sideboard 1:
Elites:
5 Noise Marines 139
Blastmaster, 3 Sonic Blasters, Veterans

6 Chosen 204
5 Plasma Guns, Combi-Plasma
Rhino 35

Troops:
10 Cultists 57
Flamer, Shotgun

10 Cultists 65
Stubber, 8 Autoguns, Shotgun

Summa 500

Sideboard 2:
Fast Attack:
9 CSM Bikes 259
2 Flamers, Icon of Vengeance, Mutation, Power Maul, Veterans

Heavy Support:
Predator 107
Heavy Bolters, Havoc Launcher

5 Havocs 130
2 Missiles, 2 Autos, Veterans

Summa 496

Total 1990 Komp 15,6

Funderingar: är det klokt att byta Chosen och Bikes mot varandra i Sideboardsen? Då skulle en cyklist ryka för att få plats, och jag skulle väl behöva hitta 25 poäng att spendera i Sideboard 2. Känns som att listan får lite högre fightkapacitet i Sideboard 1, samtidigt som Sideboard 2 blir väldigt tydligt defensiv med Counter-charge. Och jag borde väl egentligen ge trollisen en stav istället för en yxa..?

Vad tycker ni?
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Linus gör Chaos på GC16

Inlägg av Spell Familiar »

Jag är i grunden för staven men efter som det kommer en stor bikeenhet där champen har maul hade jag tagit yxa. Du kan ju alltid peta in trollgubben i den enheten och låta spawnsen göra annat, typ plocka objektiv eller bara springa gatlopp på djupet.

Men jag tror du vill byta plats på bikes och chosen. då får du en båtknäckarenhet av rang i varje. 25p går alltid att slänga på gifts och meltabombs. rätt vad det är får ens chef reroll på saves eller +1T.
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Skriv svar