Ultramarines CAD Grey Knights

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
d00fy
Inlägg: 85
Blev medlem: 13 okt 2015, 17:14

Ultramarines CAD Grey Knights

Inlägg av d00fy »

Vad tror ni om det här?

Main

HQ Tigerius

5 scouts

5 marines
Missile launcher

3 Centurions
Grav cannon plus Amp
Omni

CAD

HQ Terminator Librarian

Troop

5 strikers

2x Nemesis Dread Knight
Heavy Psycannon
Personal transporter

LOW Drago

CAD 2

Imperial Knight Crusader

Rapid Fire Battle Cannon

1850p


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Ultramarines CAD Grey Knights

Inlägg av Röde »

Jag tycker det blir förvirrande att du använder begreppet CAD. Som det ser ut har dina Grey Knights bara ett troop choice. Är de ett allied detachment? Din Knight är ett IK Oathsworn detachment och inte en CAD.

Som lista beträffat kan du säkert ha lite roligt med den.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ultramarines CAD Grey Knights

Inlägg av DHettNeck »

Röde skrev:Jag tycker det blir förvirrande att du använder begreppet CAD. Som det ser ut har dina Grey Knights bara ett troop choice. Är de ett allied detachment? Din Knight är ett IK Oathsworn detachment och inte en CAD.

Som lista beträffat kan du säkert ha lite roligt med den.
Jag gissar på att GK delen är en nemesis strike force. Men ja, det är bara marinesen som faktiskt kommer från en CAD. Generellt så måste folk bli bättre på att skriva ut rätt detachments till sina modeller då detachmentsen ger väldigt många olika fördelar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ultramarines CAD Grey Knights

Inlägg av Elevatorlake »

Om du kan få tag på poängen tycker jag svärd och incinerator på dreadknights ökar deras effektivitet dramatiskt. Att få master-crafted gör stor skillnad med så pass få attacker och eftersom den har s10/ap2 betyder varje extra hit ofta ett wound till och som dessutom ofta orsakar instant death (annars lägger du ju bara force). Även om du ofta träffar på 3+ kommer du bli förvånad hur ofta du kan få in en eller kanske två träffar med fyra eller fem attacker. Eftersom du kan utfärda challenge med knighten får du ofta möta modellen du vill döda i närstrid och de har ofta ett 4++. Kan du då göra 2 wounds istället för 1 wound går chansen att döda motståndaren från 50% till 75%. Mot motståndare som wraithknights och stormsurges kan också en extra träff göra stor skillnad om du lagt force innan.

Incinerators är väldigt effektiva på knights eftersom du med knightens snabbhet och torrent ofta kan manövrera så att du kan täcka så många modeller av motståndaren som möjligt och med s6 konverteras det till så många wounds att även enheter med 2+ börjar missa sina save. Mot eldar är den också väldigt effektiv eftersom den med s6 orsakar instant death mot i stort sett alla deras karaktärer.

Jag körde en crusader med mina rena grey knights på förra fanaticen och den hamnade lite ur synk med resten av listan. Jag pushade ganska hårt med övriga enheter och den hamnade lite avigt eftersom den föredrar att stå på avstånd. Nästa gång ska jag nog köra en warden istället och charga den tillsammans med dreadknightsen tvärs över bordet så fort som möjligt. Det ger dessutom motståndaren gott om mål som de måste prioritera mellan. Ska du ändå köra en crusader tycker jag du har valt rätt med battle cannon, jag körde meltan och den fungerade inte alls bra eftersom även med 18" melta range.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Twinkle
Inlägg: 205
Blev medlem: 29 dec 2015, 13:25
Ort: Göteborg

Re: Ultramarines CAD Grey Knights

Inlägg av Twinkle »

Lite förvirrad då jag försöker lära mig hur man bygger armelistor (och vilka alternativ, kombinationer som är effektiva). Så undrar vilken HQ är Warlord, vilken formation är CAD och vilka är allied detachment (antar att antingen UM eller GK måste vara allierad) alt. formation (och vilken formation isåfall).

Fast mest funderar jag över:
25(?) modeller, blir de inte lätt bortskjutna och/eller upplåsta i närstrid? :mrgreen:

d00fy
Inlägg: 85
Blev medlem: 13 okt 2015, 17:14

Re: Ultramarines CAD Grey Knights

Inlägg av d00fy »

Tack för all hjälp allihopa. Jo jag erkänner min brist på kunskap om begreppen. CAD är ju givetvis fel ord.
Jag har nu tagit ut scout squaden från UM och gett Tac Squaden meltagun och en rhino.

Med kvarvarande poäng tänker jag ge dem incinerators och svärd.
Ni tänker helt rätt och de ska ju göra ont för motståndaren. Och master craft är ett måste som du säger. Spelat Dreadnoughs har man gjort och du har rätt i antalet tärningar.

Twinkle, så som jag gjort om kör jag endast alliera detachment.
Vilken som är Warlord kan jag ju välja innan man ska spela. T.ex. Tycker jag inte att Draigo är en bra Warlord om ja inte möter demoner. Detta pga hans Warlord trait som endast är bra mot demoner.

Hårda modeller. Svåra att döda. Du vet vad man säger? For Sparta!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Ultramarines CAD Grey Knights

Inlägg av Röde »

Incinerators på Dread Knights är givet. Klart det läskigaste för mig som spelar admech.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ultramarines CAD Grey Knights

Inlägg av Elevatorlake »

Twinkle skrev:Lite förvirrad då jag försöker lära mig hur man bygger armelistor (och vilka alternativ, kombinationer som är effektiva). Så undrar vilken HQ är Warlord, vilken formation är CAD och vilka är allied detachment (antar att antingen UM eller GK måste vara allierad) alt. formation (och vilken formation isåfall).

Fast mest funderar jag över:
25(?) modeller, blir de inte lätt bortskjutna och/eller upplåsta i närstrid? :mrgreen:
Oroa dig inte för att du blir förvirrad av listbyggandet, även erfarna spelare har problem att hänga med i hur det fungerar nuförtiden med detachments och formations :)

För att köra med allierade (dvs en annan codex) behöver du inte använda en allied detachment, du kan använda en annan formation eller detachment från en annan codex om du vill. Det är inte heller ett måste att ha en CAD, du kan ha en lista som består helt av andra detachments och formations och den är ändå battle forged.

Fördelen med just allied detachment är att du bara behöver en troops (istället för två i en CAD) vilket gör att det blir billigare om du allierar in för att komma åt en specifik hq, elites, fast attack eller heavy support från en annan codex.

Och angående antalet modeller är det så grey knights fungerar. Jag körde en lista på 2000p i höstens fanatic och jag hade 17 eller 18 modeller :) Det är helt enkelt deras spelstil och de är å andra sidan ofta både mobila (deep strike, personal teleporters och gate of infinity) och hårda (alla har storm bolters istället för bolter, alla har power weapons med ap3 eller ap2 och de kan olika psychic powers för att buffa sig ytterligare beroende på situationen).
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Twinkle
Inlägg: 205
Blev medlem: 29 dec 2015, 13:25
Ort: Göteborg

Re: Ultramarines CAD Grey Knights

Inlägg av Twinkle »

oki doki.... ursäkta att det är off-topic Men det går alltså att ha en lista utan något CAD, dvs. jag kan köra en allied detachment som min main detachment med min warlord om jag tycker att det fungerar bäst och därefter ha formationer etc. och bara allt är något slags detachment eller formation så blir det en battle forged lista?

Ah, så listan ovan är alltså utav typisk GK storlek med lite cannon fodder (UM). :)

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Ultramarines CAD Grey Knights

Inlägg av DHettNeck »

Nej, inte riktigt. Din Warlord får INTE komma från ett "Alllied Detachment" (AD), då det står som en restriktion på det detachmentet. Din warlord får dock komma från vilket annat detachment som helst.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar