Maulerfriends till Umeå

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Maulerfriends till Umeå

Inlägg av Neth_Oni »

Jag har funderat på många listor till Fanatic den här gången. Till en början testade jag ett flertal olika listor med Tau, allt från "standard" Riptide wing + Stormsurge till en Retaliation cadre alpha strike. Båda funkade hyfsat, på våra bord med våran terräng. Om terrängen är som det var senast där uppe har de listorna betydligt svårare. Det och att jag kände att det var dags att plocka fram någon av mina andra arméer gjorde att jag började skissa på annat. Först vart det en Astra lista med stormsword, 4 "små blobbar" infanteri och ett artilleri detachment från Mont'ka med 4 wyverns och en manticore. Den kändes rätt het med mycket artilleri som lätt kunde gömma sig bakom fantasias stora LoS-blockers och samtidigt kunna göra ordentligt med skada. Men listan var för långsam och hade svårt att maelstrom som låg på fel sida och jag skulle vara helt körd mot invis då nästan all min damage bestod av blasts. Och jag misstänker en och annan invis...

I slutändan fick det bli KDK, en sjukt rolig codex att både spela med och mot som lägger sin vikt vid närstrid. Skytte är starkare i 40k, absolut, men med de bord jag minns från Fanatic så är det inte en omöjlighet att kunna ta sig långt med snabb närstrid. Maulerfiends är kul att spela med och i vissa match-ups kan de rent av vara riktigt starka, men i många andra blir de utskjutna så fort någon ser dem. OM de ser dem. Återigen lägger jag min tillit till att borden är som jag minns dem och möjligheten att gömma iaf 2 maulerfiends helt gör dem avsevärt mycket mer intressanta.

Räcker listan till en förstaplats? Kanske, men då får jag kämpa hårdare än jag någonsin gjort med Tau. Men jag gillar lite utmaning och KDK är riktigt roliga att spela, sen får det gå som det går, Jag ska iaf givetvis kämpa bäst jag kan för en placering! :)

Listan:

KHORNE MAULERFRIENDS


KHORNE DAEMONKIN CAD
Lord Pts: 175
Bike, Aura of Dark glory, Kor'lath, Meltabomb

Herald (Warlord) Pts: 125
Juggernaut, Exalted locus

Cultists (8) Pts: 58

Cultists (8) Pts: 58

Heldrake Pts: 170
Baleflamer

Heldrake Pts: 170
Baleflamer

Maulerfiend Pts: 140
Lasher tendrils

Maulerfiend Pts: 140
Lasher tendrils

Maulerfiend Pts: 130


GOREPACK
Bikes (3) Pts: 91
2 Flamers, Meltabomb

Bikes (3) Pts: 91
2 Flamers, Meltabomb

Bikes (3) Pts: 96
2 Melta guns

Flesh hounds (10) Pts: 160


CHAOS DAEMONS ALLIED DETACHMENT
Be'lakor Pts: 350

Nurglings (3) Pts: 45


TOTALT
1999pts

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Maulerfriends till Umeå

Inlägg av Gonka Koff »

Ser skoj ut Robin! Hoppas vi möts... ;)

/Gonka "Draigo" Koff
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Maulerfriends till Umeå

Inlägg av Ceasar »

April april??

Om inte, så är det tummen upp på att ta chaos till en i princip okompad turnering :-)

GeneralKriek
Inlägg: 79
Blev medlem: 04 sep 2015, 07:55
Ort: Stockholm

Re: Maulerfriends till Umeå

Inlägg av GeneralKriek »

Ser nice ut men lite många fast attack? Eller får man göra så om man har flera formations?
Husmor för Den Of Evil Stockholm
Vill köra turneringar men måste måla klart bara xD..

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Maulerfriends till Umeå

Inlägg av Flogger »

Du ska ju köra 8st, mycket fluffigare!
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Maulerfriends till Umeå

Inlägg av Neth_Oni »

april? Skämtet är ju att jag ska köra på det här! :)

Flogger, 8 av vad? Allt? :P

Gorepack är en egen formation som består av 2-3 bike enheter och 1-2(?) enheter fleshhounds.

Jag misstänker att det kommer bli lite uppförsbacke, men jag ska kämpa för en placering i toppen. Och ber till gudarna att om jag möter Tau så får jag åtminstone gå 1a!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Re: Maulerfriends till Umeå

Inlägg av Flogger »

Maulerfiends såklart, det var väl det tråden handlade om? Tycker det känns lite fattigt att hype:a maulerfiends med en sådan titel när du bara har 3 i listan ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Maulerfriends till Umeå

Inlägg av frigobben »

Flogger skrev:Maulerfiends såklart, det var väl det tråden handlade om? Tycker det känns lite fattigt att hype:a maulerfiends med en sådan titel när du bara har 3 i listan ;)
+1 ;)

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Maulerfriends till Umeå

Inlägg av Neth_Oni »

men, jag får ju bara spela 3 på fantasia... :(

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Maulerfriends till Umeå

Inlägg av Excessus »

Neth_Oni skrev:men, jag får ju bara spela 3 på fantasia... :(
Kan du inte köra formationen så du får upp till åtta war machines? Då kan du ta några soul grinders också.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar