Vän intresserad av 40K och Nurgle daemons/marines

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Nocu
Inlägg: 1
Blev medlem: 03 maj 2016, 09:10

Vän intresserad av 40K och Nurgle daemons/marines

Inlägg av Nocu »

Hej!
En vän är intresserad av att börja med figurspel och 40K och har visat intresse på Nurgle demoner och specifikt chaos space marines "plague marine" :) Jag har ingen bra koll på varken demonerna eller kaos marinerna så vill fråga efter råd som kan va bra för honom att ha med :D

Vad rekommenderar ni för "starter force" med fokus på Nurgle och Plague Marines? Armélista? Detachment? Formationer? Modeller?

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Vän intresserad av 40K och Nurgle daemons/marines

Inlägg av Spell Familiar »

Ok I'll bite.

För det första. Var tydlig mot din vän att CSM är den absolut sämsta armén man kan välja i nuvarande meta. Jag spelar dem och vill bara bespara honom en besvikelse när hans "onda-som-fan-och-10000-år-gamla-veteran-förrädare" får stryk av rymdfiskar med plastrustningar eller toombkings-in-space-robbotar. Så planerar han att dyka upp på turneringar bör han vara medveten om codexens begränsningar.

Med det sagt. Det finns få arméer som är så roliga att måla, konvertera och komma på roliga narrativ till. Jag kommer fortsätta lira dem även om jag bryggar över en del till 30k för att kunna vinna matcher då och då.

Gillar han Nurgle och kan tänka sig lite blandat med demonerna är Nurgle-starter-lådan från GW den enskilt bästa dealen från dem på mycket länge. tror du sparar ca 400kr från att köpa modellerna separat. Jag hade köpt 2st. Då får han 6 pestdrönare (super-mega-rasengan-bra), 6 nurglings (bra och billigt troop), 20 pestbärare (meh) och 2 härolder (sweet). Det är en bra grund för en Nurgle-demon-hord. Komplettera med lite soulgrinder, några beasts, Great unclean one (men inte GWs, den är apful) och nån demonprins så är han hemma.

För CSM-delen finns det nästan inget rätt (och därmed inget fel). Men Death Guard (legionen som blev papa Ns favoriter) hade en förkärlek för infanteri (Plauge Marines) och Terminators. Någon Vindicator fick väl hänga med men typ så rullade de.
En Terminatorlord och ett gäng biffar i 2+ save som åker Raider fram och mosar något i närstrid medans 2-3 Plaugemarines åker rhino och skjuter plasma/melta på farliga saker och en näve Nurgle-bikers som kan binda det mesta och plockar objektiv som ingen annan. Spawns med Mark of Nurgle har också många förtjänster med sin T6 och beast-regel, haka på dem en Lord eller en Sorc på bike och ta lite biomancy och åk runt och mosa saker. Roligt om inte annat.

Enjoy
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Skriv svar