[1850]kdk - turnament

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: [1850]kdk - turnament

Inlägg av fauh »

nerash skrev:förmodligen det som är tanken :P

dock funderar jag på att modifiera listan och göra något liknande för mig själv :)
På GothCon mötte jag en KDK lista med typ 2-3 soulgrinders och lika många Maulerfiends som var fett rolig :)

nerash
Inlägg: 133
Blev medlem: 25 dec 2014, 22:16
Ort: Skåne: Landskrona

Re: [1850]kdk - turnament

Inlägg av nerash »

kan tänka mig det!

då man ser mestadels SM,eldar, tau, demoner

så är det roligt att se lite av de mer ovanliga lagen. men de spelas sällan i turneringar.. av olika anledningar.

Balder
Inlägg: 104
Blev medlem: 16 okt 2009, 07:59
Ort: Skurup, Skåne

Re: [1850]kdk - turnament

Inlägg av Balder »

Jag var jäkligt sugen på att anmäla mig till Landskrona men hinner tyvärr inte måla färdigt tills dess så jag får hålla mig till nästa turnering.
Hade tänkt köra följande lista. Den kompar in på 14. Går nog att förbättra en del, den är byggt efter vad jag äger ;)

Blood Host Detachment:
Slaughtercult
Chaos Lord: Khor'lath the axe of ruin, Terminator armor: 175

8 Bloodletters: Bloodreaper: 85
8 Bloodletters: Bloodreaper: 85
5 Possessed: 150

Gorepack
3 Chaos Bikers: 2 Meltaguns, combi-melta, meltabombs on champ: 111
3 Chaos Bikers: 2 Meltaguns, combi-melta, meltabombs on champ: 111
5 Fleshhounds
5 Fleshhounds
5 Fleshhounds

War Engine

Maulerfiend: two sets of lasher tendrils: 140

Combined Arms Detachment

Bloodthirster of Insensate Rage: 275

8 Bloodletters: Bloodreaper: 85
11 Cultists: Flamer, 3 Autoguns: 84

5 Raptors: Meltagun, Plasmagun, meltabombs on champ: 135

Heldrake: Baleflamer: 170

Totalt: 1846pts

//Danne

nerash
Inlägg: 133
Blev medlem: 25 dec 2014, 22:16
Ort: Skåne: Landskrona

Re: [1850]kdk - turnament

Inlägg av nerash »

Hej Danne!
vill du så kan du anmäla och försöka hinna klart med armeén,

Jag sitter lite i samma situation, men jag hade nog gjort lite ändringar för slaugther culten har sina fördelar men jag hade efter en del övervägande hoppat över den!

och sedan hade jag gjort av med raptors och lagt till en hell drake eller soul grinder eller fler maulerfiends...
lorden hade jag satt på en juggernauth och satt med ett lite större pack hundar annars hade en herald varit ett bra billigt allternativ.

men sedan är frågan hur gör man detta på bästa sätt.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: [1850]kdk - turnament

Inlägg av fauh »

nerash skrev:Hej Danne!
vill du så kan du anmäla och försöka hinna klart med armeén,

Jag sitter lite i samma situation, men jag hade nog gjort lite ändringar för slaugther culten har sina fördelar men jag hade efter en del övervägande hoppat över den!

och sedan hade jag gjort av med raptors och lagt till en hell drake eller soul grinder eller fler maulerfiends...
lorden hade jag satt på en juggernauth och satt med ett lite större pack hundar annars hade en herald varit ett bra billigt allternativ.

men sedan är frågan hur gör man detta på bästa sätt.
Här är dock nyckeln att han hamnar på komp 14 vilket jämfört med listan du skrev innan hade gett honom 4 gratis poäng varje match. Det betyder att han enbart behöver ta en 14-6 i matchen för att få ett 10-10 resultat. 14-6 räcker det typ med att stå på ett par objektiv och ta några killpoints eller linebreaka för att få.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: [1850]kdk - turnament

Inlägg av Elevatorlake »

nerash skrev:Tackar kollade det precis kompen.

svaret är: Det är den inte :)
Vad var det i listan som kompade så mycket?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: [1850]kdk - turnament

Inlägg av Elevatorlake »

Exempel på en 2000p lista som verkar snabb och hård :)

http://www.belloflostsouls.net/2015/06/ ... art-4.html

Combined Arms Detachment
HQ

275 – Bloodthirster of Insensate Rage

275 – Bloodthirster of Insensate Rage

TROOPS

80 – 8 Bloodletters

80 – 8 Bloodletters

FAST ATTACK

170 – Heldrake, baleflamer

170 – Heldrake, baleflamer

HEAVY SUPPORT

140 – Maulerfiend, lasher tendrils

140 – Maulerfiend, lasher tendrils

GOREPACK

106 – 2 Bikes, 2melta guns, 1 champion, 1 combi melta

106 – 2 Bikes, 2melta guns, 1 champion, 1 combi melta

106 – 2 Bikes, 2melta guns, 1 champion, 1 combi melta

106 – 2 Bikes, 2melta guns, 1 champion, 1 combi melta

80 – 5 Flesh hounds

80 – 5 Flesh hounds

80 – 5 Flesh hounds

1996 points
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: [1850]kdk - turnament

Inlägg av fauh »

Elevatorlake skrev:
nerash skrev:Tackar kollade det precis kompen.

svaret är: Det är den inte :)
Vad var det i listan som kompade så mycket?
Bloodthristers kompar hårt 30 för en 275p modell är tungt som fan. Heldrake är nästan värre. den kompar -20 och 5 AVP för typ 170 poäng eller något. Sen hade du typ 25 MCP/AVP vilket ger absurt mycket minus, typ -37 eller något sådant.

Det var nog inte någon specifik del utan att du tog en massa ruskiga saker utan att väga upp det med bajs (som oftast är fallet när man vill ha in lite hårda grejer i listan)

Ett bra sätt att tänka på det är att räkna på vad varje modell har för Poäng per komp. Typ en bloodthirster har 275p / 30k. ~ 9.1. En Necron warrior har 13p / 1k ~13 en Necron Overlord har 80p / 3k ~ 26

Sen räknar du på hur mycket poäng din lista ska vara på och antalet komppoäng du ska använda för att hamna på nivån du vill ha. Typexempel 1850 och Komp 12.

då vet du att du har 1850 / ( 300 - 120 ) ~ 10.3 Därefter så brukar min tanke vara att för varje enhet som kommer under tröskelvärdet i P/K så måste man ta en eller flera enhetersom motsvarar den poängsumman som har mer P/K. Sen är det alltid lite trixande att få till enheter som man vill ha och spela med och att få till en bra lista med synergi - Brukar ofta utgå ifrån det och sen fylla på med alternativ. Typ se var varje enhet har för roll och sen kolla om man har en sämre enhet som kan ha samma roll.

nerash
Inlägg: 133
Blev medlem: 25 dec 2014, 22:16
Ort: Skåne: Landskrona

Re: [1850]kdk - turnament

Inlägg av nerash »

precis.. kompen hamnade på

AVP/MCP
20: -27

Each AVP/MCP after 20: additional -5

167 + (AVP/MCP: 22) = 167+37= 204

300-204= 96

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: [1850]kdk - turnament

Inlägg av Elevatorlake »

fauh skrev:
Elevatorlake skrev:
nerash skrev:Tackar kollade det precis kompen.

svaret är: Det är den inte :)
Vad var det i listan som kompade så mycket?
Bloodthristers kompar hårt 30 för en 275p modell är tungt som fan. Heldrake är nästan värre. den kompar -20 och 5 AVP för typ 170 poäng eller något. Sen hade du typ 25 MCP/AVP vilket ger absurt mycket minus, typ -37 eller något sådant.

Det var nog inte någon specifik del utan att du tog en massa ruskiga saker utan att väga upp det med bajs (som oftast är fallet när man vill ha in lite hårda grejer i listan)

Ett bra sätt att tänka på det är att räkna på vad varje modell har för Poäng per komp. Typ en bloodthirster har 275p / 30k. ~ 9.1. En Necron warrior har 13p / 1k ~13 en Necron Overlord har 80p / 3k ~ 26

Sen räknar du på hur mycket poäng din lista ska vara på och antalet komppoäng du ska använda för att hamna på nivån du vill ha. Typexempel 1850 och Komp 12.

då vet du att du har 1850 / ( 300 - 120 ) ~ 10.3 Därefter så brukar min tanke vara att för varje enhet som kommer under tröskelvärdet i P/K så måste man ta en eller flera enhetersom motsvarar den poängsumman som har mer P/K. Sen är det alltid lite trixande att få till enheter som man vill ha och spela med och att få till en bra lista med synergi - Brukar ofta utgå ifrån det och sen fylla på med alternativ. Typ se var varje enhet har för roll och sen kolla om man har en sämre enhet som kan ha samma roll.
Tack för den detaljerade förklaringen :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar