Ny spelare, första 1000p

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Rhu
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 sep 2016, 23:14

Ny spelare, första 1000p

Inlägg av Rhu »

Hej!
Har precis börjat spela 40k och har bestämt mig för att bygga en Gladius Strike Force över lite tid. Min plan är att börja med ett Demi Company på 1000p. Vore tacksam för lite allmänna råd.

Jag hade tänkt mig något i stil med detta:

LIBRARIAN: 100 POINTS
1 X LIBRARIAN
Jump Pack
Bolt Pistol
Force Axe

TACTICAL SQUAD: 205 POINTS
1 X SPACE MARINE SERGEANT
Combi-Flamer
9 X SPACE MARINES
7 x Boltgun
9 x Bolt Pistol
1 x Missile Launcher (Frag & Krak missiles)
1 x Flamer
DROP POD

TACTICAL SQUAD: 105 POINTS
1 X SPACE MARINE SERGEANT
4 X SPACE MARINES
DROP POD

TACTICAL SQUAD: 105 POINTS
1 X SPACE MARINE SERGEANT
4 X SPACE MARINES
DROP POD

VENERABLE DREADNOUGHTS: 170 POINTS
1 X VENERABLE DREADNOUGHTS
1 x Extra Armour
DROP POD

ASSAULT SQUAD: 105 POINTS
1 X SPACE MARINE SERGEANT
Combat Shield
Melta Bombs
Chainsword
Bolt Pistol
4 X SPACE MARINES
2 x Flamer

CENTURION DEVASTATOR SQUAD: 210 POINTS
1 X CENTURION SERGEANT
Twin-Linked Lascannon
Hurricane Bolter
2 X CENTURIONS
2 x Hurricane Bolter
2 x Twin-Linked Lascannon

Är det bättre att satsa på ett Demi Company som är billigare och klämma in en aux också?

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Ny spelare, första 1000p

Inlägg av Naz87 »

Ett demi company måste ha en captain eller chaplain och kan inte innehålla en librarian

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ny spelare, första 1000p

Inlägg av Elevatorlake »

Välkommen till hobbyn och forumet! :)

Problemet med auxiliary vid 1000p är att de är rätt dyra. Den billigaste är tenth company task force (den med scouts) och den är väl rätt rimligt prissatt men de andra drar lätt iväg.

Vilken typ av gladius siktar du då när du är färdig, är det ett battle company, när du har två demi-company och en aux så alla transporter blir gratis, eller är det något annat?

Vilket chapter har du tänkt köra? Vilket tycker du är coolast och vilken spelstil gillar du? Mycket fordon och tålighet (iron hands), snabbhet (white scars), mycket plasma och jink (dark angels) eller flexibilitet (ultramarines)?

Generellt sett så är dreadnoughts grymt coola modeller men tyvärr inte speciellt bra då de dör lite för enkelt. Med det inte sagt att du automatiskt inte ska spela en men det kan vara bra att tänka på innan du plöjer ned tid, pengar och kärlek i en. Själv gillar jag bikes bättre än assault squads eftersom de är lika snabba men har jink och kan ta mer varierade special weapons men det är mer en smaksak. Även där är ju assault marines modeller mycket coolare än bikes.

När du kommer upp i poäng kommer du nog att vilja ha grav-cannons på dina centurions, det är den överlägset vanligaste och bästa beväpningen på de även om den är rätt dyr.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Rhu
Inlägg: 8
Blev medlem: 09 sep 2016, 23:14

Re: Ny spelare, första 1000p

Inlägg av Rhu »

Tack för bra feedback/frågor.

Det var en Chaplin jag tänkt mig, klickade i fel gubbe. Jag har tänkt att han ska hänga med assult killarna och då är en chaplin bättre än en captain läste jag någonstans, tycker att de modellerna är coolare än bikes.

Jag är inne på att spela Ultramarines, eftersom att de verkar vara det mest flexibla laget och enklare att måla än exempelvis white scars. När jag tänker på 40k så är det alltid en space marine med blå rustning som dyker upp i tankarna.

Min plan är att ha två demi och en aux så småningom så att jag kan ösa på med gratis pods och apc:er som kan placera sig på objectives eller störa bakom fiendens linjer.

I dagsläget äger jag en Dreadnaught eftersom snubben på GW-affären lurade(?) på mig en start collecting låda, det är mycket därför jag tog med den i listan.

Centurion-modellerna ser coola ut tycker jag, men jag inte främmande för att köra med vanliga devs om det skulle passa bättre.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Ny spelare, första 1000p

Inlägg av Elevatorlake »

I en 1000p-lista kanske det är bättre att köra med vanliga devastators. Centurions med grav cannons, vilka är de du ska ha, kostar en bra bit över 200p vilket är svettigt i 1000p. Men när du har ditt fulla battle company ska du absolut ha en enhet centurions med grav cannons, det är en av de bästa enheterna i spelet.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar