Necron Armé

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
jockejans
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 okt 2012, 19:39

Necron Armé

Inlägg av jockejans »

Tja!

Lyssnat på podcasts och kom in på ett avsnitt om necrons, jag fastnade direkt!
Nu hade jag behövt lite hjälp för att bygga min armé bara. Jag är sugen på att göra en warrior baserad armé men förstår att jag inte bara kan ha det! Vad är bäst att börja med? Start collecting eller 2 warrior boxar? Och där efter?
Har inte spelat en 40k match men har fått en motivation att göra det med en necron Armé!

All hjälp ar tacksam!

Joakim

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Necron Armé

Inlägg av Elevatorlake »

Ska du spela en hård lista är det väl deras decurion-detachment som gäller så det kan vara värt att snegla på den och se vad du kommer vilja köra med, den har en del obligatoriska val och en del valfria.

Annars är väl två lådor warriors, en eller två ghost arks och ett hq värt att börja med eftersom du kommer ha användning för det i så gott som alla listor och det är en spelbar lista i form av en CAD (combined arms detachment). Då kan du spela lite småmatcher med den och bygga vidare därifrån.

En av styrkorna med necrons codex är att det har väldigt fin intern balans. Så gott som alla enheter är spelbara och det går även att bygga tematiska listor, t.ex. snabba listor, mycket skjutande, närstrid etc. Det gör det å andra sidan på ett sätt svårare i början eftersom du har mer att välja mellan :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

jockejans
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 okt 2012, 19:39

Re: Necron Armé

Inlägg av jockejans »

Ska titta på det! Tack för tipset :D

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Necron Armé

Inlägg av fauh »

Ett bra tips är att titta på mycket Battlereports på youtube. Helst så nya som möjligt. Där kan du lätt få en uppfattning av hur spelet spelas + du får lite feeling för hur arméen funkar osv. När du har kollat på ett par battlereports så kan du ju själv avgöra vilka enheter du vill köpa. (Dock så kommer du nog aldrig ångra ett köp av en Necron Battleforce som innehåller 20 warriors, 10 immortals/deathmarks en Ghost Ark/Doomsday Ark och ett par scaraber)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Necron Armé

Inlägg av Elevatorlake »

Necrons är ganska rättfram: de dör aldrig :) De har sitt reanimation protocoll så de får ett extra save på väldigt många av sina enheter och med t.ex. en decurion detachment blir detta ännu bättre.

På så sätt är de en bra nybörjararmé i 40k och den mest förlåtande av de bästa codexerna då de både är tåliga och har 10 i ledarksap för typ hela codexen. Tau och eldar är lite knepigare och kan lätt falla ihop som korthus om man inte spelar de rätt. Necrons korthus kan i och för sig också rasa ihop men med 4+ reanimation protocoll är det stor chans att korthuset reser på sig igen :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

jockejans
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 okt 2012, 19:39

Re: Necron Armé

Inlägg av jockejans »

Låter riktigt bra! Blir bara mer taggad på att köpa hem figurerna! Ska bli kul :D
Men tillbaka till armén i det stora, kan man köra på typ bara warriors? Kollat lite batrep och många har max 20-30 st. Jag hade ju velat ha en horde av dom, är det bra? Eller ska man mina en massa? Gillar Gubbarna med sköld!
För övrigt har jag tänkt att köpa lila rods till gubbarna och köra på en lila laser genom laget. Lite små detaljer i lila på gubbarna men annars mest svart, låter det bra?

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Necron Armé

Inlägg av Elevatorlake »

jockejans skrev:Låter riktigt bra! Blir bara mer taggad på att köpa hem figurerna! Ska bli kul :D
Men tillbaka till armén i det stora, kan man köra på typ bara warriors? Kollat lite batrep och många har max 20-30 st. Jag hade ju velat ha en horde av dom, är det bra? Eller ska man mina en massa? Gillar Gubbarna med sköld!
För övrigt har jag tänkt att köpa lila rods till gubbarna och köra på en lila laser genom laget. Lite små detaljer i lila på gubbarna men annars mest svart, låter det bra?
Tycker det låter som ett bra färgschema med sköna kontraster.

Tror de absolut flesta kör en decurion så kolla på den i codexen och vad den innehåller, du får inte ta hur många warriors som helst med den. Det andra problemet med warriors i större grupper än 10 är att de blir långsamma eftersom deras ghost ark bara kan ta 10 warriors. Ghost arks är för övrigt väldigt bra eftersom hela enheten i den får skjuta ut ur den plus att den har egna skjutvapen också.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

jockejans
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 okt 2012, 19:39

Re: Necron Armé

Inlägg av jockejans »

Ska man börja med start collecting då? Eller en warrior box och en ark?

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Necron Armé

Inlägg av Gonka Koff »

Necrons är ett jättebra val som förstarmé.
Jag har spelat, byggt och målat en jäkla massa Necrons. Tycker att de tidigare tipsen är helt ok, men vill varna lite för att Ghost Arken är en brutalt ansträngande modell att bygga och måla. Vill du göra det lite lättare för dig, kör på Night Scythes istället. Det är skoj modeller och trevligt enkla att bygga och måla.
Vill du vinna matcher bör du inte fastna i drömmen om 20-manna warriorsenheter, de är rätt knepiga att manövrera på spelbordet. Necrons funkar riktigt bra som många små enheter. Mitt råd är att testa lite av varje, skaffa nån liten destroyerenhet, en trea tomb blades, lite wraiths, nån spyder, lite scaraber, deathmarks, cryptec osv och lattja fram nåt som känns skoj. Alla enheter är bra, Necrons har en grymt balanserad kodex där det är din spelstil som bestämmer vad som är bäst för dig.
Lycka till!
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Necron Armé

Inlägg av Grudge »

Håller med Gonka Koffs varning om Ghost Arken - det är en väldigt cool modell, men den har ungefär en halv miljon vinklar och vrår att måla, så jag skulle nog börja med att bygga en decurion med gubbar, och kanske lägga till en Ghost Ark när decurionen är klar. Tomb Blades är också lite meckiga att måla, men kan vara bra träning inför Ghost Arken. Jag talar av egen erfarenhet, jag körde lite in i väggen med min, och fick ta en ganska lång paus innan jag blev sugen på att måla Necrons igen.

Men bli inte avskräckt - Necrons är snabba att måla jämfört med många andra, så totalt sett så ligger de på plus!

Skriv svar