Renegade guard?

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Leffegnu
Inlägg: 562
Blev medlem: 22 feb 2015, 19:40
Ort: Växjö

Re: Renegade guard?

Inlägg av Leffegnu »

Om ni inte har senaste IA: the Siege of Vraks skulle en ljudligt påpeka den är värd ha så ni ser möjliga listor =)

Till tropps till exempel har ni platoons som är 3-5 infantry squads (10 renegades var) varav en måste vara command squad. För 30 poäng per squad kan ni har ganska många squads :)

Låter som ni är en god väg med en stomme, sen är det som med de flesta arméer; en fråga om smak och tycke vart en vill ta vägen :>

Som tidigare nämnts är thudds (heavy support) riktigt bra och poängmässigt väl värda ha med i de flesta listor.

Med "stora tanks" antar en ni menar Lords of war?
Finns rätt så mkt att välja på men ni kan inte ha så många på spelplanen per slag :p

En vill tro det skulle vara till stor hjälp för dig om ni införskaffade Siege of Vraks så kan ni relativt enkelt samköra dess listor med dina vanliga och se vad som lämpar sig, både spel- och inköp för dyra kosingar. Med den boken kan ni sen gnugga händerna med ett brett leende, garanterat =)
In life, war. In death, peace. In life, shame. In death, atonement.
— Final litany of the Litany of Sacrifice, recited by Krieg Korpsmen when entering battle
Success so clearly in view, or is it merely a trick of the light?

Ajvar
Inlägg: 372
Blev medlem: 23 sep 2012, 07:31

Re: Renegade guard?

Inlägg av Ajvar »

Leffegnu skrev:Om ni inte har senaste IA: the Siege of Vraks skulle en ljudligt påpeka den är värd ha så ni ser möjliga listor =)

Till tropps till exempel har ni platoons som är 3-5 infantry squads (10 renegades var) varav en måste vara command squad. För 30 poäng per squad kan ni har ganska många squads :)

Låter som ni är en god väg med en stomme, sen är det som med de flesta arméer; en fråga om smak och tycke vart en vill ta vägen :>

Som tidigare nämnts är thudds (heavy support) riktigt bra och poängmässigt väl värda ha med i de flesta listor.

Med "stora tanks" antar en ni menar Lords of war?
Finns rätt så mkt att välja på men ni kan inte ha så många på spelplanen per slag :p

En vill tro det skulle vara till stor hjälp för dig om ni införskaffade Siege of Vraks så kan ni relativt enkelt samköra dess listor med dina vanliga och se vad som lämpar sig, både spel- och inköp för dyra kosingar. Med den boken kan ni sen gnugga händerna med ett brett leende, garanterat =)
Jag tror att det jag har hittat o kikat på nu inte är den senaste editionen, för dessa thudds kan jag icke hitta i listan. Får leta vidare efter en nyare bok.

Stora tanks var mer nånting i stil med russar jag tänkte på. :-) Lords of war tänkte jag vänta lite med.

Tack för input! :-)

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Renegade guard?

Inlägg av Ancalagon »

De han pratar om heter Quad Mortars. De kallas även "thudd guns", därav förkortningen :)

Ajvar
Inlägg: 372
Blev medlem: 23 sep 2012, 07:31

Re: Renegade guard?

Inlägg av Ajvar »

Ancalagon skrev:De han pratar om heter Quad Mortars. De kallas även "thudd guns", därav förkortningen :)
Jaha, såna där...de har jag sett SM-arméer med tror jag?

Verkar lite som att jag måste skaffa den där boken för 59 pund om jag ska kunna spela de här elakingarna...lite motigt känns det.

Har dock hittat riktigt tuffa huvuden från Pig Iron Productions, blir hur bra som helst tror jag: http://www.pig-iron-productions.com/kol ... -p-17.html

Jarn
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 dec 2015, 06:40
Ort: Linköping

Re: Renegade guard?

Inlägg av Jarn »

Ajvar skrev:
Ancalagon skrev:De han pratar om heter Quad Mortars. De kallas även "thudd guns", därav förkortningen :)
Jaha, såna där...de har jag sett SM-arméer med tror jag?

Verkar lite som att jag måste skaffa den där boken för 59 pund om jag ska kunna spela de här elakingarna...lite motigt känns det.
Det ni kanske syftar på är renegade field artillery som består av 1-4 Heavy mortars eller quad launchers (också kallade thudd guns). De är rysligt billiga för endast 30 poäng pjäsen och om man kör OrdnanceTyrant kan man ta dem som ej obligatoriska troops. De är nog den bästa enheten för sitt pris i Siege of Vraks (s 265). Jag tycker också att FW-priser är lite väl höga och byggde egna raketrampar istället av bitz. Annars kan jag rekommendera en googlesökning på "nebelwerfer" för liknande modeller av tyskt WW2-stuk.
Ajvar skrev:Har dock hittat riktigt tuffa huvuden från Pig Iron Productions, blir hur bra som helst tror jag: http://www.pig-iron-productions.com/kol ... -p-17.html
De köpte jag också av, fast en annan slags huvuden. Bortsett från att det är metall gillade jag dem.

Renegade infantry platoons består av 3-5 squads som i sin tur består av 10-20 man (10-30 om man har devotion master of the horde). Detachmentet Unending host kräver detta och där får du räkna med att ha minst 90 man totalt för att få fördelarna helt. Moral är ofta ett problem som man får hantera med chaos sigils (stubborn + reroll på ett moralslag/runda). Fundera på om du vill köra tungt med zombies istället. De är fearless och har FNP 4+. Skulle motståndaren skjuta ner 30 man (?) så var det ändå bara 90 poäng.

När det kommer till russar har gillar jag Leman Russ Conquerer. Billig, fast (inte heavy) och riktigt hotande med två miltmeltas på. Då blir folk med super heavies rädda och spiller massor med kvalitétsskyttte på dem medan resten av dina artilleripjäser pustar ut. Sedan har FW glömt skriva Gets Hot på sin executioner plasma cannon, men jag brukar ändå köra den som det. Kan vara en fördel beroende på vem du spelar mot.

Två till enheter som är grymma är rapier laser destroyers (twin-linked, ordnancelascannons) och heavy ordnance batteries (earthshakers och medusas). De ger dig mycket eldkraft väldigt billigt som skrämmer folk. Med ordnance tyrant kan du få dem som elites.

Några alternativa modeller som artilleripjäser:
Rapier laser destroyer: https://puppetswar.eu/product.php?id_product=41
Quad launcher: https://puppetswar.eu/product.php?id_product=383
Medusa: http://maxmini.eu/heavy-weapons/siege-gun-gunonly-heavy

Alla de enheter som finns ovan finns i liknande tappning för Death Korps of Krieg (finns regler för dem i Siege of Vraks), så AM har tillgång till dem på något sätt. Sedan har jag dålig koll de andra böckerna från FW med AM.

Ajvar
Inlägg: 372
Blev medlem: 23 sep 2012, 07:31

Re: Renegade guard?

Inlägg av Ajvar »

Jarn skrev:
Ajvar skrev:
Ancalagon skrev:De han pratar om heter Quad Mortars. De kallas även "thudd guns", därav förkortningen :)
Jaha, såna där...de har jag sett SM-arméer med tror jag?

Verkar lite som att jag måste skaffa den där boken för 59 pund om jag ska kunna spela de här elakingarna...lite motigt känns det.
Det ni kanske syftar på är renegade field artillery som består av 1-4 Heavy mortars eller quad launchers (också kallade thudd guns). De är rysligt billiga för endast 30 poäng pjäsen och om man kör OrdnanceTyrant kan man ta dem som ej obligatoriska troops. De är nog den bästa enheten för sitt pris i Siege of Vraks (s 265). Jag tycker också att FW-priser är lite väl höga och byggde egna raketrampar istället av bitz. Annars kan jag rekommendera en googlesökning på "nebelwerfer" för liknande modeller av tyskt WW2-stuk.
Ajvar skrev:Har dock hittat riktigt tuffa huvuden från Pig Iron Productions, blir hur bra som helst tror jag: http://www.pig-iron-productions.com/kol ... -p-17.html
De köpte jag också av, fast en annan slags huvuden. Bortsett från att det är metall gillade jag dem.

Renegade infantry platoons består av 3-5 squads som i sin tur består av 10-20 man (10-30 om man har devotion master of the horde). Detachmentet Unending host kräver detta och där får du räkna med att ha minst 90 man totalt för att få fördelarna helt. Moral är ofta ett problem som man får hantera med chaos sigils (stubborn + reroll på ett moralslag/runda). Fundera på om du vill köra tungt med zombies istället. De är fearless och har FNP 4+. Skulle motståndaren skjuta ner 30 man (?) så var det ändå bara 90 poäng.

När det kommer till russar har gillar jag Leman Russ Conquerer. Billig, fast (inte heavy) och riktigt hotande med två miltmeltas på. Då blir folk med super heavies rädda och spiller massor med kvalitétsskyttte på dem medan resten av dina artilleripjäser pustar ut. Sedan har FW glömt skriva Gets Hot på sin executioner plasma cannon, men jag brukar ändå köra den som det. Kan vara en fördel beroende på vem du spelar mot.

Två till enheter som är grymma är rapier laser destroyers (twin-linked, ordnancelascannons) och heavy ordnance batteries (earthshakers och medusas). De ger dig mycket eldkraft väldigt billigt som skrämmer folk. Med ordnance tyrant kan du få dem som elites.

Några alternativa modeller som artilleripjäser:
Rapier laser destroyer: https://puppetswar.eu/product.php?id_product=41
Quad launcher: https://puppetswar.eu/product.php?id_product=383
Medusa: http://maxmini.eu/heavy-weapons/siege-gun-gunonly-heavy

Alla de enheter som finns ovan finns i liknande tappning för Death Korps of Krieg (finns regler för dem i Siege of Vraks), så AM har tillgång till dem på något sätt. Sedan har jag dålig koll de andra böckerna från FW med AM.
Nice, stort tack för input! Funderar på om nya vrak-listan skiljer sig mycket från det som finns i tidigare imperial armour, för de har jag tillgång till tror jag...

Ajvar
Inlägg: 372
Blev medlem: 23 sep 2012, 07:31

Re: Renegade guard?

Inlägg av Ajvar »

Här är ett första utkast på lista utifrån AM-kodexet. Tror detta kan bli en rolig armé för både AM och Vrak-listan verkar skoj, även om allt jag vet om den sistnämnda kommer härifrån :-)

Detta är första gången jag gör en AM-lista och har noll koll, har med ett par saker som jag har för mig att jag hört ska vara bra som Pask i Punisher och powervapen i större blobbar.
Men har förstås lite funderingar.
Är blobbarna tillräckligt stora? För stora, för små? Jag har spelat mycket orker så 30 man känns hanterbart.
Vad ska man ha för specialvapen, om några? Flamers i blobbarna, melta eller plasma i command squads?
Andra allmänna tankar kring listan? Vill ju ha en både rolig och rätt bra lista.

1850 poäng tänkte jag, så har ju lite kvar.

1825

Combined arms detachment

HQ
Company Command Squad 60
regimental standard 15
vox caster 5
Lascannon 20

Knight Commander Pask 70
Leman Russ Punisher 140
Leman Russ Punisher 140

Commissar 25

Troops

Infantry Platoon
Platoon Command Squad 30
Vox caster 5

Infantry Squad 50
Vox Caster 5
Power Weapon 15

Infantry Squad 50
Vox Caster 5
Power Weapon 15

Infantry Squad 50
Vox Caster 5
Power Weapon 15

Heavy Weapon Team 45
3 autocannon 30

Heavy Weapon Team 45
3 lascannon 60

Infantry Platoon
Platoon Command Squad 30
Vox caster 5

Infantry Squad 50
Vox Caster 5
Power Weapon 15

Infantry Squad 50
Vox Caster 5
Power Weapon 15

Infantry Squad 50
Vox Caster 5
Power Weapon 15

Heavy Weapon Team 45
3 autocannon 30

Veteran Squad 60
3 meltagun 30
Chimera 65

Veteran Squad 60
3 meltagun 30
Chimera 65

Heavy

Leman Russ Demolisher 170

Basilisk 125

Jarn
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 dec 2015, 06:40
Ort: Linköping

Re: Renegade guard?

Inlägg av Jarn »

Jag kan inte IG/AM så bra. Vilket format tänker du spela i? Själv kör jag LITC och utgår från det i svaret.

Om du skulle köra motsvarande modeller i renegades så kommer det gå dåligt för dig om du möter en hård lista. För att vara långsam skjuter du alldeles för lite (lasguns räknas inte). Ska du köra massor med infanteri så ta Unending host. Då behöver du 90 infanterister (6 enheter på 15 man). Jag tycker de är bäst med meltaguns och närstridsvapen. Jag förstår dock om du inte vill byta ut alla dina lasguns på dina modeller. Jag brukar ta grenade launchers och autocannons. Men lascannon är också kul. Ska du köra det så hitta på ett bra sätt att hålla ordning på dina enheter bara (jag kör olika målade axelskydd).

Pask finns inte i renegades. Så jag föreslår leman russ conquerer med multimeltas istället (de är fast!).

Vill du ha en hård och elak lista med Renegades behöver du artilleri. Massor med artilleri.

Ajvar
Inlägg: 372
Blev medlem: 23 sep 2012, 07:31

Re: Renegade guard?

Inlägg av Ajvar »

Tack för tips! Jag kör i regel okompat utan restriktioner men med förbehållet att inte ställa upp de värsta grislistorna ;-) Har tyvärr inte gett mig in i turneringsscenen så jag har inte koll på de olika formaten i 40k, än...är väldigt sugen på att komma iväg på lite turneringar nu.

Gott att veta, även om det såklart var synd att det blir tufft med denna uppställning. Unending host verkar coolt, och artilleri gillar jag ju. Det sistnämnda får dock bli en senare historia, då budgeten för hobbyn nåddes denna månaden. Jag har inte Vraksboken ännu heller så troligen blir en nån AM-inkarnation de första matcherna.

Conquerorn verkar tuff! Känns som en ok prox med vanliga russar för den. Är multimeltan istället för kanonen i tornen eller är det sponsons?

Har ganska många kultister som lirar med CC-vapen så det ser jag inte som nåt större problem, lite överseende får man ha tycker jag. Är inte sådär dogmatisk WYSIWYG.

Jarn
Inlägg: 37
Blev medlem: 22 dec 2015, 06:40
Ort: Linköping

Re: Renegade guard?

Inlägg av Jarn »

Ajvar skrev:Tack för tips! Jag kör i regel okompat utan restriktioner men med förbehållet att inte ställa upp de värsta grislistorna ;-) Har tyvärr inte gett mig in i turneringsscenen så jag har inte koll på de olika formaten i 40k, än...är väldigt sugen på att komma iväg på lite turneringar nu.
Turneringar är kul, men att spela jämna matcher med goda vänner är bäst. :)
Ajvar skrev:Gott att veta, även om det såklart var synd att det blir tufft med denna uppställning. Unending host verkar coolt, och artilleri gillar jag ju. Det sistnämnda får dock bli en senare historia, då budgeten för hobbyn nåddes denna månaden. Jag har inte Vraksboken ännu heller så troligen blir en nån AM-inkarnation de första matcherna.
Jag håller med. Du kan dock konvertera upp en hel del själv om du har tid. Lascannons från hv-weapon-teams + bitz kan lätt bli rapier laser destroyers. Jag gjorde mina quad launchers som missilramper m.h.a. missil-bitz och sprues. Stora kanoner kan man göra av plasticard och mycket tålamod. ;)
Ajvar skrev:Conquerorn verkar tuff! Känns som en ok prox med vanliga russar för den. Är multimeltan istället för kanonen i tornen eller är det sponsons?
Det finns ingen modell för denna så jag kör en Leman Russ battle tank (känns närmast till hands). Multimeltorna är sponsons och tornet skjuter s8, ap3, blast 3".
Ajvar skrev:Har ganska många kultister som lirar med CC-vapen så det ser jag inte som nåt större problem, lite överseende får man ha tycker jag. Är inte sådär dogmatisk WYSIWYG.
Jag har svårt att se hur någon skulle ha problem med det. Så länge du har saker målat och basat och man kan se vad som är vad brukar det vara lungt på turneringar (proxy är inte populärt där). Sedan får du konvertera om du ska ha specialvapen och annat. Jag tycker själv det mest beror på vilket tema du vill ha på armén. Utanför turneringar har jag aldrig stött på patrull för proxies.

Det största problemet med renegades är att de är så långsamma. Du får man antingen kompenser med många stora kanoner, köra mekaniserat eller alliera in snabbare trupper. En bra kombo är med CSM maulerfiend-formation i traitor legions eller khorne daemonkin gorepack. Beror lite på hur du och dina vänner ser på alliering. Du ska självklart satsa först på vad du vill köra och måla, men sedan kanske lite extragubbar kan vara intresanta för att vinna också. ;)

Skriv svar