Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Användarvisningsbild
deakraft
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 nov 2016, 23:04
Ort: Hjo

Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Inlägg av deakraft »

Hej alla härliga människor.
Nu har jag blivit änkling och tänkte ta upp mitt warhammer spelande igen.
För många herrans år sedan, runt 3rd edition var senast jag spelade. Har läst lite om diverse olika lag. Spelade Orks för ca 20år sedan. Nu har jag blivit förälskad i SW.

Nu behöver jag tips hur jag ska gå till väga i mitt inhandlande. Har tänkt mig att börja att skaffa Get started lådan. Efter det försöka få ihop lite droppods, Longfangs, och framför allt TWC. Vilken eq ska jag ge mina gubbs? Med tanke på att priset som gw har är ganska högt känns det skönt om man gör rätt från början.

ALLA nu menar jag ALLA tips mottages gärna!
Tack alla trevliga människor.

Finns det någon som har någon droppod över så köper jag gärna den.

MVH
Daniel

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Inlägg av fauh »

Tråkigt att höra att du blivit änkling.

Start collecting lådan är bra för du får dels lite marines som du kan spela som antingen blood Claws eller grey hunters samt att twc är en riktigt solid Unit som höjer sw codex signifikant. Utöver det är det väl ganska klokt att skaffa iallafall en Razorback / rhino iallafall och en låda longfangs som kan stå för lite dakka. Kontakta "land_raider" här på forumet, han är riktigt het på spacewolves

Användarvisningsbild
deakraft
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 nov 2016, 23:04
Ort: Hjo

Re: Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Inlägg av deakraft »

fauh skrev:Tråkigt att höra att du blivit änkling.

Start collecting lådan är bra för du får dels lite marines som du kan spela som antingen blood Claws eller grey hunters samt att twc är en riktigt solid Unit som höjer sw codex signifikant. Utöver det är det väl ganska klokt att skaffa iallafall en Razorback / rhino iallafall och en låda longfangs som kan stå för lite dakka. Kontakta "land_raider" här på forumet, han är riktigt het på spacewolves
Tusen tack för informationen och din kondoleanser. Hur pass bra är en dreadnoight med blizzard shield och den gigantiska yxan(äger inget codex än har bara sett den combinationen på youtube) i en droppod. eller är det att föredra en grupp longfangs med plasma i droppoden. Har lärt mig att man ska köra antingen en,tre eller fem droppods med SW då dom automagiskt får in hälften rundat upp på deras första runda.

Tack på förhand. Och återigen tack för dina tips.

MVH

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Inlägg av Nurgle »

Hej

Beklagar verkligen!!

Ett tips kan vara att försöka bestämma vad du vill spela i för format. Hemmaspel/casual eller åka på turneringar? Samt kolla listor från turneringar (finns här i forumet under respektive turneringstråd).

Då får du en känsla av hur liknande listor som din sett ut och vad som verkar funka.

Ett annat tips kan vara att tanka ner battle scribe och bygga listor i, som du sedan jämför med kompmallen (swecomp) för att se hur hård din lista är. Lite bökigare men spar mycket tid o pengar om du vill ha en spelbar arme.

Sen att titta på batreps för att få en känsla av hur enheterna lirar. Spikeybits och tabletop tabletop tactics är två bra som kör kompetitiva listor. För mer fluffigt finns miniwargaming och Winters SEO.
Eller söka på batrep + en enhet du är sugen på.

Användarvisningsbild
deakraft
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 nov 2016, 23:04
Ort: Hjo

Re: Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Inlägg av deakraft »

Nurgle skrev:Hej

Beklagar verkligen!!

Ett tips kan vara att försöka bestämma vad du vill spela i för format. Hemmaspel/casual eller åka på turneringar? Samt kolla listor från turneringar (finns här i forumet under respektive turneringstråd).

Då får du en känsla av hur liknande listor som din sett ut och vad som verkar funka.

Ett annat tips kan vara att tanka ner battle scribe och bygga listor i, som du sedan jämför med kompmallen (swecomp) för att se hur hård din lista är. Lite bökigare men spar mycket tid o pengar om du vill ha en spelbar arme.

Sen att titta på batreps för att få en känsla av hur enheterna lirar. Spikeybits och tabletop tabletop tactics är två bra som kör kompetitiva listor. För mer fluffigt finns miniwargaming och Winters SEO.
Eller söka på batrep + en enhet du är sugen på.
Tack så jätte mycket, jag har nog aldrig blivit så här varmt välkomnad på något forum tidigare. Min tanke är väll delvis att ha hemma och spela lite då och då mot mina elever. Sedan åka på några turneringar främst för att lära känna människor med samma intresse. Då det inte är så stort här i skaraborg.

Tack så hjärtligt för tipsen!
MVH
Daniel.

Användarvisningsbild
Naz87
Inlägg: 646
Blev medlem: 26 jun 2013, 22:55
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Inlägg av Naz87 »

Som SW spelare kan jag ge lite tips.
Dom nya formationerna i curse of the wulfen Är riktigt trevliga och ger tydliga val.
Vill man spela med mycket droppods så kör man Blackmanes då dom får ner ALLA sina pods runda ett.
Finns även formationer för thunderwolfs, fenrisian Wolves och massa annat kul.

Det roligaste med SW är att dom har massa olika unika enheter allt från Thunderwolves och wulfen till coola dreadnoughts med yxor och klor.

Som Nurgle säger så är skillnaden mellan casual och tävling ganska stor. Dreadnoughts är kul bland vänner men inte så bra i en tävlings lista (jag har försökt hade 5 i min förra SM lista...) medan allt som har med vargar att göra (cavalry, wulfen och massa fenrisian) är bra.

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Inlägg av fauh »

deakraft skrev:
fauh skrev:Tråkigt att höra att du blivit änkling.

Start collecting lådan är bra för du får dels lite marines som du kan spela som antingen blood Claws eller grey hunters samt att twc är en riktigt solid Unit som höjer sw codex signifikant. Utöver det är det väl ganska klokt att skaffa iallafall en Razorback / rhino iallafall och en låda longfangs som kan stå för lite dakka. Kontakta "land_raider" här på forumet, han är riktigt het på spacewolves
Tusen tack för informationen och din kondoleanser. Hur pass bra är en dreadnoight med blizzard shield och den gigantiska yxan(äger inget codex än har bara sett den combinationen på youtube) i en droppod. eller är det att föredra en grupp longfangs med plasma i droppoden. Har lärt mig att man ska köra antingen en,tre eller fem droppods med SW då dom automagiskt får in hälften rundat upp på deras första runda.

Tack på förhand. Och återigen tack för dina tips.

MVH
Jag tycker personligen att ska man ha pods ska man minst ha 2 pods och helst med olika syfte, en för att hantera jobbiga saker och en för att slänga ner något jobbigt som motståndaren måste hantera.

Dreadnought med Yxa och Blizzard Shield i pod är typiskt en sådan sak som man kan plonka ner och säga till motståndaren "hantera den här". En pod med en massa plasmaguns låter som en typisk pod som säger "Din jobbiga grej blir hanterad nu". Hade jag kört en 3e pod hade det varit en pod med objective secured och en massa gubbar i som säger "det här objektivet är mitt".

En idé är att som sagt kolla på batreps på typ Miniwargaming som inte kör 100% hårda listor utan gillar att köra lite "Fluffiga" arméer som mer representerar ett "vanligt" game 40k. Där kan du se vilka enheter som verkar coola att spela med samt att du får lite känn för arméen och jag tyckte det var en bra inkörsport i att lära mig reglerna.

En av de första sakerna du bör köpa är dock codexen för du vill inte göra som min kompis bygga lite gubbar och inse att man inte får bygga gubbarna så och sen behöva klippa av armar etc.

Användarvisningsbild
deakraft
Inlägg: 26
Blev medlem: 24 nov 2016, 23:04
Ort: Hjo

Re: Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Inlägg av deakraft »

fauh skrev:
deakraft skrev:
fauh skrev:Tråkigt att höra att du blivit änkling.

Start collecting lådan är bra för du får dels lite marines som du kan spela som antingen blood Claws eller grey hunters samt att twc är en riktigt solid Unit som höjer sw codex signifikant. Utöver det är det väl ganska klokt att skaffa iallafall en Razorback / rhino iallafall och en låda longfangs som kan stå för lite dakka. Kontakta "land_raider" här på forumet, han är riktigt het på spacewolves
Tusen tack för informationen och din kondoleanser. Hur pass bra är en dreadnoight med blizzard shield och den gigantiska yxan(äger inget codex än har bara sett den combinationen på youtube) i en droppod. eller är det att föredra en grupp longfangs med plasma i droppoden. Har lärt mig att man ska köra antingen en,tre eller fem droppods med SW då dom automagiskt får in hälften rundat upp på deras första runda.

Tack på förhand. Och återigen tack för dina tips.

MVH
Jag tycker personligen att ska man ha pods ska man minst ha 2 pods och helst med olika syfte, en för att hantera jobbiga saker och en för att slänga ner något jobbigt som motståndaren måste hantera.

Dreadnought med Yxa och Blizzard Shield i pod är typiskt en sådan sak som man kan plonka ner och säga till motståndaren "hantera den här". En pod med en massa plasmaguns låter som en typisk pod som säger "Din jobbiga grej blir hanterad nu". Hade jag kört en 3e pod hade det varit en pod med objective secured och en massa gubbar i som säger "det här objektivet är mitt".

En idé är att som sagt kolla på batreps på typ Miniwargaming som inte kör 100% hårda listor utan gillar att köra lite "Fluffiga" arméer som mer representerar ett "vanligt" game 40k. Där kan du se vilka enheter som verkar coola att spela med samt att du får lite känn för arméen och jag tyckte det var en bra inkörsport i att lära mig reglerna.

En av de första sakerna du bör köpa är dock codexen för du vill inte göra som min kompis bygga lite gubbar och inse att man inte får bygga gubbarna så och sen behöva klippa av armar etc.
Hej! Tack så mycket för ditt svar, fick hem min andra droppod idag, har en som inte är ihopsatt ännu, har inte börjat sätta ihop något än, tycke att codexen är lite för dyr att köpa ny. Så köpte den på ipoden. Till nästan en fjärde del av priset. Vill dock ha den som bok med. Även Curse of the wulfen böckerna. Får sitta och uggla på tradera efter den. Eller om någon här har den och vill bli av med den för en normal peng.

Vad är data-sheets? Som många pratar om, sedan verkar det vara otroligt mycket regeländringar sen 3rd ed(var senast då jag spelade) Antar man får läsa på en hel del. Jag är ganska ambivalent när det gäller armé bygget. Jag vill både ha en lite fluffig arme som passar in, samtidigt som jag gärna i framtiden åker på turneringar och tävlar. Men måleriet lär ta sin tid, har en regel. Inte köpa något nytt innan allt är målat och ser bra ut(inte Eavy Metal bra men bra så man inte skäms, orker gick ju att måla en model på en halv timme, SW känns mer kärlek så jag vill verkligen att dom ska se bra ut)

Vart är warhammer 40K scenen störst? Är Age of Sigmar lika stort?

Tack återigen för alla trevliga svar, det värmer mig att ni är så trevliga mot en nybörjare.
Trevlig helg till er alla!

Berga8
Inlägg: 37
Blev medlem: 28 okt 2015, 15:09

Re: Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Inlägg av Berga8 »

Hej,

Du verkar redan ha fått de viktigaste tipsen. Men tänkte fylla på lite med framför allt de misstag jag gjorde när jag skaffade en 1850pts lista i ett svep och målade den över en sommar.

1. Räknade fram och tillbaka flertalet gånger hur jag ville att listan skulle se ut med både poäng och komp som grund. Så långt var allt rätt. Problemet uppstod när jag insåg att jag ville plocka bort en eller två saker och fylla på med annat. Visst poängmässigt var det ingen stor förändring men det förändrade kompen kraftigt vilket skapade en lavin av förändringar bara för att ändra typ två saker. Så nu sitter jag med två landspeeders och två Razorbacks som jag sällan kommer spela.

2. Longfangs är fantastiska, men som jag förstår det och upplever det är missile launchers "bäst/poäng". Dock får man bara med en sådan i varje Box. Så när du väljer att gå på Long fangs kolla först om du kan få på de bitz du behöver. Du vill ju inte behöva köpa mer boxar än du egentligen behöver.

Slutsats: Proxa, Proxa och proxa lite mer. En kalkyl över mängden listor som går att få ihop oavsett vad man gillar och inte gillar är oändliga. Enda sättet stt hitta sin grej är att testa sig fram. Personligen hatar jag att proxa men det har också kostat både pengar och tid i drivor att jag inte gjort det. Fan vad lätt det hade varit att spela två matcher och insett att landspeeders och Razorbacks inte är min favoriter i spelglädje.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Nygammal spelare som tänker börja inhandla en SW armé

Inlägg av Elevatorlake »

inte direkt listrelaterat men om du ska köra snötema, vilket är poppis med rymdvargarna, kan jag varm rekommendera gws nya texturefärg valhallan blizzard. Den är busenkel att få till riktigt fina resultat med och man slipper hålla på att blanda själv.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar