IG 1750

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

IG 1750

Inlägg av PeterWelzien »

En armélista på Ylvas forum fick mig att börja fundera på en ren infanteriarmé. Frågan är om det är spelbart med 180 gubbar i armén? Det är dubbelt så mycket som jag har nu, och jag tycker att det redan nu ibland blir trångt på slagfältet. 180 gubbar kommer att fylla upp större delen av deployment zonen och de kommer att stå ivägen för varandra så att jag får svårt att röra på mig. Dessutom kommer de troligtvis att stå ivägen för varandras skytte så att motståndaren får cover save. Fast å andra sidan så är det så mycket cover ändå, så det kanske inte gör något.

Hur som helst, här är listan jag har knåpat ihop:

Command Platoon
Command Squad, mortar, standard
JO, Honorifica Imperialis, PW&LP, Iron Discipline

4+1 Hardened Veterans, 3x meltagun
4+1 Hardened Veterans, 3x meltagun
4+1 Hardened Veterans, 3x meltagun

Infantry Platoon
Command Squad, autocannon, plasma gun
JO, LP&CCW, Iron Discipline
Infantry Squad, lascannon, plasma gun
Infantry Squad, lascannon, plasma gun
Infantry Squad, missile launcher
Infantry Squad, missile launcher

Infantry Platoon
Command Squad, autocannon
JO, LP&CCW, Iron Discipline
Infantry Squad, lascannon, plasma gun
Infantry Squad, lascannon, plasma gun
Infantry Squad, missile launcher
Infantry Squad, missile launcher

Infantry Platoon
Command Squad, heavy bolter, 2x meltagun
JO, PW&LP, Iron Discipline
Infantry Squad, heavy bolter, flamer
Infantry Squad, heavy bolter, meltagun
Infantry Squad, heavy bolter, plasma gun

Infantry Platoon
Command Squad, heavy bolter, 2x flamer
JO, PW&LP, Iron Discipline
Infantry Squad, heavy bolter, flamer
Infantry Squad, heavy bolter, meltagun
Infantry Squad, heavy bolter, plasma gun

Doctrines: Close Order Drill, Iron Discipline, Veterans, Drop Troops
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: IG 1750

Inlägg av Nefrums »

Det fungerar bra att köra en ren infanteri arme.. På GC07 spelade jag en arme med 190 inf en basse och en sentinell..

Ett par saker man ska tänka på när man gör ig infanteri,
Om en comman squad kostar mer än 55p (66p fär HQ) eller en ig squad kostar mer än 85p, så "gör om gör rätt"
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: IG 1750

Inlägg av PeterWelzien »

Nefrums skrev:Om en comman squad kostar mer än 55p (66p fär HQ) eller en ig squad kostar mer än 85p, så "gör om gör rätt"
Personligen tycker jag att en standard är helt klart värd sina poäng.
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: IG 1750

Inlägg av Nefrums »

Därav 11p mer för HQ squaden..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: IG 1750

Inlägg av PeterWelzien »

Doh!

Så du tycker inte att det är värt 25p för att få Ld 9?

En annan sak. Har du något tips för att snabba upp spelet med en sådan här armé? Så att man slipper riskera att matchen tar slut runda två för att det är slut på tid. Jag misstänker att det är bra om man lätt ser skillnad på de olika squadsen.
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: IG 1750

Inlägg av Nefrums »

man måste kunna spela snabt för att kunna spela en sån här arme. nårgra tipps för hur man gör det har jag inte, mer än att man måste ha tänkt ut vad man ska gör i sin runda innan den börjar.. Detta kräver ofta att man tänker ut alternativa planer innan man vet kanske resultatet av en närstrid, och sen kör på den planen som passar när det blir ens runda..

man måste numerera sina squads, annars är det helt omöjligt att spela.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: IG 1750

Inlägg av PeterWelzien »

Nefrums skrev:man måste numerera sina squads, annars är det helt omöjligt att spela.
Hur numrerade du dina? På axelskyddet? Jag spelar iofs. Catachans, men jag funderar på olika färger på pannbanden för de olika plutonerna och någon form av tatuering för grupperna. Men jag är rädd för att det kan vara svårt att se tatueringarna. Efektivast vore nog någon markering på baserna, men det är inte så snyggt å andra sidan...
/Peter Welzien

Användarvisningsbild
XecrNist
Inlägg: 936
Blev medlem: 06 dec 2008, 11:41
Ort: Strängnäs

Re: IG 1750

Inlägg av XecrNist »

ja eller så skriver du bara en liten siffra på baksidan av basen eller nåt

Användarvisningsbild
Nefrums
Inlägg: 3147
Blev medlem: 02 okt 2008, 10:54

Re: IG 1750

Inlägg av Nefrums »

jag hade ochså iden med att ha olika färg på panbanden men när squad 23 skulle ha turkos-lila-orange färg så gav jag upp den iden. Jag använder nummer på baserna, det ända som är praktiskt att använda..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

PeterWelzien
Inlägg: 223
Blev medlem: 09 okt 2008, 06:52
Ort: Uppsala

Re: IG 1750

Inlägg av PeterWelzien »

Jag hade tänkt att varje pluton har en egen färg till pannbandet. 1. plut=rött, 2. plut=blått, osv. Sedan får varje grupp inom resp. pluton en tatuering på vänster överarm. Tex. 1. grupp=spader, 2=hjärter, osv. Då blir det inte så många konstiga färger eller tatueringar. Nackdelen med olikfärgade pannband är man riskerar att armé inte ser enhetlig ut. Tatueringarna kan även vara svåra att se. En STOR fördel med markeringar på baserna är att det är lätt att göra om om man vill flytta runt gubbarna mellan grupperna under testfasen av armén.
/Peter Welzien

Skriv svar