Chaos, black legion

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Levy Freeman
Inlägg: 1
Blev medlem: 14 mar 2017, 09:04

Chaos, black legion

Inlägg av Levy Freeman »

Tja allihopa! Första inlägget här får lov att röra frågor angående arme listor... jag och min bror har ganska nyligen börjat spela igen, vi har spelat ca 6 månader nu, tidigare har vi spelat fantasy och 40k i typ.... 3rd edition? :D
Hur som helst, vi båda är mer inne för det fluffiga/tematiska i spelet, och vi har byggt upp till 1000 poäng.
Nu när man ska gå över 1000 poäng blir det sjukt mycket nytt att ta in, vad är egentligen bra, och kommer tematiska listor att suga som attans om man ska spela mot andra? Jag är medveten om att jag skjuter mig lite i foten genom att begränsa mig till modeller jag tycker är coola, jag avskyr tex : Obliterators, Demon engines och de flygande stora monstren.... ni får gärna ge mig lite feedback på om min 1850 arme kommer vara helt kass eller inte.

Traitor legions black legion
Black Legion Warband
Chaos lord, sigil of corruption, spineshard blade, bolt pistol
Sorcerer, sigil of corruption, force sword, lvl 2, spell familiar, bolt pistol, jump pack

5 possessed, rhino

10 marines, plasma, flamer, power fist, rhino
10 marines, plasma, flamer, power axe, rhino

10 Raptors, 2 meltas, 2 lighting claws

7 Havocs, 4 lascannons

Terminator annihilation force
Chaos lord, sigil of corruption, power fist, combi melta

4 terminators, 4 combi meltas, 2 power fists, 2 power swords
5 terminators, 3 combi bolters, 1 heavy flamer, 2 power swords, 2 power axes, 2 lighting claws
3 terminators, 3 combi meltas, 2 power axes, 1 power sword


Så.... jag diggar terminatiors, men frågan är om detta ens kommer fungera i någon fight, känner mig begränsad i långdistans skytte och förlitar mitt AT till stor del på meltas / deepstrikes.

Kom gärna med feedback, ska man helt tänka om, eller kan man köra den, fast förvänta sig få stryk av många "tunga armeer"? Som sagt, tematiska armeer är viktigast för mig.

Tack!

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Chaos, black legion

Inlägg av Lottomannen »

Levy Freeman skrev:Tja allihopa! Första inlägget här får lov att röra frågor angående arme listor... jag och min bror har ganska nyligen börjat spela igen, vi har spelat ca 6 månader nu, tidigare har vi spelat fantasy och 40k i typ.... 3rd edition? :D
Hur som helst, vi båda är mer inne för det fluffiga/tematiska i spelet, och vi har byggt upp till 1000 poäng.
Nu när man ska gå över 1000 poäng blir det sjukt mycket nytt att ta in, vad är egentligen bra, och kommer tematiska listor att suga som attans om man ska spela mot andra? Jag är medveten om att jag skjuter mig lite i foten genom att begränsa mig till modeller jag tycker är coola, jag avskyr tex : Obliterators, Demon engines och de flygande stora monstren.... ni får gärna ge mig lite feedback på om min 1850 arme kommer vara helt kass eller inte.

Traitor legions black legion
Black Legion Warband
Chaos lord, sigil of corruption, spineshard blade, bolt pistol
Sorcerer, sigil of corruption, force sword, lvl 2, spell familiar, bolt pistol, jump pack

5 possessed, rhino

10 marines, plasma, flamer, power fist, rhino
10 marines, plasma, flamer, power axe, rhino

10 Raptors, 2 meltas, 2 lighting claws

7 Havocs, 4 lascannons

Terminator annihilation force
Chaos lord, sigil of corruption, power fist, combi melta

4 terminators, 4 combi meltas, 2 power fists, 2 power swords
5 terminators, 3 combi bolters, 1 heavy flamer, 2 power swords, 2 power axes, 2 lighting claws
3 terminators, 3 combi meltas, 2 power axes, 1 power sword


Så.... jag diggar terminatiors, men frågan är om detta ens kommer fungera i någon fight, känner mig begränsad i långdistans skytte och förlitar mitt AT till stor del på meltas / deepstrikes.

Kom gärna med feedback, ska man helt tänka om, eller kan man köra den, fast förvänta sig få stryk av många "tunga armeer"? Som sagt, tematiska armeer är viktigast för mig.

Tack!
Lite snabba funderingar...
Power fist på champion med marines är sällan värt det. Raptors skulle nog må bra av att vara 2x5. En grupp med meltas och en med klor. Enheten blir lite splittrad annars (bra mot olika saker).
Sen älskar jag den stora klumpen termosar, men det gör också att du får väldigt lite folk. Men spela och testa :)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Chaos, black legion

Inlägg av Spell Familiar »

Levy Freeman skrev:Tja allihopa! Första inlägget här får lov att röra frågor angående arme listor... jag och min bror har ganska nyligen börjat spela igen, vi har spelat ca 6 månader nu, tidigare har vi spelat fantasy och 40k i typ.... 3rd edition? :D
Hur som helst, vi båda är mer inne för det fluffiga/tematiska i spelet, och vi har byggt upp till 1000 poäng.
Nu när man ska gå över 1000 poäng blir det sjukt mycket nytt att ta in, vad är egentligen bra, och kommer tematiska listor att suga som attans om man ska spela mot andra? Jag är medveten om att jag skjuter mig lite i foten genom att begränsa mig till modeller jag tycker är coola, jag avskyr tex : Obliterators, Demon engines och de flygande stora monstren.... ni får gärna ge mig lite feedback på om min 1850 arme kommer vara helt kass eller inte.

Traitor legions black legion
Black Legion Warband
Chaos lord, sigil of corruption, spineshard blade, bolt pistol
Sorcerer, sigil of corruption, force sword, lvl 2, spell familiar, bolt pistol, jump pack

5 possessed, rhino

10 marines, plasma, flamer, power fist, rhino
10 marines, plasma, flamer, power axe, rhino

10 Raptors, 2 meltas, 2 lighting claws

7 Havocs, 4 lascannons

Terminator annihilation force
Chaos lord, sigil of corruption, power fist, combi melta

4 terminators, 4 combi meltas, 2 power fists, 2 power swords
5 terminators, 3 combi bolters, 1 heavy flamer, 2 power swords, 2 power axes, 2 lighting claws
3 terminators, 3 combi meltas, 2 power axes, 1 power sword


Så.... jag diggar terminatiors, men frågan är om detta ens kommer fungera i någon fight, känner mig begränsad i långdistans skytte och förlitar mitt AT till stor del på meltas / deepstrikes.

Kom gärna med feedback, ska man helt tänka om, eller kan man köra den, fast förvänta sig få stryk av många "tunga armeer"? Som sagt, tematiska armeer är viktigast för mig.

Tack!
Nu ska vi se! Utan att plocka isär din grundidé för mycket så skulle jag säga att jag har testat att spela massiv termos armé på en turnering i somras. Det gick inget vidare minst sagt men kul var det.
Mitt första förslag för att du och din bror (som jag har ingen aning vad han lirar) ska få känna på mer balans i spelet rekomenderar jag att ni tittar på Swekomp och hur den funkar. Jag och mina kamrater började precis som ni med att bara balansera med poäng och sen köppte min bror en necron armé och då var det roliga slut och vi behövde bättra på balansen.

Men till listan.
Black Legion är en relativt bra och väldigt snäll (jmf Deathguard, Emperors children) legion. Den största bonusen är naturligtvis möjligheten att kunna deepa t1 (i BL Speartip, vilket ger dina termos-reserver ev en hel runda till att arbeta). Den näst bästa är att du får hatered (allt).
Med dessa två ting i åtanke är mitt förslag att du börjar titta på hur du ska kunna bygga din lista på sikt för att maximalt utnyttja dessa. Två bra förslag är att jobba upp en "Hounds of Abbadon" och/eller en "Raptortalon". Men som sagt, detta är på sikt.

Tricket för att få dina termosar riktigt effektiva är att (hör och häpna) göra dom osårbara. Du har dyra och få wounds där som du kommer gråta blod för vart och ett av. Tänk såhär sex helt vanliga bolterwounds räcker för att du ska tappa en av dina dyra dudes. *inte OK* Bädda in en lvl3 trollkarl i dina viktigaste termosenheter. låt honom rulla för att få invis(telepathy) eller warp fate(Sinistrum) så är du hemma.

Posesed... jag är ledsen, Gal Vobarak modellerna är astuffa och svinbra i 30k men 40k-possarna är inte bara trista modeller utan är helt värdelösa om man inte kör Crimson Slaugther och då bara knappt drägliga. Satsa på en trea teermosar till med combiplasma och yxor. Det är dessutom fluffmässigt för Horus pojkar.

Jag får lite allergiska utslag när jag ser en chaos rhino utan dozerblade. Det är aldrig 5 bortkastade poäng! Ta det. Varje gång. Ja, varje gång.

När det kommer till de vanliga CSMerna är en annan av BL styrkor att du kan byta ut dessa mot Chosen. det rekommenderar jag verkligen. Tillse också att en enhet har ETT jobb. Ex 2-4 plasmor i en enhet och 2-4 flamers i den andra. Om du envisas med att inte befordra dina CSM till Chosen är det värt (åtminstone på flamerenheten) att ge dem extra närstridsvapen.

BL får också till skillnad från mina älskade Iron Warriors och Thousand Sons, ta marks of chaos. Det är en värdefull investering om det går mot vad deras roll på slagfältet ska vara. Ex närstridskillarna i dina termosenheter vill gärna ha mark of Khorne eftersom 4 power-vapen/fist attacker som hatar är mysigt. Havocs överlever generellt mycket längre med Mark of Nurgle och så vidare.

Hoppas du inte blir bortskrämd av allt det här. Det är för att jag självklart hoppas du ska kunna plantera din legions fana på lämplig plats (jag har funnit att motståndarens lilltå är tillräckligt bra)!

Lycka till och hojta här på forumet när du vill ha med kaos-förslag!
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

Användarvisningsbild
Spell Familiar
Inlägg: 397
Blev medlem: 02 jun 2015, 10:38

Re: Chaos, black legion

Inlägg av Spell Familiar »

Och jag glömde: Gift of mutation bör alla dina lords och termosserganter ta bara för chansen att få "42" (rr armoursave)
"Ahrimans städtant lär ha fullt upp."

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Chaos, black legion

Inlägg av fauh »

Lyssna på Herr Familjär. Han är en rabiat kaos spelare som vet vad han snackar om!

Skriv svar