2000p ultramarines primarislista för ITC

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

2000p ultramarines primarislista för ITC

Inlägg av Elevatorlake »

Snickrar lite på en ren primarislista (förutom guilliman då) som jag försöker göra så bra som möjligt men inom ramarna för en drös dumma självpåkallade restriktioner som mest går ut på vilka modeller jag vill ha med, att det bara ska vara primaris, att jag tycker primarisarnas nya transport ser anskrämlig ut samt att det ska vara ultramarines :)

2000pts, max tre detachments.

Den första jag ritade ihop såg ut såhär.

Super-heavy auxiliary detachment
Guilliman

Battalion detachment
Primaris captain m power sword
Primaris lieutenant m power sword
3 * 5 intercessors
2 * 3 aggressor squads m massor med bolters
Primaris apothecary
Primaris ancient m relic-bannern
Redemptor dreadnought m gatlings
1 * 5 reivers m grav-chutes + knivar
1 * 3 inceptors m bolters
1 * 3 inceptors m plasma


Den andra listan, när jag väl insåg att man ju kan leka runt lite med olika typer av detachments för att komma runt kravet på minst tre troops i en battalion, ser ut såhär

Super-heavy auxiliary detachment
Guilliman

Vanguard detachment 1
Primaris captain m svärd
2 * 5 reivers m grav-chutes + knivar
2 * 3 aggressors m massbolters
1 * 3 inceptors m bolters
1 * 3 inceptors m plasma
1 * 5 hellblasters m plasma incinerators

Vanguard detachment 2
Lieutenant m svärd
Primaris ancient m relic-bannern
2 * primaris apothecaries
Redemptor dreadnought m gatlings



I bägge listorna har jag tänkt köra en halvstjärna med aggressors och redemptorn som får buffar av guilliman, ancient och en apothecary. Den skjuter en del men är inte heller någon slöfock i närstrid så den gör det alternativ av dessa som motståndaren helst vill att den inte ska göra :)

Skillnaden mellan listorna är att i den första så får intercessors, captain och lieutenant bilda en väldigt halvhjärtad och löst sammanhängande stjärna som fokuserar på objektiv. I den andra listan så är det hellblasters istället för intercessors vilka ju skjuter betydligt hårdare men har inte det nya objective secured. I åtminstone den andra listan använder jag nog 3cp för att uppgradera captain till en chapter master. Kan vara så att i den andra listan får ancient hänga med hellblasters istället.

I bägge listorna är reivers tänkta att deploya med grav-chutes och irritera fiendens skytteenheter längre bak och inceptors droppar ned och skjuter på det som motståndaren helst vill att de inte ska skjuta på, dvs bolters på infanteri och plasma på fordon och andra större grejer.

Så vad tror ni, är det värt att byta ut 15 intercessors med objective secured mot 5 reivers och 5 hellblasters? Ett tredje alternativ som jag också tycker känns ganska attraktivt är att köra vanguardlistan men att strunta i hellblasters och köra 2*5 intercessors och 2*5 reivers.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Re: 2000p ultramarines primarislista för ITC

Inlägg av Asphyxate »

Största problemet jag ser med båda listorna är hur du ska kontra tung armour(T8+). Ditt squad med Hellblasters kommer få äta all fiendeeld. Jag tycker kapten är överflödigt när gille har en 12 bubbla med reroll 1or. Två löjtnanter känns bättre i det fallet eller en libbe istället. Eftersom kaptenerna inte kan t.ex. deepa med dina inceptors blir det rätt onödigt.

Redemptorn är ganska ok för sina poäng men är dedikerat AI enhet.

Jag tycker lista 1 ser bäst ut men jag skulle köra alla inceptors med plasmor. Något att ponera för dig tycker jag är att se till att få in 2x5 hellblasters med long range varianten, se till att dem är ordentligt gömda runda 1 och inom 6 från gille när de ska skjuta sen. Ett litet problem med att köra pure primaris och inceptors är att när du droppar dem med plasmorna hade det vart riktigt schysst att ha en deepade kapten med dem för att bättre garantera att kunna ta ut hårda saker. Men det är ganska nice att ha sina heavy hitters i deep strike reserve. :)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: 2000p ultramarines primarislista för ITC

Inlägg av Elevatorlake »

Hejsan hoppsan, den här tråden hade jag helt glömt bort eftersom den var död rätt länge :)

Fanaticen har kommit och gått så jag kan ge lite erfarenheter för de som är intresserade.

Listan jag körde med tillslut blev

Super heavy aux
Guilliman

Vanguard 1
Primaris librarian
2 * 5 intercessors
3 inceptors med boltgrejer
3 inceptors med plasma

Vanguard 2
Primaris lieutenant
2 * 5 reivers med pistol och kniv
6 st aggressors med boltgrejer
Redemptor med gatlings
Primaris apothecary
Primaris ancient med relic-bannern

Jag deployade alltid inceptors och reivers i reservs. I och med space marines stratagem som ger en enhet rerolls på 1:or i shooting phase var det inte absolut nödvändigt att ta ned inceptors med plasmor inom guillimans bubbla.

Reivers funkade bättre än jag trodde. Med tre attacker per vanlig och fyra på sergeant kan de störa enheter som inte vill vara i närstrid riktigt bra. Hade de fått -1 i ap eller möjlighet att ta typ en power fist på sergeanten vore de riktigt bra. Inceptors med plasmor är bra men inte i paritet med deras poäng, alldeles för dyra för vad de gör. Inceptors med bolters är ganska bra men skjuter för lite för att vara riktigt effektiva.

Aggressors är bra och om någon är dumdristig nog att parkera inom 18” skjuter de nästan komiskt mycket (12 + 2d6 skott per modell) och med rerolls från guilliman blir det mycket wound och död även utan ap. Till syvene och sist är de dock för långsamma och sårbara med bara 3+ och inget invul för att footslogga. De behöver en transport.

Libben var ok men lider av brist på bra psychic powers.

Redemptorn funkade bra. Höll den hela tiden inom guillimans bubbla och den tål rätt mycket och skjuter rätt bra.

Guilliman är ett monster. ’Nuff said. Buffar like a boss och är ett monster i närstrid med sitt svärd. Använde aldrig näven förutom när jain zar blockade bort svärdet. Då dödade han henne på en assault phase med näven istället.

I slutänden var listan som väntat för långsam och hade för lite distansskytte för att vara riktigt bra men den var ändå rolig att spela med. Tror jag ska köra bolter på alla inceptors framöver och försöka få in hellblasters på något sätt. Kanske ditcha tre aggressors också. Tvärtemot deras namn tycker jag de är bättre som defensiv enhet. Kom inom 18” om du vågar. Chargar du får du äta power fists.

Egentligen borde jag nog köra med en repulsor men rule of cool gäller och jag gillar verkligen inte den modellen. Hoppas de får något i stil med en laspred i framtiden eller något som ger mer long range dakka. Typ devastators...

Det viktigaste som hände i hela turneringen var att guilliman tog mortarion i närstrid i första matchen jag spelade. Moralisk seger :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: 2000p ultramarines primarislista för ITC

Inlägg av Lictor »

Elevatorlake skrev:Egentligen borde jag nog köra med en repulsor men rule of cool gäller och jag gillar verkligen inte den modellen. Hoppas de får något i stil med en laspred i framtiden eller något som ger mer long range dakka. Typ devastators...
Vilken tur du har idag då ;)

Tycker också Repulsorn ser ut som ljummet bajs, men den där nya ser ändå helt okej ut trots samma "oh shit designstudion gav den Fly men glömde berätta det för skulptörerna vi klistrar på larvbanden sidledes och hoppas på det bästa".

Elevatorlake skrev: Reivers funkade bättre än jag trodde. Med tre attacker per vanlig och fyra på sergeant kan de störa enheter som inte vill vara i närstrid riktigt bra. Hade de fått -1 i ap eller möjlighet att ta typ en power fist på sergeanten vore de riktigt bra.
Ja, jag är också lite imponerad av dem. De har presterat klart bättre än mina vanliga Assault Marines, 2W hjälper också en del del på att stanna kvar och vara jävligt jobbiga.
Elevatorlake skrev:Aggressors är bra och om någon är dumdristig nog att parkera inom 18” skjuter de nästan komiskt mycket (12 + 2d6 skott per modell) och med rerolls från guilliman blir det mycket wound och död även utan ap. Till syvene och sist är de dock för långsamma och sårbara med bara 3+ och inget invul för att footslogga. De behöver en transport.

Tvärtemot deras namn tycker jag de är bättre som defensiv enhet. Kom inom 18” om du vågar. Chargar du får du äta power fists.
Jag gillar verkligen mina Aggressors och de har gjort en hel del fint, men som du säger har de svårt att leva upp till sin potential. De gånger de verkligen haft chans att regera (t.ex. mot Orks) har de ganska snabbt identifierats som ett farligt och inte så värst tåligt mål. Gömmer dem alltid numera om det går i början av slaget istället för att hoppas på att stå still och skjuta dubbelt.
Sebastian Magnusson

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: 2000p ultramarines primarislista för ITC

Inlägg av Elevatorlake »

Lictor skrev:
Elevatorlake skrev:Egentligen borde jag nog köra med en repulsor men rule of cool gäller och jag gillar verkligen inte den modellen. Hoppas de får något i stil med en laspred i framtiden eller något som ger mer long range dakka. Typ devastators...
Vilken tur du har idag då ;)

Tycker också Repulsorn ser ut som ljummet bajs, men den där nya ser ändå helt okej ut trots samma "oh shit designstudion gav den Fly men glömde berätta det för skulptörerna vi klistrar på larvbanden sidledes och hoppas på det bästa".
Jag såg den där igår och gör vad jag kan för att försöka sluta tänka på den. Måste. Inte. Köpa.

Tur att det är fw så förutom att vara helt underbart häftig så får den en prislapp som är avskräckande :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: 2000p ultramarines primarislista för ITC

Inlägg av Elevatorlake »

Lictor skrev:Jag gillar verkligen mina Aggressors och de har gjort en hel del fint, men som du säger har de svårt att leva upp till sin potential. De gånger de verkligen haft chans att regera (t.ex. mot Orks) har de ganska snabbt identifierats som ett farligt och inte så värst tåligt mål. Gömmer dem alltid numera om det går i början av slaget istället för att hoppas på att stå still och skjuta dubbelt.
Jag tror guilliman böev irriterad på orkerna och gav sig fan på att ta itu med de en gång för alla och det var då han uppfann aggressors. De är som gjorda för att slåss mot orker eftersom orker så gott som alltid måste vara minst en runda inom 18” för att få in en charge. T4 med tshirt-save you say? Eat infinite amounts of bolters! De få som överlever och försöker charga får äta lika mycket till i overwatch. Nästan så jag tycker lite synd om gröningarna. Nästan.

Inte ens med da jump har de någon större tur då jag brukar ta ihjäl stora delar av 30-mannaenheter på overwatch.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Skriv svar