Astra Militarum - rådgivning kring temad armé

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Astra Militarum - rådgivning kring temad armé

Inlägg av Puddington »

Hej allesammans,

Jag har nyss återvänt till hobbyn efter 10+ års uppehåll och tänkte påbörja en Guard-armé. Jag ville så gärna välja en armé med färre modeller men sanningen är att jag gillar i princip allt som har med Guard att göra så det blev så ändå. Nåväl, för att göra målningen kul och omväxlande har jag försökt komma på ett tema som tillåter mig att variera saker och ting väldigt mycket och tillåta en del olika stilar.

Temat
Armén ska dels bestå av "national guard"/"poliser" (tänk arbites/planetary defense force) och dels bestå av olika hive gäng och kriminella. Bakgrunden är lite luddig men tanken är att i ett desperat läge (säg att en nid armé knackar på dörren) så rekryteras gäng att slåss i armén i utbyte mot amnesti eller frigivning (om de satt fängslade). Jag vet inte om fluffpolisen skulle godkänna det här men jag tycker det låter rimligt på nån nivå.

Exempel: "Forge Brothers" är ett gäng manufactorum-slavande hårdingar som livnär sig på att tillverka illegalt materiell när ingen tittar. Tanken är att de ska bli en veteran-squad med blandning av flamers/meltas och hagelbrakare. Bilder från Anvil Industry 3d-preview: 1 och 2.

Utmaningen
Eftersom jag inte spelat på över 10 år och helst inte vill köpa in/måla upp helt fel sorts enheter så efterfrågar jag lite generella tips kring hur en armé kan byggas upp kring det här temat. Mitt mål är att använda så få modeller som möjligt samtidigt som listan är relativt gångbar och inte bara rasar ihop direkt på slagfältet. Här är några enheter jag gärna använder:

Veterans (hårdkokta gäng)
Scions ("SWAT")
"Vanliga" infanterister (helst ganska få, de skulle då vara "vanliga" poliser/kriminella)
Bullgryns (Riot Control)
Ogryns (Gäng)
Rough Riders (biker-gäng)
Tauroxes
Armoured Sentinels
Valkyrie
Hellhound
Leman Russ (kanske inte passar temat skitbra men jag har svårt att motstå)
Sniper i någon form (tungt konverterad vindicare är en möjlighet, annars "vanliga" i form av special weapon option)

Som sagt, jag är ute efter mer generella tips och vad jag kanske ska tänka på och akta mig för. Jag är inte ute efter att få en färdig armélista serverad!

Tack på förhand!

Nora
Inlägg: 357
Blev medlem: 14 jan 2013, 14:46

Re: Astra Militarum - rådgivning kring temad armé

Inlägg av Nora »

Kul tema!
Om du inte redan har gjort det kan jag tipsa om att kolla in Genestealer Cult också. Dessa skulle passa in rätt bra fluff-mässigt ( de har även någon sorts regel som gör att de kan alliera in Astra Militarum) på ditt tema och de har snygga modeller.

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Astra Militarum - rådgivning kring temad armé

Inlägg av Puddington »

Nora skrev:Kul tema!
Om du inte redan har gjort det kan jag tipsa om att kolla in Genestealer Cult också. Dessa skulle passa in rätt bra fluff-mässigt ( de har även någon sorts regel som gör att de kan alliera in Astra Militarum) på ditt tema och de har snygga modeller.
Bra tips! Jag hade redan spanat in modellerna, de är väldigt coola och kan nog lätt konverteras! Däremot hade jag inte funderat så mycket på själva armélistan, att den skulle kunna representera något annat än en faktiskt cult (det är det du menar va?). Jag gillar deras vanliga Neophyte squads, är nice med flera special weapons samt typ heavy stubbers (som inte Guard kan ta i squads). Goliath-trucken är också rätt intressant. :)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Astra Militarum - rådgivning kring temad armé

Inlägg av Elevatorlake »

Ett tips kan vara att kolla på olika renegade-modeller eftersom de brukar se lite mer ut som militia än astra militarum. Kan du tänka dig att köra 3:e partsmodeller så har jag för mig att det finns olika militiainspirerade modeller också som kan funka för ditt syfte.

Här har du ett exempel på tredjepartsmodeller: http://anvilindustry.co.uk/Regiments/pr ... tia-modern

Med ditt tema måste du ju nästan ha polismålade tauros från forgeworld också, det är ju synd att de är så dyra :) https://www.forgeworld.co.uk/en-SE/Elys ... os-Venator
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Astra Militarum - rådgivning kring temad armé

Inlägg av Puddington »

Elevatorlake skrev:Ett tips kan vara att kolla på olika renegade-modeller eftersom de brukar se lite mer ut som militia än astra militarum. Kan du tänka dig att köra 3:e partsmodeller så har jag för mig att det finns olika militiainspirerade modeller också som kan funka för ditt syfte.

Här har du ett exempel på tredjepartsmodeller: http://anvilindustry.co.uk/Regiments/pr ... tia-modern

Med ditt tema måste du ju nästan ha polismålade tauros från forgeworld också, det är ju synd att de är så dyra :) https://www.forgeworld.co.uk/en-SE/Elys ... os-Venator
Kikar mycket på tredjepartsmodeller. Exempel-squadden i mitt första inlägg är t ex från just Anvil, jag tycker de gör grymma grejer! Tänkte även blanda in lite genestealer neophytes bl a (minus allt genestealeraktigt). Taurosen tycker jag känns aningen mer som en militär grej. Jag tänker att lagens långa arm vill ju säkert ha plåtlådor att gömma sig i när upploppen spårar ur. :D Tänkte köra på Tauroxes för ändamålet, eventuellt med hjul. Jag bojkottar även FW lite halvt, tycker det är så löjligt dyrt och jäkligt bökigt med resin som warpar osv. :p

Bra tips hittills gott folk! Gällande armélistan får jag väl slänga ihop något i helgen så att folk har nått att utgå ifrån. :)

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Astra Militarum - rådgivning kring temad armé

Inlägg av Röde »

Kanske ska kolla lite på de nya Necromunda-figurerna?
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Puddington
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 maj 2017, 11:38

Re: Astra Militarum - rådgivning kring temad armé

Inlägg av Puddington »

Röde skrev:Kanske ska kolla lite på de nya Necromunda-figurerna?
Yep, ska helt klart hålla ett öga på vad som släpps! Det lustiga är att jag och en kollega diskuterade det här temat ett par dagar innan de utannonserade nylanseringen. Han började misstänka att jag hade en insider-kontakt. :D

mindtrix
Inlägg: 714
Blev medlem: 19 okt 2009, 10:32
Ort: Göteborg

Re: Astra Militarum - rådgivning kring temad armé

Inlägg av mindtrix »

Hur har det gått?

jag blev lite nyfiken på ditt projekt.
Jag konverterade lite gamla necromundafigurer till ett special weapons team (hette det så?) i min Steel legion-lista. När jag väl lyckats utrusta alla med shotguns, flamer, demolition charge och målat upp dem försvann den enheten ur senaste codexen till min stora besvikelse ihop med Sly Marbo. Fick vackert konvertera en Sergeant Harker för han kunde busa lite men som givetvis visade sig ha tråkiga restriktioner. Kunde man inte få leka lite rambo, leta sig in bakom fiendes linjer på ett livsfarligt uppdrag som med största sannolikhet misslyckas ändå. Nej, man ska helst bygga skyttelinjer och gömma sig i ett hörn när man spelar AM.


Hoppas du hittat på nåt roligt som fungerar!

Skriv svar