World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Nordheim
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 aug 2017, 13:41

World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Inlägg av Nordheim »

Hej!
Jag är helt färsk på 40k, så jag tänkte besvära er med dumma frågor!
Min plan är att köra 40st bärsärkar, iaf ha.
Än har jag 2 st powerfist/+något-med-men-vad?
28 sword/axe
10 ska beställas.
Jag är van med fantasy/ninth age, där extra ccw ger +1 attack, men så som jag förstått så ges inte samma bonus nu i 40k 8th? -men chainsword ger ändå en till attack pga special regeln?
Jag började fundera på att magnitisera de sista åtta till två till champs med PF+pp och åtta med yxa/pp.
Så kan man antingen köra två 20 units eller 4x10.
Är det rätt loadout? är det ens värt att ha plasma pistol?
Hur funkar iconen, tar det upp en vapenhand, eller kan jag bara sätta ikoner på backpacks & vilka brukar få bära ikonerna? En random vanlig gubbe? Eller champen kanske?

Till detta tänkte jag göra tre rhinos(som lämpligt är i garderoben efter ett avstannat projekt.) och en landraider kanske? För de gånger de blir 10 i varje unit.
Har även en gammal SM-predator som jag tänkte khornifiera & ge 4 lascannons.
Kharn eller en exalted champion får också vara med och leka, inte fått codexet än, men verkar lovande.

Jag har hittat 11 chaos bikes under sängen, hur ska de användas?
En stor blobb, tre små? 2 units med 5-6 stycken?
Vad ska de ha? Melta? Flamer? Plasma?
Sen till nästa fråga, är bikers bra?? Känns väldigt khorne!!
Värt att tilläggas är ju att jag kan ju alltid magnitisera dom, men undrar vad som är bäst just nu.

Jag har också två vindicators, men de kan sparas till senare projekt.

Ursäkta så många frågor, det känns väldigt nytt och förvirrande alltihopa.
Tack på förhand!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Inlägg av Elevatorlake »

Jag svarar på några efter bästa förmåga men först av allt, välkommen till the grimdark! :)

Jag kör chainsword med mina powerfists för att få ytterligare en attack i närstrid vilket i realiteten blir två per runda eftersom berzerkers får slåss två gånger. Med lite rerollbuffar är det inte helt verkningslöst.

Du får ingen extra attack för att ha två närstridsvapen.

Du får en extra attack om du har chainsword men den attacken måste göras med ditt chainsword, du får inte välja att göra den med ett annat vapen.

Du får ta en icon utöver din vanliga beväpning eftersom det inte står att den ersätter något på modellen eller att man måste byta ut något för att ta den. Champion får inte ta iconen eftersom det står att en khorne berzerker får ta den, inte berzerker champion.

Du kommer vilja ha minst en exalted champion eftersom de ger ett sweet sweet reroll på wound i närstrid. Med s6 med yxorna kommer du att wounda hejdlöst mycket med rerolls :) Har du även kharn eller en dark apostle med reroll to hit blir det nästan för mycket. Men bara nästan :)
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Nordheim
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 aug 2017, 13:41

Re: World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Inlägg av Nordheim »

Tack så mycket för både all information & välkomnandet!

Min plan från början var att skippa PP's helt och hållet, men när chainsword endast ger 1 Attack(2, 3 för 3 CP.) så började min säkerhet svikta. Började fundera på om inte PP's AP och 1(2) wounds kunde vara bättre. Särskilt med RErolls.
Hur Transporterar du dina bärsärkar?
På dakka verkar det vara 20-manna droppodden a lá forgeworld för hela slanten.
men jag vet inte hur roligt det är(särskilt för motståndet) & hur accepterat forgeworld ens är.

Vad är bra komplement till armén? Heavy support? Eller ska man trycka in så mkt som möjligt i motståndarens ansikte?

Cheers.

Youndi
Inlägg: 307
Blev medlem: 07 apr 2016, 22:13

Re: World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Inlägg av Youndi »

1 Land Raider och resten Rhinos till dina zerkers.

Bra support är maulerfiends med lasher tendrails och/eller heldrake med baleflamer.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Inlägg av Elevatorlake »

Nordheim skrev:Tack så mycket för både all information & välkomnandet!

Min plan från början var att skippa PP's helt och hållet, men när chainsword endast ger 1 Attack(2, 3 för 3 CP.) så började min säkerhet svikta. Började fundera på om inte PP's AP och 1(2) wounds kunde vara bättre. Särskilt med RErolls.
Hur Transporterar du dina bärsärkar?
På dakka verkar det vara 20-manna droppodden a lá forgeworld för hela slanten.
men jag vet inte hur roligt det är(särskilt för motståndet) & hur accepterat forgeworld ens är.

Vad är bra komplement till armén? Heavy support? Eller ska man trycka in så mkt som möjligt i motståndarens ansikte?

Cheers.
Hur hårt vill du spela? :) Och hur vill du spela? Det är svaret på dessa frågor som till stor del kommer att avgöra svaret på dina frågor.

Kör du power fists på dina champions har du rätt många attacker med hög s/ap där, speciellt om du har rerolls på träffa och/eller wounda. Kan vara värt att tänka på att rerolls från dark apostle/exalted champion gäller i fight phase så de gäller inte när du skjuter med pp.

Sedan tror jag ärligt talat att dina chainaxes och chainswords kommer göra nog med wounds som det är om du har rerolls, även mot typ fordon och andra hårdare motståndare. Jag körde mot orker med 20-mannaenheter och där var problemet snarare att berzerkers dödade så många att de kom för långt från motståndaren och inte var i närstrid längre.

Om jag inte räknat helt fel gäller nedan:
Mot enheter du woundar på 4+ gör du 0,65 wound per attack
Mot enheter du woundar på 5+ gör du 0,48 wound per attack
Mot enheter du woundar på 6+ gör du 0,27 wound per attack

Med så många attacker (tänk på att du får slå två gånger per runda) och rerolls blir det en nästan ohelig mängd wounds.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Nordheim
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 aug 2017, 13:41

Re: World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Inlägg av Nordheim »

Tack för svar bägge två!

Haha, jag har nog en tendens att försöka göra grisiga listor , men allt beror väl på såklart på motståndet! Alltid haft svårt för att välja ett sämre alternativ...
Men chainsword låter tillräckligt, särskilt med inga rerolls på shooting, så tack för den headsupen!

När du spelar 20-manna units, kör du dem utan transports då?
Blir de inte väldigt lätt nerskjutna innan de kommer fram?

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Inlägg av Elevatorlake »

Nordheim skrev:Tack för svar bägge två!

Haha, jag har nog en tendens att försöka göra grisiga listor , men allt beror väl på såklart på motståndet! Alltid haft svårt för att välja ett sämre alternativ...
Men chainsword låter tillräckligt, särskilt med inga rerolls på shooting, så tack för den headsupen!

När du spelar 20-manna units, kör du dem utan transports då?
Blir de inte väldigt lätt nerskjutna innan de kommer fram?
Jo men jag är nog mer traditionalist i min spelstil. Jag vill springa genom gyttjan så jag kan se min motståndare hela vägen innan jag drar chainaxen i ansiktet på honom. Mycket mer tillfredsställande än att åka pendeltåg fram och bara ta ett par löpsteg sista biten :)

Allvarligt dock, vill du spela gris tror jag att renegade chapters är bättre än world eaters på närstrid. Du kan ta samma enheter men infanteri, bikes och helbrutes får göra advance och charge i samma runda så du har 1d6" extra move på dessa enheter. Det tycker jag är mycket bättre än en extra attack på charge. Du kan då även ta en sorcerer då som kan lägga warptime på en enhet (kanske 20st berzerkers? :) ) för ett extra move och med advance blir det 12+2d6" move i en runda (om de har 6" move). Har du en icon of wrath, vilket alla enheter med mark of khorne får ta, så får du dessutom rulla om din assault move (eller använda en command point och rulla om bara en tärning). Utan rerolls ger det ändå ett snitt på 26" i en runda om du får en möjlighet att charga. Har du problem att spöa din motståndare med två rundors combat kan du använda ditt stratagem som ger en khorneenhet ytterligare en runda med närstrid :)

Ett annat alternativ är att ta ned en enhet terminators och en sorcerer med jump pack. Om sorcerern får in warptime på terminators får de göra en vanlig move (dvs 6" + 1d6" för renegades) och sedan göra en assault. Även om du inte får in warptime har du icon of wrath och 9" assault med reroll är långt ifrån omöjligt, framförallt inte om du har en command point reroll också. Tar du lightning claws får du rerolls på wound, hyfsad ap och en extra attack om du tar två. För ännu mer facebashing kan du ta en chainfist eller två.
Senast redigerad av 1 Elevatorlake, redigerad totalt 1 gånger.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Nordheim
Inlägg: 12
Blev medlem: 24 aug 2017, 13:41

Re: World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Inlägg av Nordheim »

Haha usch vad grisigt det låter.
Det bästa av allt är ju att när modellerna funkar för båda, så kan man ju prova båda sätten .
Om man vill ha warptime till WE, så gäller det att ha ett separat detachment om jag förstått det hela rätt ?

Min tanke är ju sen även att ha såpass många olika units att armén kan skilja sig en hel del från gång till gång. Det finns ju så himla många snygga/tuffa modeller till C:SM & konverterinsmöjligheterna är ju i princip oändliga.
Hittade 80-100 cultists från AoS i skattkistan hemma, så nångång kanske de med får joina horden, om mitt tålamod håller, och jag fixar fram 100 autopistols... :)

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Inlägg av Elevatorlake »

Nordheim skrev:Haha usch vad grisigt det låter.
Det bästa av allt är ju att när modellerna funkar för båda, så kan man ju prova båda sätten .
Om man vill ha warptime till WE, så gäller det att ha ett separat detachment om jag förstått det hela rätt ?

Min tanke är ju sen även att ha såpass många olika units att armén kan skilja sig en hel del från gång till gång. Det finns ju så himla många snygga/tuffa modeller till C:SM & konverterinsmöjligheterna är ju i princip oändliga.
Hittade 80-100 cultists från AoS i skattkistan hemma, så nångång kanske de med får joina horden, om mitt tålamod håller, och jag fixar fram 100 autopistols... :)
Ja, alla enheter i ett WE-detachment måste ta mark of khorne och en sorcerer kan inte ta mark of khorne.

Edit: Det var inte så raffinerat, det står helt enkelt i erratan att en psyker inte kan vara world eaters.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

koltrast
Inlägg: 30
Blev medlem: 23 jul 2017, 14:08

Re: World eaters - tankar, frågor & funderingar.

Inlägg av koltrast »

Hallå Nordheim!

Efter att ha läst lite i tråden tänker jag att jag slänger in mina 2 cent då jag speltestat World Eaters lite i 8th det senaste. Vet inte om det är så mycket relevant, men förhoppningsvis kan det ge dig lite idéer!

Precis som ni nämnt innan så är en quad med berzerkers tillsammans med en Dark Apostle och en Exalted Champ i en landraider alldeles fruktansvärt effektiva. Det finns inte så mycket mer att kommentera på den punkten.

Med det sagt så blev jag ganska snabbt intresserad av att snarare fylla dom luckorna som fanns i armén då World Eaters tenderar att bli ganska enkelspåriga.

Cultisterna du nämnde att du hade, klart 100st blir lite mycket att ta sig an, men 2st 10 eller 20manna bara för att hålla objektiv eller screena någon eventuell annan tank är guld värt. När man väl gett sig in i matchen så är kultisterna perfekta, för vem vill slösa 10 berzerkers på att hålla ett objektiv?

Vidare vill jag tipsa dig om att ta en titt på Demon Prince. Visst känns han lite mindre bruten utan warptime. Men jag kände flera gånger att jag saknade något riktigt mobilt och snabbt. Att han sedan kan dimpa ner och bjuda på sin rerollaura där du känner att du mest behöver den är också riktigt riktigt bra. (Speciellt om du överväger att spela med bikes)

Förvisso kanske inte competitiwe men ändå riktigt bra, jag måste medge att jag faktiskt saknade Brass Collar of Bhorgaster för inte anti-psyker. Men, skippar man att ta den reliken så är WE Stratgem som kan nullifya psychic powers riktigt riktigt behändig.

Kanske inte så mycket vettigt, men lite tips!

Skriv svar