Rauk 'n' Rumble IG/SM 2500

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Rauk 'n' Rumble IG/SM 2500

Inlägg av Lictor »

Hej!

Kollar om någon har några fina optimeringstips för vår tänkta Rauk 'n' Rumble-lista. 2 vs 2, 2500 poäng totalt med minst 1200 per halva.

Vi räknar inte med att dominera men har som mål och hopp att undvika fullkomlig förnedring. Det är min andra 40k-turnering och min kollegas första, så får väl se hur det går med det...

Ena halvan är IG, en hyfsat klassisk brigade. Ultramarinehalvan är tänkt att komplettera med det IG inte är så superbäst på - elittrupper, närstrid och snabbhet.

--------------------------------

Cadian Brigade Detachment 1202 pts

HQ:
Pask, Punisher, lascannon, 2x plasma cannon. PV:247
Company Commander, Power fist. PV:40
Company Commander, Chainsword, plasma pistol. PV:35

Troops:
Infantry Squad, plasma. PV:47
Infantry Squad, plasma. PV:47
Infantry Squad, plasma. PV:47
Infantry Squad, flamer. PV:47
Infantry Squad, flamer. PV:47
Infantry Squad, melta. PV:52

Elites:
Commissar, power sword, bolt pistol. PV:35
Astropath, telepathica stave. PV:21
5 ratlings, sniper rifle. PV:35

Fast attack:
Scout sentinel, heavy flamer. PV:52
Scout sentinel, heavy flamer. PV:52
Scout sentinel, heavy flamer. PV:52

Heavy support:
Heavy weapon squad, 3 mortar. PV:33
Manticore, Storm eagle, heavy bolter. PV:133
Leman russ, battle cannon, lascannon, 2x heavy bolter. PV:180

----------------------------

Ultramarine Vanguard Detachment 1296 pts

HQ:
Captain, jump pack, plasma pistol, relic blade. PV: 121

Elites:
3x Aggressors. PV: 129
Dreadnought, ccw with heavy flamer, multi-melta. PV: 154
5 Reivers, Combat knifes, heavy bolt pistols, grav-chutes. PV: 100
5 Assault Terminators, 2x Lightning Claws, 3x Thunder Hammer/storm shield. PV: 242

Fast Attack:
5 Assault Marines, Jump packs, Flamer, Eviscerator, sergeant med Thunder Hammer + Chainsword. PV: 127
3 Bikes, 2x Melta gun, Combi-melta. PV: 134

Flyers:
Stormraven, 2x Heavy bolter, 2x Lascannon, 2x Hurricane Bolters, 2x Stormstrike missile launchers. PV: 289
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Rauk 'n' Rumble IG/SM 2500

Inlägg av Nurgle »

En lieutenant är väl ett bra komplement för snusk-rerolls?

Lictor
Inlägg: 279
Blev medlem: 07 maj 2016, 00:59
Ort: Stockholm/Solna

Re: Rauk 'n' Rumble IG/SM 2500

Inlägg av Lictor »

Nurgle skrev:En lieutenant är väl ett bra komplement för snusk-rerolls?
Ja, kanske det. Min styrka är dock så liten till mantalet att det känns lite osäkert hur mycket jag kan få in i respektive bubbla.

Nåt måste man ju byta ut också. Den största svagheten i min blåa halva känns som Assault Marines. De har inte gjort något vettigt nån gång jag spelat med dem (i ärlighetens namn två gånger), en Eviscerator + Thunder Hammer är inte tillräckligt för att hota stort folk och de har inte tillräckligt med attacker för att ta sig an horder. Deras stora fördel är väl deep strike + 12" fly som gör att de kan hoppa på svaga mål eller binda upp farliga typer i närstrid, en Lieutenant med Jump Pack skulle antagligen kunna fylla en liknande roll.
Sebastian Magnusson

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Rauk 'n' Rumble IG/SM 2500

Inlägg av Nurgle »

Lictor skrev: Ja, kanske det. Min styrka är dock så liten till mantalet att det känns lite osäkert hur mycket jag kan få in i respektive bubbla.

Nåt måste man ju byta ut också. Den största svagheten i min blåa halva känns som Assault Marines. De har inte gjort något vettigt nån gång jag spelat med dem (i ärlighetens namn två gånger), en Eviscerator + Thunder Hammer är inte tillräckligt för att hota stort folk och de har inte tillräckligt med attacker för att ta sig an horder. Deras stora fördel är väl deep strike + 12" fly som gör att de kan hoppa på svaga mål eller binda upp farliga typer i närstrid, en Lieutenant med Jump Pack skulle antagligen kunna fylla en liknande roll.
Ja, den enheten blir tyvärr väldigt dyr jämfört med vad den levererar. Speciellt med tillvalen. För några få poäng extra har du ju Vanguard veterans. Fem extra attacker och du kan ladda på med powervapen och lite stormsköldar.(Edit: istället för hammare/eviscerator som är dyyyrt)

Sen om du nu absolut vill ha närstrid kan ju stormraven vara ett bättre alternativ. En närstridskittad dread & en assaultenhet kommer in i närstrid runda två. Jump pack är dock bra för extra range och valfrihet kring hur du deployar dem.

Skriv svar