Mork börjar om...

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Mork börjar om...

Inlägg av Mork »

Tjipp och välkomna till min post...

Jo, spelat har man gjort. Mestadels orks. Iom 8:th ed så bubblade intresset upp igen, efter att ha haft paus i...ja, rätt många år. Mitt dilemma är att jag sålde alla mina goa grönskinn och nu sitter med en mager samling Grey Knights. Dessa lyckas jag bara inte få något vettigt ur.

Jag skulle verkligen behöva tips, förslag och allmänna råd. Är det ens värt att försöka få till en effektiv lista?

Siktar på 2000 pts, vill dock helst undvika flyers (förklara annars varför de skulle vara med).
Även om det är 1/4:e idag så får era förslag gärna vara av den seriösa sorten... :D

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Mork börjar om...

Inlägg av Grudge »

Hej, just nu är orkernas index-lista inte speciellt stark. Det finns typ en build som är bra, och det är green tide, dvs massor och massor (tänk 120+) av boyz (eller eventuellt stormboyz), supportade av weirdboyz och Ghaz. Ytterligare ett par enheter, som tankbustas, kommandos och mek guns (KMK) är ok och har sina användningsområden, men generellt sett är vanliga boyz en av spelets mest poängeffektiva enheter, medan resten av allt (och speciellt alla fordon) är alldeles för dyra i poäng räknat.

Förhoppningsvis kommer vissa poängkostnader att justeras i codexen som enligt vissa rykten kommer i sommar och andra säger kommer till jul, men tills dess så är många typer av orklistor i princip ospelbara, om man inte har en schysst kompis som går med på att spela mjukt och snällt. Till exempel mina Evil Sunz med trukks, battlewagons, deffkoptas, buggies etc, har jag ställt på hyllan nu, till förmån för mina Necrons, för de har inte en chans mot en någorlunda halvhård motståndare ens.

Tyvärr.

Men jag har förhoppningar om att det blir bättre, så ge inte upp, och om du vill börja måla inför codex-släppet så är nog ovanstående enheter en bra start - dvs boyz, stormboyz, weirdboys, tankbustas, kommandos, mek guns. Jag har svårt att se att GW kommer att nerfa något, snarare buffar de vissa svaga enheter, det ryktas ju om att det kommer ett nytt buggies/trakks/deffkoptas kit, så personligen hoppas jag att en fordonsbaserad orkarmé kommer att bli spelbar i framtiden...

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Mork börjar om...

Inlägg av Mork »

Ok. Det var ett väl genomtänkt svar. Man tackar!

Jag var nog en aning vag i min post dock. Tipsen jag önskar är för Grey Knights. Så om någon har bra / dåliga erfarenheter, tips, trick etc gällande GK's så vore det trevligt.

Är det bara Strikesquads, Dreadknights, razorbacks och Draigo som gäller (turneringsmässigt) eller
gimpar man sig fullständigt om man tar något annat?

Självklart har man annat uppmålat...10 terminators, BC Stern och 2 landraiders...men sedan har jag väl en hel del omålat. Lite marines, en dreadknight, typ 6 dreadnoughts och div karaktärer samt assassins. Det är helt ok att inhandla lite annat förstås.

Aja, ska sluta "babbla".
Mork, the articulate ork!

Användarvisningsbild
Grudge
Inlägg: 334
Blev medlem: 24 mar 2014, 11:41
Ort: Stockholm

Re: Mork börjar om...

Inlägg av Grudge »

Ahaha, där ser man, totalt reading fail från min sida! Grey Knights kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Men lycka till i alla fall! :D

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Mork börjar om...

Inlägg av Mork »

Ingen som är kunnig på GK's i Svea tydligen...nä, skojar bara.

Har dock gjort en massa research och min uppskattade tes var tyvärr väldigt nära sanningen. Så min uppgift blir att gå emot strömmen och om det är möjligt att bryta denna trend.

Utan utmaning är spelet ändå inte skoj...eller typ, nåt sånt...
:wub:
Mork, the articulate ork!

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Mork börjar om...

Inlägg av Elevatorlake »

Mork skrev:Ingen som är kunnig på GK's i Svea tydligen...nä, skojar bara.

Har dock gjort en massa research och min uppskattade tes var tyvärr väldigt nära sanningen. Så min uppgift blir att gå emot strömmen och om det är möjligt att bryta denna trend.

Utan utmaning är spelet ändå inte skoj...eller typ, nåt sånt...
:wub:
Tabletop tactics har en ganska ny batrep med GK och de brukar gå igenom listorna och resonemanget bakom ganska grundligt. Jag tror inte den är superoptimerad men om jag kommer ihåg rätt säger han att dreadknights och interceptors är det som är bäst i codexen.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Mork
Inlägg: 459
Blev medlem: 28 dec 2008, 22:55

Re: Mork börjar om...

Inlägg av Mork »

Tackar för tipset.
Har kikat lite på deras batreps tidigare.
Inte så dumma.
Mork, the articulate ork!

Skriv svar