SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Inlägg av Konfa »

Yes, instämmer. Tänkte mest ang. att jag uppfattat att GW förtydligat att det även gäller specifika strategems som kräver ex. ett black heart detachement.

thismeanswarmate
Inlägg: 218
Blev medlem: 31 jul 2013, 05:13

Re: SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Inlägg av thismeanswarmate »

bigboi skrev:Jag tolkade restriktionerna som att det är max 3 av varje dataslate, troops är alltså inte undantagna. Isf är det minst två listor som har mer än 3 av samma troop dataslate. Detta skiftar dock ofta mellan arr/turneringar så det kanske är jag som missuppfattat...
Tycker det står klart och tydligt att man bara få ha max tre av varje dataslate, och ingenting om att troops är undantagna.
By my calculations Spiders Georg would have to eat 58,405,479 and a half spider a day. About 41,000 spiders a second. Obviously Spiders Georg is fucking insane.

Jesper77
Inlägg: 354
Blev medlem: 12 sep 2013, 22:47

Re: SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Inlägg av Jesper77 »

Gillar 166 figgar på 1500p :)

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Inlägg av refabricated »

@Konfa
Klargjort har de inte. De har släpp en grafisk bild som man kan tolka till det hållet.
Sedan den (var man nu kan hitta den) har det kommit 2 errator och 1 stor FAQ. I inget av detta (på riktigt) officiella materialet står det ngt om detta. Har lyft detta med dommarna innan listinskick och de är på 'min' linje.

@Felix
Succyn är fortf Cult Red grife men får inga bonusar av det. Dock får den åka transport...

@ThismeansWar
Det är arret som varit otydliga. När man frågat dem direkt så har svaret varit att normala turneringsförfaranden gäller. Gäller även Big-FAQ mm. Att de sedan inte pallat updatera infon om turneringen om detta vill jag inte kommentera.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Inlägg av Konfa »

refabricated skrev:@Konfa
Klargjort har de inte. De har släpp en grafisk bild som man kan tolka till det hållet.
Sedan den (var man nu kan hitta den) har det kommit 2 errator och 1 stor FAQ. I inget av detta (på riktigt) officiella materialet står det ngt om detta. Har lyft detta med dommarna innan listinskick och de är på 'min' linje.
Ok, då ska jag inte tjafsa om domarna redan dömt. :) men då antar jag att vi alla slipper redeployade smashcaptains t1 eftersom det väl är en lika officiell källa som sagt ja till det? (förutsatt att jag inte bara är morgontrött nu)
Senast redigerad av 1 Konfa, redigerad totalt 18 gånger.

Jony
Inlägg: 432
Blev medlem: 15 mar 2009, 23:11
Ort: Eskilstuna

Re: SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Inlägg av Jony »

Konfa skrev:
refabricated skrev:@Konfa
Klargjort har de inte. De har släpp en grafisk bild som man kan tolka till det hållet.
Sedan den (var man nu kan hitta den) har det kommit 2 errator och 1 stor FAQ. I inget av detta (på riktigt) officiella materialet står det ngt om detta. Har lyft detta med dommarna innan listinskick och de är på 'min' linje.
Ok, då ska jag inte tjafsa om domarna redan dömt. :) men då antar jag att vi alla slipper redeployade smashcaptains t1 eftersom det väl är en lika officiell källa som sagt ja till det.
Hur menar du med smashcaptains?

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Inlägg av Konfa »

Hann inte editera, men om communitybilder inte är regelmaterial så finns väl inget uttalande om att du får "deepa" en kapten som börjat på bordet utanför din deploy t1? Förutsatt att jag nu inte glömmer att de senare lagt det i en faq eller så.
Senast redigerad av 1 Konfa, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Betancore
Inlägg: 129
Blev medlem: 13 jul 2016, 12:53
Ort: Stockholm

Re: SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Inlägg av Betancore »

Beta-regeln för tactical reserves säger att:
Instead of being set up on the battlefield during Deployment, many units have the ability to be set up on teleportariums, in high orbit, in Reserve,
etc., in order to arrive on the battlefield mid-game as reinforcements.
och
Furthermore, in matched play games, any unit that arrives on the battlefield during a player’s first turn must be deployed wholly within the
controlling player’s deployment zone (even if its ability would normally let it be set up anywhere).
Som beta-regeln om Tactical Reserves är skriven så är BA-kapten redan "arrived" eftersom den var "set up on the battlefield during deployment" och det man gör med stratagemet "Upon wings of fire" är att i slutet på förflyttnings-fasen lyfta upp den och sätta ned den minst 9" ifrån motståndarens enheter. Den begränsas således inte av beta-regeln om Tactical Reserves.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Inlägg av Konfa »

Det argumentet fastnar i att han först tagits bort från bordet för att sedan som en reserv placeras ut i slutet av fasen, det är alltså uttryckligen inte att flytta mellan två punkter på bordet, utan först ut från bordet och sen in igen. Märk även diffen mellan "many" och "any" i de två citaten. Nu tycker jag ju att det är tydligt hur den ska spelas, man får göra det, men den slutsatsen baseras på samma sätt som Vect på communityposter, vilka är tydliga i båda fallen. Jag ser det på så sätt som en fråga om vilket regelmaterial som ses som "officiellt" snarare än hur reglerna ska tolkas. Kommentaren om smashcaptains var främst för att markera vad jag såg som en diskrepens.


Nu märker jag ju dock att jag startat en regeltråd i listtråden. och ger mig gladeligen :)

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: SM 2018 - LISTOR POSTADE!

Inlägg av Nurgle »

Jag är nog lite eftermiddagströg för jag fattar nada.

Jag vet hur det spelas generellt i kompetitivt = redeploya smashcap i T1 är OK.
Men fattar inte ovan kring hur vi ska spela. Bara arr pekar med helhanden så alla spelar samma spel är jag nöjd.

Skriv svar