Eldar 1500/1750
Eldar 1500/1750
Jag har inte sysslat med 40k sedan 3:e edition men har nu tillsammans med några kamrater tänkt börja spela igen. Jag brukade ha en uthållig center för att låsa fienden för att med en stark mobil styrka krossa hans flank. Listan skall vara modulär för att kunna byta mellan 1500 och 1750 pts men jag kan tänka mig enheter som bara används i 1500 pts listan. Armén är en biel-tan (jag saknar möjligheten att ha massor av elite aspect warriors som man kunde med craftworld codexen). Då jag har dålig koll på hur andra arméer brukar se ut nu i 5th så tänkte jag lägga upp en lista jag har filat på. Jag är tacksam för alla tips och trix!
1500 pts
HQ
Elite
9 Banshees + exarch 187
executioner, acrobatics
1 Wave serpent 130
EML, Spirit stones
6 Fire dragons 96
Troop
9 Dire avengers + exarch 152
Bladestorm
2x Shuriken catapults
Bladestorm
2x Shuriken catapults
1 Wave serpent 130
EML, Spirit stones
10 Guardians 95
Scatter laser
Heavy support
Falcon 165
Scatter laser
Holo-fields
Wraithlord 130
Bright lance
3 Dark reapers 105
1497
1750 pts
HQ
Elite
9 Banshees + exarch 187
executioner, acrobatics
1 Wave serpent 130
EML, Spirit stones
6 Fire dragons 96
5 Striking scorpions + exarch 143
Scorpion claw, Shadowstrike
Troop
Bladestorm
2x Shuriken catapults
Bladestorm
2x Shuriken catapults
1 Wave serpent 130
EML, Spirit stones
10 Guardians + Warlock 125
Scatter laser, embolded
Heavy support
Falcon 180
Bright lance
Holo-fields
Wraithlord 155
Bright lance, EML
4 Dark reapers 140
1745
1500 pts
HQ
Elite
9 Banshees + exarch 187
executioner, acrobatics
1 Wave serpent 130
EML, Spirit stones
6 Fire dragons 96
Troop
Bladestorm
2x Shuriken catapults
Bladestorm
2x Shuriken catapults
1 Wave serpent 130
EML, Spirit stones
10 Guardians 95
Scatter laser
Heavy support
Falcon 165
Scatter laser
Holo-fields
Wraithlord 130
Bright lance
3 Dark reapers 105
1497
1750 pts
HQ
Elite
9 Banshees + exarch 187
executioner, acrobatics
1 Wave serpent 130
EML, Spirit stones
6 Fire dragons 96
5 Striking scorpions + exarch 143
Scorpion claw, Shadowstrike
Troop
Bladestorm
2x Shuriken catapults
Bladestorm
2x Shuriken catapults
1 Wave serpent 130
EML, Spirit stones
10 Guardians + Warlock 125
Scatter laser, embolded
Heavy support
Falcon 180
Bright lance
Holo-fields
Wraithlord 155
Bright lance, EML
4 Dark reapers 140
1745
Elden är det viktigaste medlet för strid.
Re: Eldar 1500/1750
Tanken är att drakarna åker i min falcon.
Som du säkert förstår baseras listan mycket på vad jag redan har. Är ditt förslag alltså att jag, i princip, tar bort mina reapers på 1500pts listan och lägger till en farseer?
På 1750 pts listan kan jag då hoppa warlocken som mest är för för wraithlorden. Istället för reapers kan jag utöka min scorpions och kanske kasta in en vyper med scatter laser och shuriken cannon?
Hur känns balansen annars mot fientligt pansar, tungt infanteri respektive lätt infanteri?
Som du säkert förstår baseras listan mycket på vad jag redan har. Är ditt förslag alltså att jag, i princip, tar bort mina reapers på 1500pts listan och lägger till en farseer?
På 1750 pts listan kan jag då hoppa warlocken som mest är för för wraithlorden. Istället för reapers kan jag utöka min scorpions och kanske kasta in en vyper med scatter laser och shuriken cannon?
Hur känns balansen annars mot fientligt pansar, tungt infanteri respektive lätt infanteri?
Sen rent generellt så känns listorna ganska spretiga....
Om man kollar hur eldar spelas på turnering, så finns det typ 3 vägar som folk väljer mellan(nu gör jag ingen direkt skillnad på kompat och okompat, vet inte hur hårt klimat du spelar i, men dom står typ i hårdhetsordning, med den mjukaste först)
Båtlista, Best friends foreverlista eller seer counsil-lista.
Båtlistan innehåller i stort sett bara båtar med aspects, nån enhet guardians, nån enhet jetbikes, och scatter walkers.
Best friends forever-listan är farseer, avatar, 3 wraithlords, och en massa fotkillar, och en båt med fire dragons...
Seer counsil-listan är 2 counsils på bike, 2 farseers, jetbikes, och typ en Falk med dire avengers...
Jag själv har alltid varit ett fan av båtlistan, den är inte lika autoplay som dom andra 2.
Skulle jag bygga en lista idag så skulle det nog bli nåt som liknar det här:
Farseer med fortune och guide
Farseer med fortune och doom
10 strikings scorpions, inkl exarch och claw, i båt.
10 dire avengers i båt, exarch, shimmershield
6 firedragons i båt
6 firedragons i båt
10 guardians med nåt dåligt vapen (läs billigt)
3 jetbikes med kanon, warlock med embolden
Scatter walkers
Det där är en ganska allroundig båtlista, inte sjukt bra men inte sjukt dålig heller, kompar kanske inte skitbra....
Det du skall tänka på är att det knattras nåt oerhört nu, många armeer har antingen sjuka mängder skott, läs 100+ i rundan, eller jättemycket missile launchers/autocannons/annat str 6+ vapen läs typ 10+, så små enheter brukar sällan få göra nåt.
Sen spelar de flesta med nån slags hammarenhet, typ thunderwolf cavalry, hammarterminatorer i raider, skitstora tyranidenheter osv, så man måste kunna antingen ta en charge eller kunna undvika saker ordentligt, speciellt som "vek-armour"spelare...
Vet inte om du blev klokare, men jag slapp ha tråkigt på bussen hemmfrån jobbet iaf
Om man kollar hur eldar spelas på turnering, så finns det typ 3 vägar som folk väljer mellan(nu gör jag ingen direkt skillnad på kompat och okompat, vet inte hur hårt klimat du spelar i, men dom står typ i hårdhetsordning, med den mjukaste först)
Båtlista, Best friends foreverlista eller seer counsil-lista.
Båtlistan innehåller i stort sett bara båtar med aspects, nån enhet guardians, nån enhet jetbikes, och scatter walkers.
Best friends forever-listan är farseer, avatar, 3 wraithlords, och en massa fotkillar, och en båt med fire dragons...
Seer counsil-listan är 2 counsils på bike, 2 farseers, jetbikes, och typ en Falk med dire avengers...
Jag själv har alltid varit ett fan av båtlistan, den är inte lika autoplay som dom andra 2.
Skulle jag bygga en lista idag så skulle det nog bli nåt som liknar det här:
Farseer med fortune och guide
Farseer med fortune och doom
10 strikings scorpions, inkl exarch och claw, i båt.
10 dire avengers i båt, exarch, shimmershield
6 firedragons i båt
6 firedragons i båt
10 guardians med nåt dåligt vapen (läs billigt)
3 jetbikes med kanon, warlock med embolden
Scatter walkers
Det där är en ganska allroundig båtlista, inte sjukt bra men inte sjukt dålig heller, kompar kanske inte skitbra....
Det du skall tänka på är att det knattras nåt oerhört nu, många armeer har antingen sjuka mängder skott, läs 100+ i rundan, eller jättemycket missile launchers/autocannons/annat str 6+ vapen läs typ 10+, så små enheter brukar sällan få göra nåt.
Sen spelar de flesta med nån slags hammarenhet, typ thunderwolf cavalry, hammarterminatorer i raider, skitstora tyranidenheter osv, så man måste kunna antingen ta en charge eller kunna undvika saker ordentligt, speciellt som "vek-armour"spelare...
Vet inte om du blev klokare, men jag slapp ha tråkigt på bussen hemmfrån jobbet iaf
Och du måste skjuta med med listan, firedragons är en one-trick-pony, dom kommer skjuta sönder nåt, sen dör dom av det som ramlar ut, när dom har dött har du typ 2 brightlance och en EML eller två, det dödar inte lika mycket som man tror...
Mot infanteri så skjuter du inte tillräckligt heller... Warwalkers är oändligt mycket bättre än vypers, om man inte gömmer dom precis hela tiden, dom blir nedskjutna av precis allt...
Gör stora enheter av allt, inga 5-6 utan 9-10, annars blir det bortknattrat direkt...
Mot infanteri så skjuter du inte tillräckligt heller... Warwalkers är oändligt mycket bättre än vypers, om man inte gömmer dom precis hela tiden, dom blir nedskjutna av precis allt...
Gör stora enheter av allt, inga 5-6 utan 9-10, annars blir det bortknattrat direkt...
Tack för den allmänna informationen, tycks stämma med den bild jag har fått av att googla runt!
Jag förstår vad du menar med warwalkers, 50 pts för 8 st str 6 per tur, om än med bs 3, känns bra. Jag håller med om att listan är spretig och risken är givetvis att listan inte blir bra på något pga det. Jag kommer nog främst att spela med kamrater (även om det finns planer på att kanske börja lira på dragon's lair i Stockholm, jag har dock ingen uppfattning om nivån där) men jag vill ändå ha en rimlig chans att vinna; men visst har jag vissa enheter bara för att jag vill (t.ex. Avatar har jag mest för att jag tycker att biel-tan skall ledas av en sådan). Jag vill alltså ha kvar konceptet, även om det inte är optimalt, med en okej center och rörlig flank.
Om vi fokuserar på 1750 pts listan som skall vara min huvudlista så har jag funderat på det du har skrivit. Som det ser ut nu:
Centern/linjen/stöten:
1 Avatar
1 Farseer med fortune
10 Dire Avengers
10 Guardians (scatter)
10 Scorpions
1 Wraithlord (EML, BL)
Flankstyrka:
10 Banshees i WS (EML)
10 Dire Avengers i WS (EML)
6 Fire Dragons i Falcon (BL)
Då har jag 56 pts kvar som jag är något osäker på vad jag ska göra med. Kanske en WW med 2 scatter laser för att de en del medelsvår eld. Jag får dock känslan av att den kommer att bli bortskjuten direkt. Vad har du för förslag om du håller dig någorlunda till ovan angivna (alltså, du kan ta bort något om du tycker det också)?
AT har jag följande:s
Falcon med pulse plus BL
Wraithlord med BL plus EML
2x WS med twin EML
6 Fire dragons.
Är det alltså alldeles för lite AT?
Jag förstår vad du menar med warwalkers, 50 pts för 8 st str 6 per tur, om än med bs 3, känns bra. Jag håller med om att listan är spretig och risken är givetvis att listan inte blir bra på något pga det. Jag kommer nog främst att spela med kamrater (även om det finns planer på att kanske börja lira på dragon's lair i Stockholm, jag har dock ingen uppfattning om nivån där) men jag vill ändå ha en rimlig chans att vinna; men visst har jag vissa enheter bara för att jag vill (t.ex. Avatar har jag mest för att jag tycker att biel-tan skall ledas av en sådan). Jag vill alltså ha kvar konceptet, även om det inte är optimalt, med en okej center och rörlig flank.
Om vi fokuserar på 1750 pts listan som skall vara min huvudlista så har jag funderat på det du har skrivit. Som det ser ut nu:
Centern/linjen/stöten:
1 Avatar
1 Farseer med fortune
10 Dire Avengers
10 Guardians (scatter)
10 Scorpions
1 Wraithlord (EML, BL)
Flankstyrka:
10 Banshees i WS (EML)
10 Dire Avengers i WS (EML)
6 Fire Dragons i Falcon (BL)
Då har jag 56 pts kvar som jag är något osäker på vad jag ska göra med. Kanske en WW med 2 scatter laser för att de en del medelsvår eld. Jag får dock känslan av att den kommer att bli bortskjuten direkt. Vad har du för förslag om du håller dig någorlunda till ovan angivna (alltså, du kan ta bort något om du tycker det också)?
AT har jag följande:s
Falcon med pulse plus BL
Wraithlord med BL plus EML
2x WS med twin EML
6 Fire dragons.
Är det alltså alldeles för lite AT?
En warwalker med scatterlasers kostar 60p (30+2*15)
Jag tycker att DA bara ska vara 10 om de har en exarch med bladestorm och du har doom i armén. Annars så föredrar jag dem som scoring upgrade till en serpent eller falcon (5-manna)
Jag tycker att DA bara ska vara 10 om de har en exarch med bladestorm och du har doom i armén. Annars så föredrar jag dem som scoring upgrade till en serpent eller falcon (5-manna)
En bild säger mer än 1000 kaniner
Helt riktigt, jag kan uppenbarligen inte räkna.
Om jag kastar på Doom borde jag antagligen ha spirit stones också misstänker jag? Jag har råd med båda dessa i listan men då blir det inget mer skjuta (om än effektivare skytte av det som är kvar).
Om jag kastar på Doom borde jag antagligen ha spirit stones också misstänker jag? Jag har råd med båda dessa i listan men då blir det inget mer skjuta (om än effektivare skytte av det som är kvar).
-
Gonka Koff
Jag tror att armén fungerar okej, men att du kommer att tweaka den allteftersom du spelar med den. Jag tycker att du har för lite dakka och lite väl stora enheter här och var.
En variant som kanske är mer vanlig är att istället för scorpioner sitta med en fortune/doomseer i en liten harlequinenhet jämte Avatar och WL:s. Istället för en WS lastad med Avengers skulle du kunna ha ett par jetbikeenheter som jagar efter din flankstyrka.
Men, vaffan pröva listan några gånger så kanske du kommer på hur du vill ha den (eller kanske att den är perfekt!). Gör det gärna på DL, det finns just nu en massa 40k-spelare spelare där just nu (på lite olika nivåer dessutom).
/Henrik
En variant som kanske är mer vanlig är att istället för scorpioner sitta med en fortune/doomseer i en liten harlequinenhet jämte Avatar och WL:s. Istället för en WS lastad med Avengers skulle du kunna ha ett par jetbikeenheter som jagar efter din flankstyrka.
Men, vaffan pröva listan några gånger så kanske du kommer på hur du vill ha den (eller kanske att den är perfekt!). Gör det gärna på DL, det finns just nu en massa 40k-spelare spelare där just nu (på lite olika nivåer dessutom).
/Henrik
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham