Blood angels 1500 p

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
Schnabelf
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2011, 17:43
Ort: Umeå

Blood angels 1500 p

Inlägg av Schnabelf »

Hej alla 40k-entusiaster. Det här är min första post här på forumet så jag tänkte börja med att presentera mig lite. Jag spelade 40 k i mitten av nittitalet och har tagit upp min gamla blood angels armé för något år sedan och lärt mig 5th ed reglerna någorlunda. Har också spelat en handfull gånger det senaste året. Här är en lista som jag har gått och funderat på en tid och som jag mest hade tänkt att köra mot en polares dark angels deathwing lista och mot en sisters of battle arme. Jag är i första hand inte intresserad av att den ska vara 100 % kompetitiv utan mer av att den ska vara kul och enkel att spela samt ge chans till spektakulära slaktscener.

HQ

Librarian med Shield of sanguinius och wings of sanguinius 100 p

Elites

2 sanguinary priests w/ jump pack 150 p
1 sanguinary priest w/ bike 85 p

Troops

10 assault marines w/ powerfist + 2 meltaguns 235 p
10 assault marines w/ powerfist + 2 meltaguns 235 p

Fast attack

2 attack bikes w/ multimelta 100 p
2 attack bikes w/ multimelta 100 p
1 attack bike w/ multimelta 50 p

Heavy support

Vindicator w/ dozerblade 150 p
Vindicator w/ dozerblade 150 p
Vindicator 145 p

Tanken är att köra med tanksen centralt på bordet längst fram som sköld, 12 inch varje runda och panga med demolisher cannon. Librarian gömmer sig bakom dom och använder wings of sanguinius i movement phasen för att hålla jämn takt och shield of sanguinius i fiendens shooting phase för att ge 5+ cover save till tanksen. Strax bakom tanksen gömmer sig mina assault marines fram till dess att dom kan dra av en charge på första bästa fiendesquad, tillsammans med varje assault squad hänger en präst. Assault biksen kör tillsammans med prästen på bike i samlad trupp längs en flank, flat out första rundan för att få 3+ cover save. Andra rundan försöker dom poppa lite fiendefordon.

Jag har funderat på att byta ut prästen på bike mot en scout squad med sniper rifles och missile launcher för att ha en till objekthållare och för att dom ser balla ut men jag är egentligen inte så intresserad av att hålla objektiv, vill hellre satsa på att mosa motståndaren så jag vet inte...

Vad tror ni? Jag tror att den skulle vara rolig att spela med iallafall. Kom med era synpunkter!
Senast redigerad av 1 Schnabelf, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Blood angels 1500 p

Inlägg av imp »

3 präster känns rätt onödigt. Du kan nog göra nåt rätt mycket vettigare av poängen, t.ex. scout squaden du pratar om.

Funderar på om du verkligen ska ha 3 Vindicators, jag skulle nog byta en mot en pred med autocannon och lasersponsoons. (Och varför kostar de olika mycket, har du köpt dozer till den tredje?)

Jag skulle nog också byta ut single biken mot en speeder, den är bättre på att contesta och stå ivägen för fi.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Schnabelf
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2011, 17:43
Ort: Umeå

Re: Blood angels 1500 p

Inlägg av Schnabelf »

Tackar för svaret. Jag hade tänkt att köra med 3 vindicators för att det är det mest massiva terrorn jag själv kan tänka mig att möta, tänk bara 3 large blast s10 ap2! Jag får ståpäls alltså!! Dom är ju bra mot både infanteri och fordon. Autocannon känns inte så fasligt effektivt mot alla power armors och terminator armors som jag kommer möta på, synd att man inte kan ha plasma cannon på predatorn. Vad tror du om att ersätta en vindicator med en baal predator med flamestorm cannon och heavy flamers för att ta hand om infanteri. Det förtar ju dock lite av enkelhet med listan. "The beauty of it is its simplicity" :D

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Blood angels 1500 p

Inlägg av Zurken »

Haha, det låter som du har en riktigt skön inställning till spelet ;)

Men som imp säger är 3 präster lite overkill, det räcker nog med en Jump pack präst för att täcka alla dina FnP behov. Det är inte svårt att hålla två squads inom 6" från en präst (det räcker ju att en modell touchar 6" gränsen för att hela enheten ska få prästens fördelar. Attack bikes tycker inte det är häftigt med FnP när det mesta som skjuts på dem är S8 eller mer, därför kan du släppa bike-prästen.

För poängen som blir över så skulle nog en scout squad passa bra in. Det är alltid gött att ha lite gossar på hemmaplan när det finns objektiv att hålla där, man vill ju inte lämna kvar sina närstridstrupper direkt.

Det är klart att du ska spela med 3 vindicators om det är det du vill! Det är ju faktiskt riktigt häftigt och har nog en tendens att sätta skräck i fienden :twisted: . Du borde dock sätta på dozerblades på alla, för det är nog ofta du vill köra i jobbig terräng.

Om du någon gång tänkt dig att utöka listan till kanske 1750 eller 2000p (populära turnerings summor, tillsammans med 1500p) så skulle jag tipsa på att trycka in fler fordon. Som det är nu så kommer all fiendens anti-tank att läggas i dina vindicators och det är stor risk att de förstörs innan de hinner göra något häftigt, vilket är lite tråkigt för dig. Om du har fler fordon i listan (kanske baal-predators som du snackar om) så måste din motståndare välja vad han vill lägga sin eldkraft.
Alexander Merinen

Schnabelf
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2011, 17:43
Ort: Umeå

Re: Blood angels 1500 p

Inlägg av Schnabelf »

Hmm okej så bike präst är ingen höjdare, fast jag tror nog en sådan konvertering skulle se mäktig ut, jag tänker mig att den gasar upp på bakhjulet med en hand på styret och en blood chalice i andra näven som det skvätter blod ur. Jag har en överbliven apotekar backpack och en resin graal som jag köpt nyligen för detta ändamål...min hjärna säger nej men mitt dubbla astarteshjärta säger ja.

Om jag stryker en vanlig priest med jump pack och en attack bike så har jag 125 p över, jag lägger 5 poäng på att ge dozer blade åt den sista vindicatorn så återstår 120 p. Vad borde jag göra för dom isåfall?

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Blood angels 1500 p

Inlägg av The Gretchin »

En Sniper-Scout-Squad
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Blood angels 1500 p

Inlägg av imp »

Du kan ju ersätta prästen och nån attack bike med en Baal =)
Den kan ju outflanka också, det är kul
En bild säger mer än 1000 kaniner

Schnabelf
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2011, 17:43
Ort: Umeå

Re: Blood angels 1500 p

Inlägg av Schnabelf »

Jag tror jag kör med en 5 manna scout squad + missile launcher camo cloaks = 100 p. Bra för att hålla hemmaobjektivet, go to ground varje runda dom blir plinkade på :P. En fördel är att jag har en färdig sån squad också. Sen har jag 20 poäng kvar och listan ser ut som följer:


HQ

Librarian med Shield of sanguinius och wings of sanguinius 100 p

Elites

1 sanguinary priests w/ jump pack 75 p
1 sanguinary priest w/ bike 85 p

Troops

5 scouts w/ sniper rifles + missile launcher + camo cloaks 100 p
10 assault marines w/ powerfist + 2 meltaguns 235 p
10 assault marines w/ powerfist + 2 meltaguns 235 p

Fast attack

2 attack bikes w/ multimelta 100 p
2 attack bikes w/ multimelta 100 p

Heavy support

Vindicator w/ dozerblade 150 p
Vindicator w/ dozerblade 150 p
Vindicator w/ dozerblade 150 p


Dom 20 poängen kan jag alltid peta in som wargear typ byta en power fist på en sergeant mot en thunder hammer och sätta en infernus pistol på den andra sergeanten. STUFF OF LEGENDS!!!

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator
Inlägg: 3223
Blev medlem: 30 nov 2008, 12:52

Re: Blood angels 1500 p

Inlägg av HeadWar »

Försök få fram poäng till ett Jump Pack på din Librarian, så att du kan ha en riktig psychic power istället.

Schnabelf
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 mar 2011, 17:43
Ort: Umeå

Re: Blood angels 1500 p

Inlägg av Schnabelf »

Det här är ju mer offensivt och mer rättframt. Jag gillar tanken att inte ha så mycket olika typer av units, blir enklare att hålla reda på vad man håller på med. Men jag kommer lite långt från grundidén som var att ha många bikes + vindicators.


HQ

Librarian med Shield of sanguinius och någon offensiv power + jump pack 125 p

Elites

1 sanguinary priests w/ jump pack 75 p

Troops

10 assault marines w/ powerfist + 2 meltaguns 235 p
10 assault marines w/ powerfist + 2 meltaguns 235 p
10 assault marines w/ powerfist + 2 meltaguns 235 p

Fast attack

1 attack bikes w/ multimelta 50 p
1 attack bikes w/ multimelta 50 p
1 attack bikes w/ multimelta 50 p

Heavy support

Vindicator w/ dozerblade 150 p
Vindicator w/ dozerblade 150 p
Vindicator 145 p

Totalt 1500 p

Skriv svar