Ändrad! Dark apostel/warpsmith tema chaos 1850

Få tips och kommentarer på dina senaste idéer
keiko76
Inlägg: 364
Blev medlem: 22 feb 2012, 20:52

Ändrad! Dark apostel/warpsmith tema chaos 1850

Inlägg av keiko76 »

"Ändrad titel, listan är inte längre till Lincon" Listan har nu genomgått en stor förändring och är nu mer eller mindre klar, eventuellt uppkommer varianter men grunden ska vara satt.

Dags för något annat än orks. Här har jag en lista på CsM. Den är byggd utifrån dom modellerna jag byggt men ändå med tanke på vad jag sett och läst vad som är bra. Den är INTE speltestad än men det blir i helgen.

Lite frågor innan eftersom jag har liten erfarenhet av chaos; är mutilators en bra enhet om man tittar på deras stats kontra vad dom kostar och vad dom kan göra. Såg en battlerepport där dom faktiskt stod sig ett tag mot herr Ghazhgkull.
Alla kommentarer mottas hjärtligt.

HQ:
Warlord: Deamon prince, wings, power armour, lvl 2, Mark of Nurgle, gift of mutation 280
Deamon prince, wings, power, Mark of Khorne, gift of mutation, axe of blind fury 265

Elites:
3 Mutilators 165
3 Mutilators 165
Hellbrute, 2 power scourges 120

Troops:
10 marines, plasma, power axe 180p
10 marines, plasma, lightning claws 180p
20 cultist, heavy flamer, stubber 110p

Heavy:
3 Oblitorators MoN 210p
Forge fiend, 2 hades autocannons 175p

Total: 1850p
Senast redigerad av 1 keiko76, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Lincon: CSM 2 demonprisar och en massa bös

Inlägg av LillePer »

Alla poäng stämmer inte och kompar väl minst 1 i mallen. Gående mutilators är inte skiten...

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Lincon: CSM 2 demonprisar och en massa bös

Inlägg av refabricated »

Black mace e nice på prinsar.
Mutilators och helbrutes har jag inte så goda erfarenheter av. Vill du spela mutilators så ge dem MoN. De klarar laserkanoner lite bättre så.
Har du möjlighet så är autokanon havocs mkt prisvärda.
Kanske dra in spawns som kan ta sig fram ungefär lika snabbt som prinsarna.
Just nu så kommer prinsar fram först, rundan efter helbrute + csm och rundan efter det mutilators.

Jag tror man kan spela CSM på 3 sätt:
- Kul tema (fluff, anything goes :D)
- Ganska statisk tålig defensiv arme, mkt spells och skytte
- Aggresiv och snabb. Flygande prinsar, cycklar, spawns. Enkel ide, fort fram med så mkt som möjligt.

Att kombinera tror jag inte riktigt på.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Lincon: CSM 2 demonprisar och en massa bös

Inlägg av Flogger »

Alla dina elites är riktigt bajs tyvärr :(

Släng in massa terminators för de poängen istället. CSM har ju faktiskt tillgång till de billigaste terminator armour snubbarna i spelet :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

keiko76
Inlägg: 364
Blev medlem: 22 feb 2012, 20:52

Re: Lincon: CSM 2 demonprisar och en massa bös

Inlägg av keiko76 »

Tack för tipsen, jag har ju kitbashat hela armén i princip så det gäller att tänka vad som är bra rent turneringsmässigt samtidigt som jag vill spela med roliga enheter. Temat på armen är Dark Mechanicus så därför är modellerna redan byggda.
Flogger: Ja terminators är fina så hem och slipa på listan.
Refabricated: Tack för tipsen. Jag gillar ju fluff så det blir nog mest tema Mechanicus över det. Jag gillar defensiv men föredrar CC.

Jag gillar ju close combat så därför tog jag mutilators. Men vad sägs om warptalons? Dyra?
Jag har 8 modeller som har CC vapen på armarna så jag funderar... Kanske jumppacks på dom.

Annars är väl plaguemarines en tanke eftersom dom tål en del men jag har ingen lord så jag kan inte ta dom som trupper.

Ska uppdatera och återkommer.

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Lincon: CSM 2 demonprisar och en massa bös

Inlägg av Lottomannen »

Tyvärr så är både Mutilators och Warp Talons kiss. Jag gillar modellerna och enheterna och kommer att köra med dem när jag kommer så långt i målningen (2019), men de är dyra och dåliga.

Terminators och vanliga raptors gör jobbet bättre och billigare.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Lincon: CSM 2 demonprisar och en massa bös

Inlägg av LillePer »

För att hjälpa till lite: nurgle obbar kostar 76p styck = 228p ( kan vars värt att lägga på 3p/modell för ld 9, dvs 237)

Kultistenheten, har alla gubbar pistol+ccw? Eller har du 8 autoguns ? Om det är bara pistol + ccw så kostar enheten 100. (50+4*10+5+5) det är dessutom en flamer se köper och inte en heavy.

Ska du spela mutilators borde de också bli nurgle och veteraner(+1 ld och hatred för 3p/modell). Då har du helt plötsligt 9 sådana modeller med t5 och som man inte skojar bort.

Plasma enheten har 2 plasmor antar jag? Den kostar isåfall 130+30+15=175
Den andra har dubbla klor? Då kostar den 190(om vanliga champar kan dubbla klor, så har jag för mig att det kostar 30)

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Lincon: CSM 2 demonprisar och en massa bös

Inlägg av Flogger »

Jag tror man kan få Warp talons att fungera, särskilt med mark of nurgle. Däremot krävs en land raider så de kan gömma sig bakom den hela tiden :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Lincon: CSM 2 demonprisar och en massa bös

Inlägg av LillePer »

Listan kompar nu -1 IOM prins no.2. Du vill verkligen inte ha två prinsar och black mace på en av dem. IOM att det är komp 2 rätt av. Vilket är lite för dåligt på lincon.

Kimich
Inlägg: 513
Blev medlem: 19 apr 2011, 15:15
Ort: Stockholm

Re: Lincon: CSM 2 demonprisar och en massa bös

Inlägg av Kimich »

Om du säger att du gillar fluff och dark mechanicus, varför har du två prinsar? Warsmith känns ju väldigt mycket mer rätt i sådana fall.

Skriv svar