Boltgun + standard of Devastation

Regelfrågor och förslag på husregler
Mortarion
Inlägg: 2760
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Boltgun + standard of Devastation

Inlägg av Mortarion »

Det är ju helt uppenbart att det är vapnet och inte vapenkategorin som menas även om det är väldigt klantigt formulerat av GW. Men jag antar att det inte är någon som på allvar kommer att hävda att standaren funkar på alla boltvapen utan att det här är en tråd för att uppmärksamma folk på att GW inte kan formulera sig...

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Boltgun + standard of Devastation

Inlägg av Röde »

Mortarion skrev:Det är ju helt uppenbart att det är vapnet och inte vapenkategorin som menas även om det är väldigt klantigt formulerat av GW. Men jag antar att det inte är någon som på allvar kommer att hävda att standaren funkar på alla boltvapen utan att det här är en tråd för att uppmärksamma folk på att GW inte kan formulera sig...
Jag hoppas du har rätt...
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Boltgun + standard of Devastation

Inlägg av Zurken »

Känns som en typisk sak som snabbt kommer att FAQas
Alexander Merinen

Lunkan
Inlägg: 50
Blev medlem: 07 apr 2012, 12:05

Re: Boltgun + standard of Devastation

Inlägg av Lunkan »

Skoj tolkning, och RAW är det ju inte helt enkelt att sätta ner foten, men som så många andra så är jag övertygad om att det är rapid fire boltgunen som avses.

Vad gäller Hurricanes så är de tre twinlinkade boltguns, så de borde räknas.
en stormbolter är inte två boltguns som sitter ihop, utan ett eget vapen, så de borde inte räknas.

Så tolkar jag det hela iallafall, och det må vara en fail av GW:s regelskrivare, men diskussionen visar också på det absurda att hårddra RAW i alla lägen..

Desertlord
Inlägg: 696
Blev medlem: 27 okt 2008, 20:06
Ort: Norrköping

Re: Boltgun + standard of Devastation

Inlägg av Desertlord »

Lunkan skrev:Skoj tolkning, och RAW är det ju inte helt enkelt att sätta ner foten, men som så många andra så är jag övertygad om att det är rapid fire boltgunen som avses.

Vad gäller Hurricanes så är de tre twinlinkade boltguns, så de borde räknas.
en stormbolter är inte två boltguns som sitter ihop, utan ett eget vapen, så de borde inte räknas.

Så tolkar jag det hela iallafall, och det må vara en fail av GW:s regelskrivare, men diskussionen visar också på det absurda att hårddra RAW i alla lägen..
Håller med
Changeling 5p versus Eldar 1500p 1-0

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Boltgun + standard of Devastation

Inlägg av Ancalagon »

Värt att notera är att om det står att det påverkar Boltgun så påverkar det boltgun och inget annat. En hurricane bolter är inte en Boltgun, det är en Hurricane Bolter.

Om man vill jämföra regler ta en titt på First Rank Fire, Second Rank Fire. De ger ett extra skott med Lasguns,
De gäller dock inte på Stormtroopers "Hotshot Lasguns", och de är alldeles uppenbart en sorts Lasgun.

Användarvisningsbild
The Gretchin
Inlägg: 674
Blev medlem: 19 dec 2010, 11:04

Re: Boltgun + standard of Devastation

Inlägg av The Gretchin »

Ancalagon skrev:Värt att notera är att om det står att det påverkar Boltgun så påverkar det boltgun och inget annat. En hurricane bolter är inte en Boltgun, det är en Hurricane Bolter.

Om man vill jämföra regler ta en titt på First Rank Fire, Second Rank Fire. De ger ett extra skott med Lasguns,
De gäller dock inte på Stormtroopers "Hotshot Lasguns", och de är alldeles uppenbart en sorts Lasgun.
Fast en Hurricane Bolter är ju uttryckligen tre ihopsatta Bolters? Finns det ens en profil för Hurricane Boltern? Att jämföra med lasguns och h-s lasguns är inte samma sak, det är ju olika vapenprofiler...
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).

Lunkan
Inlägg: 50
Blev medlem: 07 apr 2012, 12:05

Re: Boltgun + standard of Devastation

Inlägg av Lunkan »

Den enda profil som finns för hurricane är meningen "A hurricane bolter consists of three twin-linked bolters fired as a single weapon"

Så en hurricane bolter är boltguns så vitt jag kan förstå.

Enligt DA-codexen, har inte kollat med de andra, men är det annorlunda nån stans så borde väl den gälla i det här fallet åtminstone.

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: Boltgun + standard of Devastation

Inlägg av Arioch »

Den heter inte Boltgun, den heter Hurricane Bolter. Alltså inte samma oavsett om de är ihopklistrade eller ej.
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Boltgun + standard of Devastation

Inlägg av Mutt »

Lustigt att diskussionen gått över till om hurricane boltern är ett eget vapen elle om det är tre bolters!

Den är för övrigt tre bolters. En hurricane har inga stats - ingen range, styrka eller vapentyp.

Skriv svar