Infiltrate och karaktärer

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Infiltrate och karaktärer

Inlägg av refabricated »

Gammal fråga, ny vinkel.

Att man inte kan ta infiltrators och joina en IC till dem utan infiltrate och sedan infiltrera är klar som korvgägg.

Men vad händer om det är IC:n som har infiltrate? DVS. IC med infiltrate joinar enhet utan regeln, får de infiltrera?

Saker som känns relevanta:
"Units that contain at least one model with this special rule are deployed last..." sid38
Denna biten antyder att det inte är ett krav att alla modeller som infiltrerar måste har reglen. Dock ej att förväxla med:
"An IC without the infiltrate special rule cannot join..." sid 38

Kollar man på IC avsnittet så står det att:
"An IC can begin the game already with a unit, either by being deployed in unit coherency with it or, if the unit is in reserve, by informing your opponent..."
Infiltrators deployas sist under deploymenten så detta borde inte heller vara ngt hinder. Då IC:n i fråga kommer deployas med sagda enhet. Enda skillnaden blir att han+unit deployas sist.

Låt oss anta att jag har en SM kapten med special regeln infiltrate och en tac 10a. Gör jag då fel om jag under deployment deklarerar att sagda IC kommer joina sagda enhet och infiltrera?

Min spontana tanke var att man inte fick göra detta, men jag hittar inte mkt som talar emot. Står inte mkt under IC:s eller infiltrate iaf.

Hjälp? och isf gärna med mer stöd från regelbok än magkänsla.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Infiltrate och karaktärer

Inlägg av DHettNeck »

Jag har också funderat mycket på detta, det blir speciellt relevant med nya shadowsun. Jag tycker spontant att man kan inflitrera en squad med en karaktär, men det känns välidgt fel.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Infiltrate och karaktärer

Inlägg av speedfreek »

Den gamla fina frågan om Karandras och hans Wraithguards, men utan kryphål om exarch powers...

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Infiltrate och karaktärer

Inlägg av Gustav »

En IC joinar i deployment antingen genom att sätta sig i reserv med enheten eller deploya i coherency med den. Eftersom han inte joinar förrän i ögonblicket han deployar så får inte enheten infiltrate förrän efter de har deployat. Så det går alltså inte.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Infiltrate och karaktärer

Inlägg av refabricated »

Nja, det köpet jag inte rakt av. Står bara att han kan starta matchen med en enhet, det borde innebära att ic:n tillhör enheten. Lite som en cryptech eller wolfguard.

Var hittar du att ic:n räknas som joinad först efter deployment?
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Jonke
Inlägg: 578
Blev medlem: 06 maj 2012, 21:14

Re: Infiltrate och karaktärer

Inlägg av Jonke »

refabricated skrev:Var hittar du att ic:n räknas som joinad först efter deployment?
I 5:e editionen. Tror inte att det står så i 6:e, men har inte kollat boken...

Karaghul
Inlägg: 172
Blev medlem: 02 dec 2012, 18:10

Re: Infiltrate och karaktärer

Inlägg av Karaghul »

Jag uppfattar det som att karaktären kan starta i enheten, och på så vis låta denna infiltrera. Ser inget alls som skulle säga emot detta, så jag anser det som rätt både RAW och RAI.

Tycker inte att att det känns speciellt fel heller, iaf. inte konstigare än att en ända modell "visar" en hel squad hur man smyger tokigt bra (stealth + shrouded) eller hur man åker bike som en boss (skilled rider), andra förmågor som även "ärvs" av enheterna.

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Infiltrate och karaktärer

Inlägg av Gustav »

refabricated skrev: "An IC can begin the game already with a unit, either by being deployed in unit coherency with it or, if the unit is in reserve, by informing your opponent..."
Dvs man joinar inte förrän ICn faktiskt placeras på bordet (först då kan man vara i coherency) förutsatt att man inte reservar.
Så enheten kan inte infiltrera innan ICn joinar och då är de redan deployade (eller i reserv).

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Infiltrate och karaktärer

Inlägg av refabricated »

Joinar står det inte något om någonstans. Det enda som sägs är att han kan starta matchen med en enhet. Detta gör IC:n genom att antingen starta i coherency eller i reserv med enheten i fråga.

Som jag tolkar det:
- Jag väljer att IC skall starta med enhet.
- IC gör det möjligt för enhet att infiltrera
- De infiltrerar i coherency.

Tycker det e ungefär samma sak som wolfguards och wolf-scouts.

Anar att vi inte kommer komma fram till konsensus här så det blir väl upp till TO och faq att avgöra.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Infiltrate och karaktärer

Inlägg av Excessus »

Jag tror att "An Independent Character without the Infiltrate special rule cannot join a unit of Infiltrators during deployment." starkt insinuerar att det är ok för infiltrerande karaktärer att joina enheter. Hade de haft tanken att bygga in den funktionen generellt som en regel i deployment-steget hade de inte skrivit ut den citerade biten över huvud taget då den hade varit mycket överflödig.
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Skriv svar