Basstorlek på Broadsides.

Regelfrågor och förslag på husregler
Karaghul
Inlägg: 172
Blev medlem: 02 dec 2012, 18:10

Basstorlek på Broadsides.

Inlägg av Karaghul »

Hejsan,

Som ni förmodligen vet är basstorleken på gamla Broadsides 40mm, då dessa är samma modell som Crisis, som fortfarande använder 40mm-bas.

Nya Broadsides är större, och har 60mm.

Hur ser ni på detta, bör man basa om ens gamla Broadsides till 60mm, då detta anses vara "canon" numera, eller anser ni att man ska köra på de baserna man nu fick med modellen, dvs. har du gamla så använder du den modellens bas, 40mm, och införskaffar du nya, så kör du på de du får, 60mm?


En annan liknande exempel skulle vara Deamon Princen, som tidigare hade 40mm-bas och numera har 60.

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Basstorlek på Broadsides.

Inlägg av Mutt »

Man bör basa om.

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Basstorlek på Broadsides.

Inlägg av Gustav »

Jag tycker att man får göra som man vill. Man bör ingenting.

daskad
Inlägg: 2686
Blev medlem: 08 apr 2011, 13:23
Ort: Ulricehamn

Re: Basstorlek på Broadsides.

Inlägg av daskad »

Gamla modeller får vara på 40mm om man vill, nya får det inte. Det är vad jag tycker iaf :)
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Mutt
Inlägg: 1256
Blev medlem: 06 jul 2009, 22:53

Re: Basstorlek på Broadsides.

Inlägg av Mutt »

Gustav skrev:Jag tycker att man får göra som man vill. Man bör ingenting.
Jo. Man bör. För då optimerar man inte. Bör är ju inte samma som att man måste. Ingen hade nog brytt sig om att protestera mot en eller två broadsides men om det kom tio terminators modeller på små plattor har det kunnat bli lite gnäll.

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Basstorlek på Broadsides.

Inlägg av Ceasar »

Jag tycker absolut att man ska basa om. Man kan ju kanske ha en övergångsperiod på nån månad då man inte är så hård med det. Men så småningom borde man "rätt" bas.

Det är ganska stor skillnad på 60mm och 40mm, lite grovt så tar 60mm basen upp 125% mer yta, dvs mer än dubbelt. På ett öppet fält så spelar det inte så stor roll. Men broadsides står gärna i skydd och högt för att på bra sikt. T.ex så får 3 40mm baser plats på taket av en bastion, men inte 3 60mm baser. Samma sak med många ruiner och dylikt.

Baser är ingen större kostnad att byta, så det borde inte vara något stort problem.

Det är svårare när det dyker upp nya versioner av modeller med en klar storleksskillnad. Det är ingen slump att gamla Necron Wraiths har ett högre andrahandsvärde än nypriset på de nya. Även om de nya är bra mycket snyggare så är de gamla mycket mindre, och därmed speltekniskt överlägsna.

Klar "buying" for advantage :D

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Basstorlek på Broadsides.

Inlägg av Röde »

daskad skrev:Gamla modeller får vara på 40mm om man vill, nya får det inte. Det är vad jag tycker iaf :)
Aprecis!
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Basstorlek på Broadsides.

Inlägg av Gustav »

Ceasar skrev:Jag tycker absolut att man ska basa om. Man kan ju kanske ha en övergångsperiod på nån månad då man inte är så hård med det. Men så småningom borde man "rätt" bas.

Det är ganska stor skillnad på 60mm och 40mm, lite grovt så tar 60mm basen upp 125% mer yta, dvs mer än dubbelt. På ett öppet fält så spelar det inte så stor roll. Men broadsides står gärna i skydd och högt för att på bra sikt. T.ex så får 3 40mm baser plats på taket av en bastion, men inte 3 60mm baser. Samma sak med många ruiner och dylikt.

Baser är ingen större kostnad att byta, så det borde inte vara något stort problem.

Det är svårare när det dyker upp nya versioner av modeller med en klar storleksskillnad. Det är ingen slump att gamla Necron Wraiths har ett högre andrahandsvärde än nypriset på de nya. Även om de nya är bra mycket snyggare så är de gamla mycket mindre, och därmed speltekniskt överlägsna.

Klar "buying" for advantage :D
Klart små baser är bättre, men det här är en regeldiskussion. Det finns inga regler som tvingar en att basa om.
Ska man tvinga folk att basa om kan man lika gärna tvinga folk att bara använda senaste modellen och aldrig tillåta konverteringar. Men det låter på dig som om det är så du vill ha det.
Mutt skrev:Ingen hade nog brytt sig om att protestera mot en eller två broadsides men om det kom tio terminators modeller på små plattor har det kunnat bli lite gnäll.
Blir lite sugen på att måla upp tio gamla nittiotalstermosar på tillhörande baser (25mm) och dra med dem på en turnering bara för att se vem som gnäller. :roll:

Ceasar
Inlägg: 500
Blev medlem: 13 okt 2008, 13:32

Re: Basstorlek på Broadsides.

Inlägg av Ceasar »

Gustav skrev: Klart små baser är bättre, men det här är en regeldiskussion. Det finns inga regler som tvingar en att basa om.
Ska man tvinga folk att basa om kan man lika gärna tvinga folk att bara använda senaste modellen och aldrig tillåta konverteringar. Men det låter på dig som om det är så du vill ha det.
Absolut! Rent regelmässigt så vore det det klart det mest rättvisa sättet att spela.

Men jag har absolut inget emot konverteringar. Men det förutsätter att man håller sig inom rimliga storleksgränser så nära senaste orginal modellen som möjligt. Det är ofta ganska lätt att se om man gjort en cool konvertering eller en "bra" konvertering.

Jag rakt av hatar modeling for advantage och spel med äldre modeller bara för att de är bättre. Men spelar man gamla modeller för att man inte vill/har råd med nya så kan man vara lite extra generös med LOS istället kanske. Necron wraiths är bra exempel, där finns det fler köpes trådar på de gamla modellerna än de nya.

Men det finns som sagt inga regler som säger att du måste ha senaste modellen, så inte mycket att göra. Man behöver inte ens vara generös med LOS om man inte vill. Men att byta bas är väl ändå inte för mycket begärt? Exemplet med broadsides gör ju att den tar upp mindre än halva ytan. Skulle du tycka att det var ok om jag konverterade en land raider så att den var stor som en rhino?

Visst på ETC eller andra super kompetativa turneringar så är det väl bara att köra på, men på våra svenska mysturneringar är det väl roligare med lite fair play.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Basstorlek på Broadsides.

Inlägg av refabricated »

Modeller basas på det som kommer med.

Nya bredsidor hamnar på 60mm, gamla på 40mm och attackbikes behöver ingen.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Skriv svar