8'' flyer regel

Regelfrågor och förslag på husregler
Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Jonas »

Katarsis skrev:@Jonas: Det är ju så alla fordon fungerar. Flyers kan ju också göra den manövern även om man inte spelar med SVFAQ.

Hur?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Katarsis »

Jonas skrev:
Katarsis skrev:@Jonas: Det är ju så alla fordon fungerar. Flyers kan ju också göra den manövern även om man inte spelar med SVFAQ.

Hur?
Om en flyer endast ser 22.5 grader neråt så finns det ju ett utrymme mellan flyern och marken som flyern inte kan skjuta på, precis som med SVFAQ.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Ancalagon »

Det går tyvärr inte att över huvud taget jämföra olika scenarion när man jämför icke-existerande GW regler och egna hitte-på regler ;)

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Jonas »

Katarsis skrev:
Jonas skrev:
Katarsis skrev:@Jonas: Det är ju så alla fordon fungerar. Flyers kan ju också göra den manövern även om man inte spelar med SVFAQ.

Hur?
Om en flyer endast ser 22.5 grader neråt så finns det ju ett utrymme mellan flyern och marken som flyern inte kan skjuta på, precis som med SVFAQ.

Men jag menar ju att en flyer kan vinkla sig i luften. T.ex störtbomba. Så dina 22,5 grader blir inte så relevanta i min mening. Jag förstår att ni vill förenkla regler men i detta fall tycker jag inte att det är så mkt GW tänk bakom. (Bara min åsikt)

Och alla flyers är ju olika. Tycker att det är konstigt att ni räknar på att en death ray ska skjuta 22,5 grader uppåt oxå. Ser inte ut som att den är gjord för att skuta uppåt. Så jag skulle säga att den har 45 grader neråt. Hade det inte varit enklare att skriva i faqen att alla flyers räknas som att flyga vågrätt? Då hade man kunnat utgå från vapner på modellen. Att räkna ut grader på en flyer är väl inte svårare än att göra det på en tank?

En annan fråga är om det gör nån skillnad på hur hög målet är oxå? kan du t.ex inte skjuta på en monolith som är innanför 8"?

Ps. Förlåt om jag tjafsar... Det är bara lite funderingar.

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av refabricated »

Well, 8'' regeln är inte så illa. Drar du en sned 8'' linje från ett vapen på en flyer så kommer den skära marines som står bortom ~3''. Mot rhinos kommer denna linje alltid skära taket på bilarna.
Så i realiteten så kan flyers inte skjuta på marines inom 3'' från basen, och de kommer alltid kunna skjuta på bilar.

De enda flyersen som blir sinkade av denna regeln är heldraken och doom scyten eftersom dessa måste targeta marken och inte bara en godtycklig del av den modell de vill panga på.

Personligen tycker jag denna regel bör skrivas om så den får önskad reelll effekt, dvs. inte bara straffar 2 specifika flyers utan täcker alla. Formulera om den till något i stil med:
"Modeller eller mark helt inom 4'' från basen på en flyer kan ej ses/targetas av sagda flyer."
Avståndet 4'' från bas kommer ganska nära där det ligger med 8'' snet ned från weapon mount.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Gustav »

refabricated skrev:Well, 8'' regeln är inte så illa. Drar du en sned 8'' linje från ett vapen på en flyer så kommer den skära marines som står bortom ~3''. Mot rhinos kommer denna linje alltid skära taket på bilarna.
Så i realiteten så kan flyers inte skjuta på marines inom 3'' från basen, och de kommer alltid kunna skjuta på bilar.

De enda flyersen som blir sinkade av denna regeln är heldraken och doom scyten eftersom dessa måste targeta marken och inte bara en godtycklig del av den modell de vill panga på.

Personligen tycker jag denna regel bör skrivas om så den får önskad reelll effekt, dvs. inte bara straffar 2 specifika flyers utan täcker alla. Formulera om den till något i stil med:
"Modeller eller mark helt inom 4'' från basen på en flyer kan ej ses/targetas av sagda flyer."
Avståndet 4'' från bas kommer ganska nära där det ligger med 8'' snet ned från weapon mount.
Jag tror du missuppfattat åttatumsregeln. Du drar inga sneda linjer utan du mäter åtta tum från weapon mount längs marken och det är min range. Färdigt.

Angående störtbombande flygare så är det fluff och inte regler så ointressant. Angående targetande av monoliter så är det aldrig problem eftersom de är över 6 tum tjocka så även om ditt weapon mount är 2 tum ifrån så kan du med all säkerhet se någon del av den.

Användarvisningsbild
guildmaster
Inlägg: 787
Blev medlem: 13 jul 2009, 17:37
Ort: Lund
Kontakt:

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av guildmaster »

En stormraven kommer in flygandes och ställer sig 8" ifrån lascannons och skuter sina hurricans och allt annat den har! Enligt grundreglerna måste får inte marinsen dö först eftersom man inte kan döda det man inte ser. "SNIPING" Så det är bara att plocka bort lascannonsen.
Så kan man absolut göra. Men det har inget med 8"-regeln. Utan den hade det fungerat ändå fast spelarna skulle dra fram sina gradskivor och diskutera regeltolkningar och konverteringar i 15 min.

8" regeln är bara en förenkling när reglerna inte är entydiga. Vet alla vad som gäller kan alla planera och spela efter det.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Användarvisningsbild
Skulliz
Inlägg: 804
Blev medlem: 23 nov 2009, 15:07

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av Skulliz »

DHettNeck skrev:Jag tycker helt klart att "anywhere" trumfar 8" regeln och även 45° regeln.
+1

Användarvisningsbild
bearbullet
Inlägg: 108
Blev medlem: 10 feb 2011, 15:26
Ort: Jönköping

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av bearbullet »

Har en fråga om Taus nya flygare som har ett vapen på aktervingen. Som kan cirkulera 360 grader och 180 grader nedåt. Så teoretiskt kan den skjuta rakt ner. Därför bör 8" regenl ingoreras på den. Det är likadant med dens SMS, den har homing så flygaren behöver inte se det den skjuter på. Därför kan även den skjuta på targets inom 8".
Space Wolfs, 6000 pts
Tau, 2500 pts

"Vill du ha brie med dendär?"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: 8'' flyer regel

Inlägg av DHettNeck »

bearbullet skrev:Har en fråga om Taus nya flygare som har ett vapen på aktervingen. Som kan cirkulera 360 grader och 180 grader nedåt. Så teoretiskt kan den skjuta rakt ner. Därför bör 8" regenl ingoreras på den. Det är likadant med dens SMS, den har homing så flygaren behöver inte se det den skjuter på. Därför kan även den skjuta på targets inom 8".
Jag tycker också att det är en rimlig tolkning faktiskt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar