Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Excessus »

Mag-El skrev:Det finns en anledning flygplan när de attackerar markmål startar långt bort med en vinkel nedåt. Flyger de precis ovanför så är man rätt fucking jävla safe mot framåtriktade vapen. Annars tillåter jag det om de plockar bort sin flyer direkt efteråt eftersom marken hälsar på och den har en förmåga att trumfa det mesta som kommer dess väg.

Så för min del så får flygvapnet i fråga vara en bit bort som det sig bör om man inte kan rikta vapnet nedåt.
Att saker träffas rakt under ett flygplan betyder oftast att de sköt när de var längre bort och missilen/skottet färdades tillsammans med flygplanet den sträckan till målet. Moderna flygplan har heller inte de kanontorn och rörliga skumma vapen som 40k flygplan har. Hur kan man lägga ett logiskt argument för att drakens hals går att vrida 360 grader horisontellt men inte vertikalt? (för att inte tala om att drakens vapen inte har en "range" som sådan, utan en specialregel för hur den ska placera sin template) Nackspärr?
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Mag-El
Inlägg: 682
Blev medlem: 23 okt 2008, 15:02
Ort: Malmö

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Mag-El »

Nu vet inte jag om jag missförstår dig något enormt. Men jag får iaf hoppas att projektilerna ifrån flyget håller högre hastighet än flyget. Annars lämnar ju inte skotten vapnen. Håller de samma hastighet och kommer under så får man ju släppa skiten och är det inte bomber så är effekten mer obekväm än direkt avslutande av liv.

Användarvisningsbild
kelaino
Inlägg: 749
Blev medlem: 10 nov 2008, 09:44
Ort: Uppsala

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av kelaino »

Excessus skrev:Att saker träffas rakt under ett flygplan betyder oftast att de sköt när de var längre bort och missilen/skottet färdades tillsammans med flygplanet den sträckan till målet.
Varför skulle flygplan få en sådan mekanik när inga andra modeller i spelet har det? Det är precis lika rimligt som att jet packs borde få dra LoS 3" ovanför modellen eftersom det hoppar och skjuter, eller att en infanterist skulle få skjuta genom en glugg han passerar förbi i under sin movement ("skjöt på vägen").

I princip håller jag med dig, men jag litar på att SweFaQ kommer fram till en lösning som fungerar spelmekaniskt.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Jonas »

Jag tycker svefaq gruppen ska göra en omröstning på hur hela 40k sverige vill ha det. Inte bara sitta och bestäma själva.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Katarsis »

Jonas skrev:Jag tycker svefaq gruppen ska göra en omröstning på hur hela 40k sverige vill ha det. Inte bara sitta och bestäma själva.
Problemet med det är att det i princip är omöjligt att hålla den omröstningen. Det leder också till frågan om vilka regler det skall röstas om eller om de bara kan bestämmas av gruppen.
Direktdemokrati är bra i vissa lägen men fungerar inte i alla och ibland måste man lita på sina valda representanter. Känner man sig orepresenterad så ta upp det med SvFAQ-gruppen så får vi se hur vi kan lösa det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
rallerex
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 feb 2009, 20:36

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av rallerex »

Jonas skrev:Jag tycker svefaq gruppen ska göra en omröstning på hur hela 40k sverige vill ha det. Inte bara sitta och bestäma själva.
Vad katarsis sa +:

Om du inte känner dig representerad i svefaqen, skriv hur du vill ha det istället, eller kanske ännu bättre; berätta hur du och dina spelkamrater löser problemet eller varför ni inte tycker att det är ett problem.
Rouge Trader

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Jonas »

Det känns som det klagas en och protesteras en hel del om vissa regler utan att något görs. Jag tänkte att det hade varit enkelt att bara göra en omröstning i dom fallen istället för att bara köra över folk. Som den här 8" regeln. Den är det många som klagar på. Varför inte bara ställa frågan om folk vill ha kvar den eller inte? Jag tycker att man ska kunna skuta på en modell som är så stor att den är mitt framför vapnen på en flyer, även om den är innanför 8". T.ex en flying hive tyrant (som inte flyger) som står mitt framför en stormtalon. Ni får gärna förklara för mig varför ni inte tycker den ska kunna skuta på något som är typ 6-8" högt?

Får se nu då om något görs när folk har klagat. ;)

Användarvisningsbild
Seth
Inlägg: 239
Blev medlem: 28 feb 2012, 15:45
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Seth »

Jonas skrev:Jag tycker svefaq gruppen ska göra en omröstning på hur hela 40k sverige vill ha det. Inte bara sitta och bestäma själva.
Hela 40k sverige använder inte swefaq eller har koll på det här forumet. Om man inte gillar vad som står i swefaq kan man antingen försöka påverka, strunta i det eller göra en egen faq. Jag skulle t ex aldrig använda den själv, men åker jag på en turnering där den används så får man köpa läget.


I just fallet med flyers verkar det som man jobbar väldigt mycket med att förbygga problem som inte finns. Är det verkligen så svårt att bara följa regelboken (+ ev GW faq) och mäta från vapnet?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Katarsis »

Röster kommer alltid att höras när man tycker att någonting är dåligt och sällan när man tycker att någonting är bra. Det är alltid svårt att kunna avgöra den aktuella opinionen utifrån ett fåtal röster som hörs mest. Sedan denna tråden skapades har ungefär 100 personer postat på forumet men bara ~8 har uttalat sig i denna frågan.

Frågan går att ställa, visst, men vart? Här på forumet, på en turnering, på alla turneringar, på en SvFAQ-stämma? Vart kommer vi åt (för att citera Jonas) "hela 40k sverige"? Enligt mig? Jo, genom representativ demokrati baserat på spelargrupper. Sedan är det ju såklart som Seth påpekar att hela (turnerings) 40k Sverige inte är intresserade av denna frågan eller ens av SvFAQn som helhet.

Argumentationen är ganska enkel; regeln som den är skriven i regelboken är dels otydlig och dels väldigt svårt att spela med. SvFAQns version är en förenkling av regeln som inte har någon märkbar förändring på reglerna i de flesta fall. I vissa extremfall så kommer den att få ett annat utfall och kan anses vara ologisk men vi var av uppfattningen att det vägdes upp av att regeln som helhet skulle vara mycket enklare att spela med.

@Seth: På SO-Fall när problematiken spred sig som en löpeld genom spellokalen så tror jag att jag fick göra uppemot 20st 22.5-graders-mätningar för att folk hade blivit medvetna om problemet. Så, nja, det är en krånglig regel men den går väll antagligen att lära sig om man spelar tillräckligt med den.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
rallerex
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 feb 2009, 20:36

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av rallerex »

Jonas skrev:Det känns som det klagas en och protesteras en hel del om vissa regler utan att något görs. Jag tänkte att det hade varit enkelt att bara göra en omröstning i dom fallen istället för att bara köra över folk. Som den här 8" regeln. Den är det många som klagar på. Varför inte bara ställa frågan om folk vill ha kvar den eller inte? Jag tycker att man ska kunna skuta på en modell som är så stor att den är mitt framför vapnen på en flyer, även om den är innanför 8". T.ex en flying hive tyrant (som inte flyger) som står mitt framför en stormtalon. Ni får gärna förklara för mig varför ni inte tycker den ska kunna skuta på något som är typ 6-8" högt?

Får se nu då om något görs när folk har klagat. ;)
Nu har jag ju egentligen inget med swefaqen att göra förutom att jag spelar med den och jag tycker som du egentligen, klart man skjuta på en baota monster som dyker upp framför pipan och när jag spelar med mina klubbkamrater finns det i princip inga regeldiskussioner, allt sånt här bara löser sig. På turneringar däremot så tycker jag att bl.a. 8-tums regeln är en rimlig förenkling av reglerna som gör att vi kan tävla i spelet på ett smidigare sätt.

Man får kompromissa lite och jag förstår inte riktigt varför just denna fråga har blivit så helig för vissa, ingen bryr sig ju om att droppods alltid skall spelas stängda och det är ju superduper overkligt att man kan disembarka och skjuta ut ur dem när dörrarna inte öppnas...
Rouge Trader

Skriv svar