Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Regelfrågor och förslag på husregler
Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Jonas »

Och så blev man överkörd igen!
Ni hade ju kunnat testa med en röstning iaf.

Jag gillar att åka på turneringar och åker på många inom rimligt avstånd. Alla dessa använder svefaq. Att säga att det finns dom som inte använder den känns som ett väldigt dåligt argument. Som att säga att gillar du inte en regel i fotboll så kan du starta en egen liga. 99% använer ju svefaq.

Men strunt samma. Jag får köra på som vanligt och bara acceptera att det är som det är.

Användarvisningsbild
Yabob
Inlägg: 839
Blev medlem: 13 jan 2009, 14:41
Ort: Linköping

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Yabob »

Just nu handlar det nog mycket om att det sedan rulingen kom har blivit så pass många Flyers där den blir fullständigt ologisk.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av DHettNeck »

Yabob skrev:Just nu handlar det nog mycket om att det sedan rulingen kom har blivit så pass många Flyers där den blir fullständigt ologisk.
Precis.

Ruling funkar utmärkt för vendetter, stormravens, nightschtes, razorwing m.fl. och det var då den skrevs. När det senare kom flyers med turrets/konstiga skytte regler så känns regeln i många fall konstig, men den är fortfarande väldigt lätt att spela med.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Katarsis »

@Jonas: Jag är ledsen om du känner dig överkörd. Jag har försökt att belysa problematiken med en omröstning, både hur den skall gå till, vilka som skall tillfrågas och i vilka frågor man skall ha en omröstning. Detta verkar tyvärr inte ha gått fram utan begravts i sakfrågan.

Som sagt så håller SvFAQ-gruppen på att diskutera detta igen och det är mycket möjligt att det blir en förändring, inget är skrivet i sten.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Seth
Inlägg: 239
Blev medlem: 28 feb 2012, 15:45
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Seth »

Att köra med 8" minimum range för vanliga vapen behöver ju inte utsluta att man skjuter på saker som är närmare...

Om nu 8" är ett schysst snitt, varför inte bara definiera det som närmaste punkten på marknivå? Lägg måttbandent eller stickan med utgångspunkt pipan och slutpunkt 8" framför vapnet på bordet. Allt i området ovanför mätdonet kan man sedan skjuta på.

Framgår det vad jag menar?

Användarvisningsbild
rallerex
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 feb 2009, 20:36

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av rallerex »

Jag tycker inte du skall känna dig överkörd bara för att vi tycker olika :)

Det verkar ju dessutom som att många tycker att ruleingen inte funkar längre/aldrig har funkat så då lär den ju inte se likadan ut så länge till.
Rouge Trader

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Katarsis »

Seth skrev:Att köra med 8" minimum range för vanliga vapen behöver ju inte utsluta att man skjuter på saker som är närmare...

Om nu 8" är ett schysst snitt, varför inte bara definiera det som närmaste punkten på marknivå? Lägg måttbandent eller stickan med utgångspunkt pipan och slutpunkt 8" framför vapnet på bordet. Allt i området ovanför mätdonet kan man sedan skjuta på.

Framgår det vad jag menar?
Problemet då är ju att man tar bort mycket utav smidigheten (och i och med det mycket utav tanken med rulingen) i och med att man då ändå måste hålla på med vinklar och 3D-mätning för att ta reda på huruvida en modell ligger inom den skapade triangeln (vapen, marken direkt under vapnet, punkten 8" fram).

Edit: Vilka alternativ finns egentligen?
-Behålla 8"-regeln (eller liknande)
-Spela enligt regelboken till punkt och pricka (hur fungerar turrets och templates egentligen då?)
-Ignorera 45 graders-regeln för Flyers
-Annat?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Seth
Inlägg: 239
Blev medlem: 28 feb 2012, 15:45
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Seth »

Katarsis skrev:Problemet då är ju att man tar bort mycket utav smidigheten (och i och med det mycket utav tanken med rulingen) i och med att man då ändå måste hålla på med vinklar och 3D-mätning för att ta reda på huruvida en modell ligger inom den skapade triangeln (vapen, marken direkt under vapnet, punkten 8" fram).

Edit: Vilka alternativ finns egentligen?
-Behålla 8"-regeln (eller liknande)
-Spela enligt regelboken till punkt och pricka (hur fungerar turrets och templates egentligen då?)
-Ignorera 45 graders-regeln för Flyers
-Annat?
Det blir ju bara ett extra steg i gränsfall då man har modeller väldigt nära basen. I de flesta fall kommer den vanliga 8" regeln att fungera och man slipper bisarra situationer där man inte kan skjuta t ex ett stort monster eller annan flyer rakt framför ens modell.

Att definiera vilka vapen som är turret/cupola mounted (de som GW inte redan gjort) och därför har 360 graders LoS vore definitivt en hjälp.

Jonas
Inlägg: 222
Blev medlem: 24 sep 2012, 02:14

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Jonas »

Seth skrev:Att köra med 8" minimum range för vanliga vapen behöver ju inte utsluta att man skjuter på saker som är närmare...

Om nu 8" är ett schysst snitt, varför inte bara definiera det som närmaste punkten på marknivå? Lägg måttbandent eller stickan med utgångspunkt pipan och slutpunkt 8" framför vapnet på bordet. Allt i området ovanför mätdonet kan man sedan skjuta på.

Framgår det vad jag menar?

Jag tycker det låter jätte bra och jätte enkelt.

Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Flogger »

Jag tycker det borde vara 1" eller enligt regelboken.

Omröstning hade funkat utmärkt tror jag! Lägg upp en här på forumet med de tolkningar som finns och se hur många som deltar. Om majoriteten av de aktiva spelarna vill ha 1" så kör på det.

Så mycket demokrati som möjligt är bäst! :)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Skriv svar