Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Flogger
Inlägg: 7311
Blev medlem: 18 feb 2011, 04:58
Ort: Karlshamn

Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Flogger »

Jonas skrev:Alla som spelar på turneringar måste ändå gå in på forummet för att anmäla sig, kolla svefaqen och komp mallen. Så varför inte svara på en omröstning oxå? Nästan alla turnerings spelare lär väl vara inne på forummet rätt ofta.
Håller helt med! Lägg upp en omröstning innan helgen så ber vi alla rösta under turneringens gång.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
rallerex
Inlägg: 33
Blev medlem: 19 feb 2009, 20:36

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av rallerex »

jag har googlat runt lite och hittade ett gäng amerikaner som houserulat det till att flyg kan skjuta 90 grader från vapnet och neråt alltså på allt som inte är ovanför planet, å då blir det ju så att man i princip kan skjuta på allt. De tyckte att om man sköt på något 1 tum från basen så var det "egentligen" så att man sköt på det på väg in mot målet.

jag tycker spontant att det är lite underligt för då inför man ett moment där modeller skjuter på något medans de rör på sig och den dynamiken finns väll inte riktigt i 40k.. Det kanske är ett nödvändigt undantag för att kunna spela med flygplan? Flygplan kanske blir avsevärt bättre då men man kanske skall se det som att först hitta ett rimligt sätt att spela dem och sedan ev. införa komp. inte kompa i reglerna helt enkelt :)

de flesta forum jag hittade verkade dock ganska överens att om någon någonsin börjar dilla om 45 graders regeln skulle skulle de få en stormröven i raven, men ingen sa hur de faktiskt spelar. :?

det fins ju desutom en 16 sidors tråd här som man kanske kan läsa igenom :P http://www.svenska40k.se/forum/viewtopi ... &start=120
Rouge Trader

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Röde »

Skälet till att jag ville väcka frågan är för att i Doom Scythes Death Ray skytteregler så innehåller profilen Range 12" Special . Special indikerar ett undantag från vanliga regler som sedan beskrivs i regeltexten. Jag ifrågasätter inte regeländringen i stort utan för vissa flygande modeller med specialregler. Jag ser i tråden att fler med mig tycker att regeln övergeneraliserats.

I regeln står det ju att första punkten ska sättas anywhere within the weapons range. Att ändra det till att den ska sättas mellan 8-12" bort från weapon mount är en rätt ordentlig ändring.

Jag förstår syftet med en generell förenkling av reglerna som Mattias och de andra försökt att ordna, men i det här fallet med regler som helt klart innehåller ett undantag från vanliga skytteregler blir det fel.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Halvar »

Röde skrev:I regeln står det ju att första punkten ska sättas anywhere within the weapons range. Att ändra det till att den ska sättas mellan 8-12" bort från weapon mount är en rätt ordentlig ändring.
så man kan alltså sätta punkten, och därmed target, någonstans där man inte ser?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Röde »

Halvar skrev:
Röde skrev:I regeln står det ju att första punkten ska sättas anywhere within the weapons range. Att ändra det till att den ska sättas mellan 8-12" bort från weapon mount är en rätt ordentlig ändring.
så man kan alltså sätta punkten, och därmed target, någonstans där man inte ser?
Står det inget om. Det enda restriktionen som är angiven är beträffande de andra vapnen på Doom Scythen. Angående dem så står det att de måste avfyras mot någon av de enheterna som träffats av strålen. Jag förutsätter att dessa bössor följer vanliga restriktioner då de inte har någon special-regel inskriven i profilen.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar
Inlägg: 2161
Blev medlem: 12 apr 2010, 09:25

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Halvar »

det är just line of sight som är restriktionen för swefaqs tolkning. så att man kan sätta den vart man vill inom range har mindre betydelse om man inte ser marken där punkten ska sättas befinner sig. den punkten borde dessutom varalängre bort än vanlig targeting eftersom 8" regeln förutsätter att målet inte ligger eller kryper utan har lite höjd från marken från början.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Röde »

Vilket gör generaliseringen av skytteregeln ännu mindre applicerbar i det här fallet.

(Finns säkert fler saker generaliseringen inte funkar på men nu har jag inte läst så många olika codex på sista tiden...)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Katarsis »

Röde skrev:
Halvar skrev:
Röde skrev:I regeln står det ju att första punkten ska sättas anywhere within the weapons range. Att ändra det till att den ska sättas mellan 8-12" bort från weapon mount är en rätt ordentlig ändring.
så man kan alltså sätta punkten, och därmed target, någonstans där man inte ser?
Står det inget om. Det enda restriktionen som är angiven är beträffande de andra vapnen på Doom Scythen. Angående dem så står det att de måste avfyras mot någon av de enheterna som träffats av strålen. Jag förutsätter att dessa bössor följer vanliga restriktioner då de inte har någon special-regel inskriven i profilen.
Men menar du verkligen att punkten få sättas var som helst inom vapnets range?

Om vapnet har 45 graders fire arc (jag vet inte vilket läger du tillhör i denna frågan), tycker du då att det är okej att sätta punkten utanför denna fire arc?

Om vapnet är turret mounted, tycker du då att det är okej att sätta punkten ovanför Doom Scythen? (och då effektivt skjuta rakt igenom Doom Scythen)

Vad jag försöker påpeka är att anywhere rimligtvis inte är precis var som helst utan att det faktiskt kommer med lite restriktioner.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Röde
Inlägg: 7511
Blev medlem: 14 nov 2009, 22:09
Ort: Linköping

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Röde »

Jag tänker att punkten 1 ska sättas spelplanen inom vapnets fire arc. Det jag funderar över är vart denna arc är.

(I faqen står det nu att hovering flyers och gliding montrous creatures kan träffas av strålen.)
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin
Inlägg: 5178
Blev medlem: 05 okt 2008, 21:11

Re: Swefaq flygs skytte och Doomscythe?

Inlägg av Katarsis »

Men 8"-regeln är vapnets fire arc i vertikalplan. Nu har jag inte mätt på en Doom Scythe men vapnet sitter lite lägre så 8" är nog en liten nerf för den. Men hursom så är det väldigt nära vad den skulle kunna skjuta på om man spelade helt enligt regelboken.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar