Skyhammer och independant characters

Regelfrågor och förslag på husregler
Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Skyhammer och independant characters

Inlägg av Elevatorlake »

Några frågor kring hur det funkar med en skyhammer och independant characters som joinar de enheterna.

Förutsättning: en librarian från en librarius conclave eller cad joinar en enhet devastators från en skyhammer annihilation force i en pod (dedicated transport). Bägge har samma faction, t.ex. bägge enheterna har ultramarines chapter tactics.

Fråga 1. Skyhammern har en regel att man får välja vilken runda den kommer in på, runda ett eller två. Eftersom librarian inte har denna regel förstår jag det som att devastators blir av med den, dvs de deployar som vanligt. Om jag inte har några fler drop pods i min lista så kommer devastators och librarian ändå in runda ett tack vare drop pod assault-regeln. Rätt eller fel?

Fråga 2. I rundan som skyhammern deep strikar har deras devastators relenetless. Har de fortfarande det när librarian har joinat enheten (och librarian har det inte) eller blir de av med den regeln när librarian joinar enheten?


Det kanske står att läsa någonstans för den som vet men jag kollade i regelboksFAQn och där tyckte jag inte det stod klart vad som gäller?
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Karzack
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 feb 2017, 18:38

Re: Skyhammer och independant characters

Inlägg av Karzack »

Space Marine Official FAQ skrev:Q: The Skyhammer Annihilation Force. Can Independent Characters join this Formation? If so, do they gain the special
abilities bestowed upon the Formation?
A: Independent Characters can join this Formation in the usual way, but they will not gain the special abilities
bestowed upon the Formation. This means that if the Independent Character joins an Assault Squad from this
formation, for example, that squad won’t be able to use the First the Fire, then the Blade special rule to charge
in the turn they arrive. A Character cannot be deployed with this Formation if they do not have the ability to
arrive on the same turn as the Formation.
Fråga 1: Det borde vara rätt...?

Fråga 2: Nej, de är inte Relentless då, med hänvisning till citatet ovan från Space Marine FAQn.

Elevatorlake
Inlägg: 2793
Blev medlem: 13 jul 2014, 12:17
Ort: Umeå

Re: Skyhammer och independant characters

Inlägg av Elevatorlake »

Karzack skrev:
Space Marine Official FAQ skrev:Q: The Skyhammer Annihilation Force. Can Independent Characters join this Formation? If so, do they gain the special
abilities bestowed upon the Formation?
A: Independent Characters can join this Formation in the usual way, but they will not gain the special abilities
bestowed upon the Formation. This means that if the Independent Character joins an Assault Squad from this
formation, for example, that squad won’t be able to use the First the Fire, then the Blade special rule to charge
in the turn they arrive. A Character cannot be deployed with this Formation if they do not have the ability to
arrive on the same turn as the Formation.
Fråga 1: Det borde vara rätt...?

Fråga 2: Nej, de är inte Relentless då, med hänvisning till citatet ovan från Space Marine FAQn.
Jag hade missat att det fanns i faqn för codexen men det borde jag ha förstått :)

Dock tycker jag det fins utrymme för diskussion. Att de inte kan charga när de deep strikar tycker jag är solklart eftersom alla modeller i enheten måste kunna göra det, samma sak med deployment runda 1. Dock behöver inte alla modeller i enheten ha relentless, bara de devastators som har heavy weapons, så jag tycker det är skillnad på (1) om en ic som joinar en enhet inte får dess specialregler och (2) om en enheter som blir joinad av en ic blir alla modeller av med alla specialregler?

I regeln relentless står det specifikt "relentless models", inte units.
Now I have become Forgeworld, the destroyer of wallets

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Skyhammer och independant characters

Inlägg av DHettNeck »

Relentless behåller dom (även de andra reglerna). ICn hindrar dom från att charga eftersom denne inte får det, men det har ingen inverkan på relentless.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Bengt
Inlägg: 479
Blev medlem: 10 mar 2009, 18:46
Ort: Ronneby

Re: Skyhammer och independant characters

Inlägg av Bengt »

Specialreglerna i regelboken är generellt tydliga med hur de "sprids" med fraser så som:

"A unit composed entirely of models with this special rule..."
"A unit that contains at least one model with this special rule..."
"If a model with this special rule..."

Relentless är per model och "Which models are moving" stycket från tidigare i regelboken beskriver hur förflyttning är per model visavi heavy etc.

Newyn
Inlägg: 595
Blev medlem: 14 jun 2012, 10:04

Re: Skyhammer och independant characters

Inlägg av Newyn »

Tror inte du i så fall kan få in dem turn 1. Du måste välja vilken turn de kommer in och om ic joinar så får inte han välja turn 1. Och alla kommer in samtidigt. Drop pods räknas inte in i drop pod assult. Så tror inte de kan komma in turn 1 om du inte väljer den turnen.
***: Oh, Ultra marines. Men de får väl inte ha så många heavy weapons i devestatorn.
Me: Nää, kör Space Wolf.
***:Ohh, så du kör Space Marines i vanliga fall.
Me: Aldrig kört SM förutom första matchen när jag provade spelet.

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Skyhammer och independant characters

Inlägg av Keibo »

Newyn skrev:Tror inte du i så fall kan få in dem turn 1. Du måste välja vilken turn de kommer in och om ic joinar så får inte han välja turn 1. Och alla kommer in samtidigt. Drop pods räknas inte in i drop pod assult. Så tror inte de kan komma in turn 1 om du inte väljer den turnen.
Tolkar det liknande. Om med en IC kan du bara hoppa in tur 2 med hela formationen. Men gw hade ju kunnat vara tydligare... som vanligt :)

Skriv svar