Regelfrågor 8th ed

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av John_F »

Men att deklarera och deploya är inte samma sak. Min tolkning är att du bara får deploya EN enhet i taget, vilket innebär att du först deployar din transport, väntar på motståndaren att deploya en av sina enheter. Sen deployar du en av dina och bestämmer att den kommer vara embarked på en trasport som redan står på bordet. Motståndaren deployar en och då kan du välja att deploya en annan som är embarked etc etc Men det är inte alls glasklart och det har stor betydelse eftersom den som deployar först har stor chans att få första rundan...

Användarvisningsbild
Nurgle
Inlägg: 1971
Blev medlem: 11 okt 2014, 12:30
Ort: Saltsjö-Boo
Kontakt:

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Nurgle »

John_F skrev:Men att deklarera och deploya är inte samma sak. Min tolkning är att du bara får deploya EN enhet i taget, vilket innebär att du först deployar din transport, väntar på motståndaren att deploya en av sina enheter. Sen deployar du en av dina och bestämmer att den kommer vara embarked på en trasport som redan står på bordet. Motståndaren deployar en och då kan du välja att deploya en annan som är embarked etc etc Men det är inte alls glasklart och det har stor betydelse eftersom den som deployar först har stor chans att få första rundan...
Nä det blir nog snarare så att du först embarkar på transporten innan du deployar transporten och att de måste vara i transporten innan deployment. "- ...declare what units ARE embarked inside the transport when you set it up."

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Serpent »

Är det någon som listat ut vad Keyword Beast innebär? Känns som att Spånorna tog en rätt fet nerf förflyttningsmässigt om de inte har några andra tricks i sina oräkneliga skjortärmar. (Well, muterar du fram extra arm krävs det extra ärm...)
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av leidstedt »

Varför försöka krångla till det i en version där man inte krånglar. Det är precis som innan. Du ställer in din Rhino och berättar vad som finns i. En deploy i alternerande deploy.

Keywords har med din build att göra. Du kan bara ha samma keywords i dina Detachments. Det finns inga universalregler för breast längre.

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av NilssonHarHund »

leidstedt skrev: Keywords har med din build att göra. Du kan bara ha samma keywords i dina Detachments. Det finns inga universalregler för breast längre.
Det kommer förmodligen också ha med aura-effekter att göra så småningom, när codex dyker upp. Har en känsla av att det kommer finnas åtminstone någon "beastmaster"-aura som targettar BEAST-keywordet in-game i dark eldar, space wolves och hos andra med bestar som vapen.

Edit: Dark eldar beastmasters har det redan nu när jag läser noggrannare.

leidstedt
Inlägg: 650
Blev medlem: 26 aug 2012, 00:47

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av leidstedt »

NilssonHarHund skrev: Det kommer förmodligen också ha med aura-effekter att göra så småningom, när codex dyker upp. Har en känsla av att det kommer finnas åtminstone någon "beastmaster"-aura som targettar BEAST-keywordet in-game i dark eldar, space wolves och hos andra med bestar som vapen.

Edit: Dark eldar beastmasters har det redan nu när jag läser noggrannare.
Japp. Det kommer börja spreta när mono supplements kommer.

Revener
Inlägg: 106
Blev medlem: 22 nov 2010, 10:26

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av Revener »

Dedicated Transports: May include 1 for each other choice.

Det var ju lite luddig engelska, en för varje val eller ?

Och måste man köpa "gruppledare" nu då de är inkluderade i enheterna iaf i beskrivningen när man spelar med power och inte poäng. Fast tittar jag lite nogare så ingår den nog iaf till DE finns ingen poäng kostnad för sybarite

Funderade också om pistoler kan användas i närstrid då de kan användas inom 1".
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar

Användarvisningsbild
NilssonHarHund
Inlägg: 974
Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av NilssonHarHund »

Revener skrev: Funderade också om pistoler kan användas i närstrid då de kan användas inom 1".
Ja, man kan använda pistoler i närstrid, men bara i skyttefasen. Så om din enhet överlever en charge kan de skjuta pistoler i sin egna skyttefas.

CovenantGuardian
Inlägg: 105
Blev medlem: 10 maj 2017, 07:38
Ort: Stockholms Län

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av CovenantGuardian »

Bengt skrev:Tredje stycket under transports:
"When you set up a transport, units can start the battle embarked within it instead of being set up separately - declare what units are embarked inside the transport when you set it up."

Så med tanke på att man gör det "instead" och det det ska anges när man sätter ut transporten så tolkar jag det som att transporten och alla i den är en "runda" i alternerande set up.
Min tolkning också, ytterliggare en anledning varför transporter är dyrare. Likadant för Trygon tunnel, man måste deklarerera samtidigt om några småkryp ska finnas i tunneln.

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Regelfrågor 8th ed

Inlägg av John_F »

Om du woundar tre gånger med ett vapen som gör d3 skada på en enhet som har två wound per modell; slår du då en tärning i taget per modell eller slår du alla dina 3d3 tillsammans och sen får motståndare allokera som han vill?

Skriv svar