Bengt skrev:Lite tråkigt att de inte fixat några av de uppenbart felaktiga poängen. Nya GW? Yeah right.
Det är till att vara bitter...
Två Faq på så här kort tid måste ju anses vara bra ändå. Sen att allas frågor inte besvaras bums är väl inget konstigt. En del frågor är väl mer frekventa än andra helt enkelt...
Klart man är bitter!
---
Och ja de ändra några enstaka poäng, ibland till en ny underlig siffra, tex Cult Purestrains gick från 18 till 10, för Tyranids kostar de 12.
Men det finns rätt många andra som bara kan ha en av två förklaringar, skrivfel eller att de var fulla när de satte dem, och om vi är generösa och antar att det var skrivfel så borde de ha ändra fler än vad de gjorde.
Bengt skrev:Lite tråkigt att de inte fixat några av de uppenbart felaktiga poängen. Nya GW? Yeah right.
De har också nämnt i FAQ att det är poäng i index som gäller. Det löser alla fall där det fanns olika poäng angivna beroende på vilken källa man läste.
Youndi skrev:Ny FAQ svarar på frågor jag haft och som i några fall kom upp i helgen därför klargör jag:
- Disgustingly resilient FÅR användas mot mortal wounds.
Det behövde ju knappast att FAQ'as
Står inte i Mortal Wound reglen att den tar bort "nya" feel no pain reglen och ingen av de nya FNP reglerna säger att de inte inte funkar på mortal wounds. FNP är precis som innan inget save utan används för att ignora ett wound du tar oavsett hur du tar det efter att saves är gjorda.
Det funkar dock inte på moral test då det är remove from play inte wounds.
-------
Oooohhh.. Nasty enheter som får slåss 2 gånger i fight phase får slå båda som charge d.v.s innan enheter som inte chargade får vara med och leka.
ARRRRRRRRRRRR!!
<VäS>
-Dark Eldar, Necrons
-Van Saar
Youndi skrev:Ny FAQ svarar på frågor jag haft och som i några fall kom upp i helgen därför klargör jag:
- Disgustingly resilient FÅR användas mot mortal wounds.
Det behövde ju knappast att FAQ'as
Står inte i Mortal Wound reglen att den tar bort "nya" feel no pain reglen och ingen av de nya FNP reglerna säger att de inte inte funkar på mortal wounds. FNP är precis som innan inget save utan används för att ignora ett wound du tar oavsett hur du tar det efter att saves är gjorda.
Det funkar dock inte på moral test då det är remove from play inte wounds.
Stämmer bra där. Funkar heller inte mot att vara i en transport som sprängs eller att bränna sig på plasma eftersom det i båda fallen står "slain" inte "wound".
Youndi skrev:Ny FAQ svarar på frågor jag haft och som i några fall kom upp i helgen därför klargör jag:
- Disgustingly resilient FÅR användas mot mortal wounds.
Det behövde ju knappast att FAQ'as
Står inte i Mortal Wound reglen att den tar bort "nya" feel no pain reglen och ingen av de nya FNP reglerna säger att de inte inte funkar på mortal wounds. FNP är precis som innan inget save utan används för att ignora ett wound du tar oavsett hur du tar det efter att saves är gjorda.
Det funkar dock inte på moral test då det är remove from play inte wounds.
Finns dock några regler som står uttryckligen att de funkar mot både vanliga och mortal wounds, tex Avatarens Molten Body. Det kan ju få en att undra varför det är står där och inte på andra regler ifall alla funkar mot mortal, men det var tydligen bara för att GW är allmänt inkonsekventa.
Flygmaskin skrev:Nu har jag inte regelboken här på jobbet, men är inte detta med undermannade enheter total bullshit? Känns svintråkigt att möta en handfull singel grots för att motståndaren vill ha en batallion.
Vad jag kan läsa mig till, så måste man nog fortfarande betala för minimi-antalet i enheten, även om man saknar modeller. Så även om du bara har 1 grot måste du betala för 10.
Flygmaskin skrev:Nu har jag inte regelboken här på jobbet, men är inte detta med undermannade enheter total bullshit? Känns svintråkigt att möta en handfull singel grots för att motståndaren vill ha en batallion.
Vad jag kan läsa mig till, så måste man nog fortfarande betala för minimi-antalet i enheten, även om man saknar modeller. Så även om du bara har 1 grot måste du betala för 10.
De gick ifrån regelboken i den nya FAQ:n. Nu behöver man bara betala per modell.
"If you are using points, you only pay the points for the models you actually have in an understrength unit (and any wargear they are equipped with)."
Flygmaskin skrev:Nu har jag inte regelboken här på jobbet, men är inte detta med undermannade enheter total bullshit? Känns svintråkigt att möta en handfull singel grots för att motståndaren vill ha en batallion.
Vad jag kan läsa mig till, så måste man nog fortfarande betala för minimi-antalet i enheten, även om man saknar modeller. Så även om du bara har 1 grot måste du betala för 10.
De gick ifrån regelboken i den nya FAQ:n. Nu behöver man bara betala per modell.
"If you are using points, you only pay the points for the models you actually have in an understrength unit (and any wargear they are equipped with)."
Fånigt, men det känns inte som något som kommer vara ok i turneringar, så inte hela världen.
Man får bara ha en enhet av en viss sort om de är understrength, men kan fortfarande fylla tex ett Imperium detachment med massa böss (en guardsman, en SM scout, en skitarri ranger, etc) för att få mer CP. Turneringar kommer ju säkert inte tillåta sånt och om ens pollare får för sig att göra det är det kanske dags att ta ett snack.
Regeln är sig är ju inte ett problem. Den är ju gjord för att du ska kunna spela din enhet med marines även om du bara råkade ha 4st istället för 5st. Jaja, ingen Big deal.
Men när detta dras till sin spets och man tar 1 Space Marine, 1 guardsmen, 1 battle sister, 1 custodes, 1 strike squad snubbe osv. och sedan sätter man alla 9 modeller i en land Raider och skrattar åt hur man tog sig ett brigade Detachment för typ 150p, där har vi ett problem.