Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Regelfrågor och förslag på husregler
Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Inlägg av Robinmtb »

Jag har en fråga om hur Mechanicus Canticles fungerar i 8:e. Jag tolkade i min snabba genomgång av index Imperium 2 att man väljer att antingen välja canticle varje battle round, hela matchen, eller attslå varje battle round, hela matchen.

Jag har nu läst upp mig lite på ämnet på diverse sidor och det verkar som att den allmäna tolkningen är att man får välja per battle round, inte per match.

För er som inte vill leta fram/har boken (s63), texten är som följer:
"At the start of each battle round, pick which Canticle(....).The same canticle may not be picked twice.

Alternatively, you can randomly determine which Canticle(...) if you randomly determine a Canticle, it takes effect even if the same Canticle has been in effect earlier in the battle."

Man använder orden "picked" och "determined" i de olika fallen. Dvs när den blir "determined" bryter man inte mot "may not be picked twice", för man väljer inte.

Jag skulle uppskatta om någon som är mer van att läsa regler skulle kunna avgöra vad som gäller :)

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Inlägg av LillePer »

Du får valet att välja på listan eller slå random i början på varje battle round. Dvs du kan skifta fram och tillbaka under en match. Så länge du inte väljer en canticle du tidigare använt.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Inlägg av frigobben »

Jag har inte indexet framför mig, men givet det du skriver går det att tolka som att du får välja något som tidigare slumpat fram? Dvs att det är vattentäta skott mellan "determines" och "picks"?

Vad säger Per? Menar du "använt" eller "valt"?

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Inlägg av Robinmtb »

frigobben skrev:Jag har inte indexet framför mig, men givet det du skriver går det att tolka som att du får välja något som tidigare slumpat fram? Dvs att det är vattentäta skott mellan "determines" och "picks"?
Precis, det kanske inte framgick av min formulering innan. Jag tycker det verkar som att de medvetet gör skillnad på picked och determined. Vill de att man inte skulle kunna välja en Canticle som tidigare slumpats fram i matchen så hade de kunnat säga "not been used" istället för "not been picked".

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Re: Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Inlägg av LillePer »

Klantigt uttryckt av mig. Var nog för att det kändes som att jag upprepade mig som en trasig skiva...
Jag är rätt övertygad om att man får välja fritt bland canticlar man inte tidigare aktivt valt. Dvs slumpmekaniken är ett helt fristående sätt att generera canticlar.

frigobben
Inlägg: 788
Blev medlem: 18 feb 2012, 23:05
Ort: Göteborg (i princip)

Re: Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Inlägg av frigobben »

Tack Per!

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Inlägg av Konfa »

Hur läser man ut att det är tanken att man gör valet mellan val/roll varje runda? Jag kanske läste för snabbt, men jag ser inte var det framgår?

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Inlägg av Robinmtb »

Man läser ut det ur att det står

"At the start of each battle round, pick which Canticle(....). Alternatively, you can randomly determine which Canticle(...)"

det står inte "For all battle rounds, decide wether to pick or roll for Canticles" eller liknande. Hade de menat det så så finns det väldigt många mycket tydligare sätt att skriva på.

Tänk att det istället stod "At the start of each movement phase, move 6". Alternatively, run 12" but don't shoot in shooting phase". Skulle du tolka det som att du får välja en av dem och bara göra det hela matchen?

Det står att man ska göra antingen eller vid varje battle round. Ingenstans står det att man inte får byta sätt.

Konfa
Inlägg: 712
Blev medlem: 11 apr 2010, 12:30

Re: Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Inlägg av Konfa »

För att förtydliga, jag menade inte att säga att det var fel, jag undrade främst hur du var övertygad om ena tolkningen över den andra. Men då är jag med på vad baserar din tolkning på.

Robinmtb
Inlägg: 56
Blev medlem: 06 dec 2015, 21:28

Re: Canticles of the Omnissiah i 8:e editionen

Inlägg av Robinmtb »

Yes, hittar vi någon som tolkar det annorlunda kan så hade det varit intressant att höra tänket där med :)

Skriv svar