Vehicles i Terräng

Regelfrågor och förslag på husregler
Asphyxate
Inlägg: 366
Blev medlem: 10 okt 2016, 22:30

Vehicles i Terräng

Inlägg av Asphyxate »

Haft en liten diskussion med en kompis där vi inte riktigt kommer överens om slutet så tänkte höra hur fler tolkat det. Gäller huruvida Vehicles får terräng eller inte, jag tyckte det var glasklart innan men GW har uttalat sig lite luddigt angående partially within, wholly within, entirely within etc.

I faller för modeller har de sagt att de räcker att modellen är "partially within" alltså att en del av basen etc är på terräng för att de ska räknas som inuti men när det kommer till enheter så måste hela vara inne, för infanteri är det alltså glasklart att alla modeller i enheten måste ha minst en del av sin basplatta på terrängen för att få cover save, men det verkar räcka med delvis på modellen här.

När det gäller vehicles argumenterar jag dock att hela fordonet måste vara inne i själva terrängfeaturen och på samma gång vara minst 50% obscured. Det räcker alltså inte att köra upp sin land raider lite på ruinen och sen få 1+ cover från allt som kommer från andra sidan. Detta eftersom enheten måste vara entirely within terrängen. Han hävdar dock att det ska tolkas efter modellregeln och därför räcker med partially within. Dock tycker jag att modellregeln inte gäller i sammanhanget då 50% på vehicles inte nämns där utan 50% nämns i samband med att den ska vara entirely within. Blir ju väldigt lätt att fixa cover till land raiders och allt möjligt klumpigt om man bara måste köra upp nosen liksom.

Jag tyckte senaste FAQn gjorde klart att det inte gick att göra så, men vill gärna se hur folk har tolkat allt samt lite motiveringar. :)

Hur har ni tolkat det?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Vehicles i Terräng

Inlägg av DHettNeck »

Jag tolkar det som att man måste vara delvis i terräng samt 50% covered.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Keibo
Inlägg: 161
Blev medlem: 30 sep 2016, 20:49

Re: Vehicles i Terräng

Inlägg av Keibo »

DHettNeck skrev:Jag tolkar det som att man måste vara delvis i terräng samt 50% covered.
+1

fauh
Inlägg: 1118
Blev medlem: 24 feb 2015, 16:56

Re: Vehicles i Terräng

Inlägg av fauh »

Skit i entirely within och within och partially within. Tänk såhär: för att få terräng så måste varje modell i enheten vara delvis inne i terrängen för att den ska gälla. Om enheten dessutom är en vehicle så måste du se mindre än 50% av enheten för att de ska få cover. Gäller både ifrån terräng och andra modeller. Du kan alltså få cover på din rhino genom att ställa marines framför den så länge den har minsta lilla bit i en ruin.

Förtydligande Ang. Unit och entirely within: "the ENTIRE unit is within terrain."

Neth_Oni
Inlägg: 1772
Blev medlem: 14 okt 2008, 19:26

Re: Vehicles i Terräng

Inlägg av Neth_Oni »

Tror det även står i FAQ att modellen inte måste vara helt i terräng, men alla modeller i enheten måste vara i terräng för att få cover. Sitter på telefonen just nu så kan inte riktigt kolla just nu.

Skriv svar