Tolkningsföreträde.

Regelfrågor och förslag på husregler
Pirrekurr
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 apr 2011, 16:51

Tolkningsföreträde.

Inlägg av Pirrekurr »

När jag satt här (och på andra forum) och läste om hur olika regler tolkas funderade jag till lite. Jag har i alla tider alltid tolkat tvetydiga regler till min egen nackdel.

Med detta menar jag inte att man ska lägga sig platt och låta andra köra över en. Om man har rätt så har man, men ibland är det inte helt uppenbart. Jag är medveten om att detta är ett större problem i tävlingssammanhang än i casual play men det är ju därför vi har en sverige-faq. Att tro sig veta reglerna och stå på sig med enbart sin egen övertygelse om att man har rätt är table top spelarnas verision av religiös fanatism, tänk på det nästa gång du "vet".

Bara mina små tankar en onsdagskväll. Ignorera dem eller inte efter eget huvud, men framförallt, ta dem inte så så allvarligt för jag vet bara att jag vet inte allt.

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Tolkningsföreträde.

Inlägg av Gonka Koff »

Jag tror och hoppas att det är de flestas inställning. Är nåt mystiskt, så brukar jag fråga vad som talar för den mystiska tolkningens fördel. Finns det ingen lämplig regel att ta fasta på utan bara lödder kan man med gott samvete tills vidare spela på det mindre mystiska viset.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Tolkningsföreträde.

Inlägg av Zurken »

Jag brukar inte använda mig av konstiga och tvetydiga regler, men om jag inte har några riktigt bra mot argument mot de konstiga och tvetydiga reglerna så låter jag motståndare använda dem. Om man måste böja på reglerna för att vinna så får dem väl göra det då...
Alexander Merinen

EyeGuy
Inlägg: 219
Blev medlem: 20 mar 2011, 00:59

Re: Tolkningsföreträde.

Inlägg av EyeGuy »

Zurken skrev:Jag brukar inte använda mig av konstiga och tvetydiga regler, men om jag inte har några riktigt bra mot argument mot de konstiga och tvetydiga reglerna så låter jag motståndare använda dem. Om man måste böja på reglerna för att vinna så får dem väl göra det då...
Tycker det är väldigt väl sagt för hur jag känner också.
Finns tyvärr några personer i spel-kretsen som alltid försöker använda regler till sin fördel (och inte bara i 40k, utan vanliga rollspel också).
Det är inte alltid så farligt som det kanske låter, men man måste ha bra insikt i vad som gäller, utan att det kanske är vettigt, för att sen kunna komma fram till vad som är vettigt.

Det är en sak som jag faktiskt tycker om med att diskutera regler osv här på forumet. När man ska spela ett spel så känns det inte som ett bra läge för en diskussion som kan ta en timme eller två för en liten småsak. Framförallt inte om det är tidspress vid spelandet. Då tillåter jag hellre saker till motståndarens favör för tillfället för att inte dryga ut spelandet, för att sedan ta en diskussion senare. Jag vill väl tro att dom flesta spelarna gör detta, till större eller mindre grad.

En tanke som slog mig är att det nog är ganska lätt att missuppfatta andras attityd här på forumet. Har man aldrig träffat personen i fråga och läser vad han/hon skriver, kan man tolka det på flera olika sätt. Är det någon som poängterar saker vad gäller regler om och om igen kanske han ses som en dryg besserwisser istället för hjälpsam. Sen kan det även vara svårt att ana sarkasmer ibland också, hur uppenbart man själv än tycker att det är när man skriver.
Så man ska nog vara försiktig med att sätta stämplar på folk här innan man träffat dom.
Kanske blev lite off-topic, men värt att nämna ändå tyckte jag. (:
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."

Användarvisningsbild
evr
Inlägg: 410
Blev medlem: 13 aug 2010, 04:09

Re: Tolkningsföreträde.

Inlägg av evr »

Jo, fast om man dömer folk efter vad man läser mellan raderna på ett forum har man nog en rätt skev människobild. Jag försöker alltid hålla isär folk på riktigt och på nätet. Det är så mycket lättare att missuppfatta innebörden i text än i tal, så det känns inte som att det är något man ska basera en uppfattning kring en person på. :)

Willow242
Inlägg: 56
Blev medlem: 09 maj 2010, 14:40

Re: Tolkningsföreträde.

Inlägg av Willow242 »

Jag har rätt, ni har fel, lev med det....med min tärningstur vinner ni ändå!

Gonka Koff
Inlägg: 2745
Blev medlem: 13 okt 2008, 10:55

Re: Tolkningsföreträde.

Inlägg av Gonka Koff »

EyeGuy skrev:Så man ska nog vara försiktig med att sätta stämplar på folk här innan man träffat dom.
Kanske blev lite off-topic, men värt att nämna ändå tyckte jag. (:
Jag minns hur det var när jag hittade tlll svenska forum efter att i nåt år hängt på warseer (då hette det portent eller nåt). Hursomhellst minns jag att det var lite av en chock hur raka folk är på svenska forum, och då kanske speciellt mot "kaxiga" nybörjare. Men, man vänjer sig, och ganska snart märker man till sin förvåning att de drygaste i text är de som är de trevligaste i verkligheten.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
speedfreek
Inlägg: 6927
Blev medlem: 21 aug 2008, 23:18
Ort: Göteborg

Inlägg av speedfreek »

Tack, Bronka Boff!

Användarvisningsbild
Snot
Inlägg: 1472
Blev medlem: 07 okt 2008, 16:25

Re: Tolkningsföreträde.

Inlägg av Snot »

shit vilken hyvelns kille jag måste vara isf :D
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Asplund
Inlägg: 1538
Blev medlem: 27 okt 2008, 13:02
Ort: Bästkusten

Re: Tolkningsföreträde.

Inlägg av Asplund »

Shit va nykter jag måste vara i verkligheten.

Skriv svar