Kör alla så får jag ändra mig och följa strömmen.Mortarion skrev:Det är bara att kolla. Skottet smäller mot taket, vilken våning sticker den då in på?svenska40k-konto skrev:Om en Land Raider intill en ruin blir träffad av ett barrage skott. Vilken våning räknas som träffad av plattan?
Att mäta från ovanför känns också lite diffust och osäkert. Räknas en arm, vapen, vingar eller flagga som träffpunkten?
Det blir aldrig några problem i verkligheten. Man kan hålla på med teoretiska resonemang kring det men i praktiken blir det aldrig några problem. Och skulle det bli problem är det en enkel lösning att helt enkelt se den träffade modellen som en skytt.
Barrage VS Coversave
-
Booogeyman
Re: Barrage VS Coversave
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Jag håller med. Det brukar aldrig vara några problem. Jag gillar earthshakers och en annan spelare här gillar också såna + whirlwinds när han spelar marines. Det brukar inte vara särskilt problematiskt att bestämma cover.Mortarion skrev:Det blir aldrig några problem i verkligheten. Man kan hålla på med teoretiska resonemang kring det men i praktiken blir det aldrig några problem. Och skulle det bli problem är det en enkel lösning att helt enkelt se den träffade modellen som en skytt.
Och om det står andra modeller från samma enhet som den träffade mellan honom och enhet B, ska man ändå räkna honom som "skytt" och alltså ignorera modeller från hans enhet?Mortarion skrev:Det blir aldrig några problem i verkligheten. Man kan hålla på med teoretiska resonemang kring det men i praktiken blir det aldrig några problem. Och skulle det bli problem är det en enkel lösning att helt enkelt se den träffade modellen som en skytt.
Nej, andra modeller i enheten kan ge skydd.HeadWar skrev:Och om det står andra modeller från samma enhet som den träffade mellan honom och enhet B, ska man ändå räkna honom som "skytt" och alltså ignorera modeller från hans enhet?Mortarion skrev:Det blir aldrig några problem i verkligheten. Man kan hålla på med teoretiska resonemang kring det men i praktiken blir det aldrig några problem. Och skulle det bli problem är det en enkel lösning att helt enkelt se den träffade modellen som en skytt.
-
the godfather
knepigt att en fex inte ger cover till enheter framför han, om man skjuter på basen bakom han.
Jag förstår ärligt talat inte riktigt varför man inte skulle få något cover save bara för att hålet är på en modell? Mer än det fluffmässiga "Jo men det förstår man ju att en gubbe som får en artillerigranat i skallen inte ger något skydd." men det borde ju ändå ge ungefär samma skydd som att granaten har landat bakom en tänkt linje mellan två gubbar? För punkten man räknar från är ju faktiskt bakom denna magiska linje.
-
Booogeyman
RB Sid 30 Rad 6Mortarion skrev:Det står i reglerna för barrage att man utgår från blastmarkerns center när man ser om en modell får cover. Det står i reglerna för blasts att man håller blasten ovanför modellen där den landar. Alltså kollar man los från precis ovanför målmodellen, och då blockar den inte los själv.svenska40k-konto skrev:Blasten går igenom basen på den träffade modellen, efter som hålet ligger innanför kanten på modellen. Man får coversave om skottet går igenom en annan enhet.
Med vilket stöd gör att man inte räknar den modell som blir träffad?
(Dessutom känns det rätt uppenbart att den stackars infanterist som får en artillerigranat i huvudet inte innebär en 50/50-chans för en kille som står 1 meter brevid att överleva.)
"... and place the blast marker (see diagram) with its hole over the base of the target model, or its hull ..."
Jag tolkar det som att det är modelens bas som GW menar.
RB Sid 32Jocke Rapp skrev:Jag skulle säga nej, jag hade ansett att det är den träffade modellen som "skjuter" blasten.
"To determine if ... is coming from"
Så hur får du cover save från ett skott du själv skjuter? Gäller det vapen som har "Gets hot!" också?
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Jag tolkar det som att GW lever kvar i gamla tvådimensionella 4th ed, och inte hade en tanke på att någon skulle kunna få för sig att placera en blastplatta ovanför det man skjuter på för att folk inte ska få cover save.svenska40k-konto skrev:RB Sid 30 Rad 6
"... and place the blast marker (see diagram) with its hole over the base of the target model, or its hull ..."
Jag tolkar det som att det är modelens bas som GW menar.
Ja, man lägger plattan över en modells bas. Men eftersom man inte kan placera plattan i en modell som kommer den att hamna precis ovanför modellen.
-
Booogeyman
Bara för att saker är ivägen för plattan, betyder inte att man skall utgå från en punkt upp i luften för att kolla coversave. Skulle samma sak gälla för träd, ruiner, reklamskyltar, vingar mm som kan råka befinna sig under någon del av blasten.Mortarion skrev:Ja, man lägger plattan över en modells bas. Men eftersom man inte kan placera plattan i en modell som kommer den att hamna precis ovanför modellen.
Personligen kan jag inte få in detta när jag läser reglerna. Tycker mer att på grund av ett praktiskt problem (placera hålet på basen) och man istället placerar blasten så nära som möjligt. För att sedan anse att det är på den nya platsen, som blasten har träffat.
RB Sid 30
"Next, ... If the hole at the centre of the marker is beyond the weapon's maximum range, the shoot is an automatic miss and the marker is removed."
Mäter ni avståndet i 3D också? För det kommer att gör stor skillnad på t.ex. LinCon med deras höga hus.
Have you really won?"
Have you really won?"