The Summoning - Deep strike Mishap
Re: The Summoning - Deep strike Mishap
Mishap: Delayed gör att enheten placeras i reserves. För att komma in från reserves måste man slå ett reserve-slag. Sidan 94-95 i regelboken.
Man bör väl dessutom tvingas komma in från sin egen bordskant efter ett lyckat reserve-slag. Dock bör det vara fritt fram för bibliotekarien att försöka köra summoning på den igen då.
Varför då? De ska ju komma in som genom DSSeregon skrev:Man bör väl dessutom tvingas komma in från sin egen bordskant efter ett lyckat reserve-slag. Dock bör det vara fritt fram för bibliotekarien att försöka köra summoning på den igen då.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Bara vid själva användandet av "The Summoning". Om den mishapar och hamnar i reserve får den inte magiskt regeln "Deep Strike". Den är i reserve, måste slå för att komma in och kommer in som vanligt.imp skrev:Varför då? De ska ju komma in som genom DSSeregon skrev:Man bör väl dessutom tvingas komma in från sin egen bordskant efter ett lyckat reserve-slag. Dock bör det vara fritt fram för bibliotekarien att försöka köra summoning på den igen då.
Därefter kan man aktivera Libbyn och försöka summona den igen om man nu känner för det.
Edit: Om de inte bara FAQ:ar den till att aldrig scattra.
Om man deep strikar är man förvisso i reserv, men inte samma reserv som de som kommer som reserv... (lite förvirrande mening där).
Misslyckas man med sin deep strike återgår man till samma reserv, dvs man måste deepa igen nästa gång man lyckas komma in och kan inte plötsligt bestämma sig för att komma från bordskanten. Jag hävdar att landraidern i detta fallet får deep strikea igen när han behagar komma in från reserv (men han måste slå reservslag för att komma).
Misslyckas man med sin deep strike återgår man till samma reserv, dvs man måste deepa igen nästa gång man lyckas komma in och kan inte plötsligt bestämma sig för att komma från bordskanten. Jag hävdar att landraidern i detta fallet får deep strikea igen när han behagar komma in från reserv (men han måste slå reservslag för att komma).
Det jag menar är att det är Libbyn som gör att Land Raidern placeras i närheten. Att det råkar vara med DS-reglerna är mest för att den eller enheten inte ska få skjuta eller assaulta. Land Raidern har aldrig under den perioden regeln "Deep Strike" och den kan aldrig få det.
Sedan vad som händer om man gör samma sak med en enhet termosar är en annan sak, om de får deep strike:a eller ej om vi antar att de började matchen på spelplanen.
(Med tanke på att det är ett Ward-codex och att det är marines så lär det FAQ:as till att den aldrig scattrar, men det får vi väl se när det väl sker.)
Sedan vad som händer om man gör samma sak med en enhet termosar är en annan sak, om de får deep strike:a eller ej om vi antar att de började matchen på spelplanen.
(Med tanke på att det är ett Ward-codex och att det är marines så lär det FAQ:as till att den aldrig scattrar, men det får vi väl se när det väl sker.)
Det är väl precis det som har skett? Dvs att den genom magi deep strikear (förr eller senare).Seregon skrev: Om den mishapar och hamnar i reserve får den inte magiskt regeln "Deep Strike".
Fast där tycker jag nästan det låter som att du säger att det inte faktiskt är en DS som görs när den teleporteras, och då skulle således inte Mishap kunna hända heller.Seregon skrev:Det jag menar är att det är Libbyn som gör att Land Raidern placeras i närheten. Att det råkar vara med DS-reglerna är mest för att den eller enheten inte ska få skjuta eller assaulta. Land Raidern har aldrig under den perioden regeln "Deep Strike" och den kan aldrig få det.
Att den har DS till att börja med eller inte spelar ingen roll eftersom han blir teleporterad av någon annan. Om Mishap inträffas så har Libben helt enkelt klantat sig och får försöka få fram enheten senare eftersom han trollade bort dom.
Och precis som det var sagt tidigare, delayed fördröjer bara inträdet, man måste fortfarande gå in på samma sätt som tidigare.
Dock ser jag ett litet hål i reglerna där eftersom en enhets inträde (DS, outflank, osv) bestäms när den placeras i reserven. Enligt delayed verkar den tas ut ur reserven under DS, för att sedan placeras tillbaks i reserven. Vilket nästan låter som att du skulle kunna ändra dig. Detta tycker jag inte låter rätt dock.
@HeadWar och egge: Jo, efter att ha läst på om delayed så insåg jag just att det inte var automatisk ankomst nästa runda (som jag hade fått för mig), utan att man måste slå igen. Med anledning av det borde det rimligtvis vara lika med Land Raidern som Mawlocen, det håller jag med om.
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."
Det jag mest vill få fram är att det enda sättet som (i detta fall) Land Raidern kan komma nära Libbyn är om, och endast om, han kastar Summoning. Oavsett vad som händer så är inte Summoning aktiv i den efterföljande turen, utan måste kastas på nytt.
Betänk annars att man har 3 Land Raiders, och de summonas var och en (och misslyckas att komma fram i efterföljande turer). Ska man då ha 3 Land Raiders som samtliga deep strikar inom 6" från Libbyn i tur 5, tillsammans med enheten termosar som han kastar summoning på den turen?
Betänk annars att man har 3 Land Raiders, och de summonas var och en (och misslyckas att komma fram i efterföljande turer). Ska man då ha 3 Land Raiders som samtliga deep strikar inom 6" från Libbyn i tur 5, tillsammans med enheten termosar som han kastar summoning på den turen?
Enligt mig, ja. Och om dom inte kan placeras ut p.g.a för lite utrymme så drabbas dom av Mishap igen.Seregon skrev:Betänk annars att man har 3 Land Raiders, och de summonas var och en (och misslyckas att komma fram i efterföljande turer). Ska man då ha 3 Land Raiders som samtliga deep strikar inom 6" från Libbyn i tur 5, tillsammans med enheten termosar som han kastar summoning på den turen?
"Tompkins thumbed another paint pellet into the gun and muttered business mantras to himself. Do Unto Others Before They Do Unto You. Kill or Be Killed. Either Shit or Get Out of the Kitchen. Survival of the Fittest. Make My Day."