Därför som Swe-FAQ skapades så man vet vad som gäller innan turneringen.Norrland skrev:Hehe, oh jabladerunner_35 skrev:...vad jag menade var om det verkligen riskerar att bli omständliga och seriösa diskussioner kring sådant här under en turnering.
funkar cammo netting första rundan.
-
Booogeyman
Re: funkar cammo netting första rundan.
"Make sure you find out what your opponent wants from the game, before you start. If he wants a close fought, balanced game and you pound him into the ground with a beardy army, he won't want to play you again.
Have you really won?"
Have you really won?"
Så länge det inte kommer en ändring i SweFAQ eller ett officiellt dekret från arrangören innan turneringen börjar så är det ju glasklart vad som gäller: Ingen Stealth första rundan.
Hade formuleringen varit "did not move in the previous friendly Movement phase" istället för "remained stationary" så hade vi kanske haft en intressant grammatik/semantik-diskussion, men nu står det inte så.
Vill man motivera det fluffmässigt så kan man få låtsas att bilen (som Mattias H säger) rullade i "rundan innan" för att komma dit den är.
Det var ju en liknande diskussion kring Turbo Boosting/Flat Out och Scout move, där tolkningen blev att man fick cover save, men det berodde ju på att Scout move säger att man flyttar exakt som i Movement phase. Jag skulle faktiskt acceptera att ett fordon med Scout move som utnyttjar det för att stå still får sin cover bonus.
Fluffmässigt med motiveringen att de har kört dit innan resten av armén, och sedan gömt sig.
Om man tillåter att camo nettingen fungerar första rundan bör man i konsekvensens namn också tillåta att cyklar och snabba skimmers (även utan Scouts) får cover save första rundan, "allt sunt förnuft" säger ju att de har kört jättefort för att inte bli nerskjutna.
Hade formuleringen varit "did not move in the previous friendly Movement phase" istället för "remained stationary" så hade vi kanske haft en intressant grammatik/semantik-diskussion, men nu står det inte så.
Vill man motivera det fluffmässigt så kan man få låtsas att bilen (som Mattias H säger) rullade i "rundan innan" för att komma dit den är.
Det var ju en liknande diskussion kring Turbo Boosting/Flat Out och Scout move, där tolkningen blev att man fick cover save, men det berodde ju på att Scout move säger att man flyttar exakt som i Movement phase. Jag skulle faktiskt acceptera att ett fordon med Scout move som utnyttjar det för att stå still får sin cover bonus.
Fluffmässigt med motiveringen att de har kört dit innan resten av armén, och sedan gömt sig.
Om man tillåter att camo nettingen fungerar första rundan bör man i konsekvensens namn också tillåta att cyklar och snabba skimmers (även utan Scouts) får cover save första rundan, "allt sunt förnuft" säger ju att de har kört jättefort för att inte bli nerskjutna.
o andra sidan räknas fordon som de inte rört sig när man slår på dem i första rundan..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Japp, man "antar det värsta" även i det fallet. 
Det kunde man väl ge sig fan på att du skulle komma på den kopplingen.Nefrums skrev:o andra sidan räknas fordon som de inte rört sig när man slår på dem i första rundan..
Reglerna skriver faktiskt bara utifrån vad fordonet gjorde i rundan innan, det är helt enkelt inte tänkt att man ska kunna vara i närstrid runda 1... Jag kan (av flera anledningar) tänka mig ge ett 4+ to hit mot fordon i första spelarens runda 1.
Spelet börjar turn 1, får IG göra turns på den hemlig turnen 0 klart de ska få använda cammo netting, annars inte.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
-
Silversixx
Fordon räknas som att de inte rört sig första rundan enligt reglerna.
Därför ska cammo netting även fungera första rundan.
Därför ska cammo netting även fungera första rundan.
ja, men det står klart och tydligt att det inte räcker med att inte rört sig, den måste stått stilla en hell movmentfas för att det ska börja funka.. Så blir det när GW skriver regler...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Man får helt enkelt bestämma sig för vad som händer runda 0. Annars är det ju odefinierat hur man träffar fordon, det finns ju inget "default" på s63.
Och så länge man inte spelar ett försvarsscenario (vilket man kanske gör i planetfall?) så tycker jag det känns rimligast att alla har rört sig combat.
Och så länge man inte spelar ett försvarsscenario (vilket man kanske gör i planetfall?) så tycker jag det känns rimligast att alla har rört sig combat.
Jobbar man med mjukvara är man ganska van vid att datorn analtolkar saker. När det gäller regler så räcker det gott med att inte vara anal själv för att slippa irritation.
Det här verkar som ett sånt fall.
Det här verkar som ett sånt fall.