Unusual power weapons

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
imp

Re: Unusual power weapons

Inlägg av imp »

Fenris skrev:Jag har fått uppfattningen att alla vapen som inte går under sword, axe, maul eller lance ska räknas som AP3 om inget annat anges. Utan att veta de exakta specialreglerna eller FAQ'n ändrat på det så skulle jag säga att Glaive encarmine är ett unusual power weapon, medans Axe mortalis uppenbarligen är en power axe. Att just denna yxan är master-crafted gör ju varken skillnad på styrkan, AP'n eller initiativet.
Men gör 2-handed det?
En glaive har väl inga andra regler än PW, master crafted och 2-handed (orkar itne kolla). Om nu master crafted inte gör den till unusual så kan jag inte se varför 2-handed skulle göra det.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Fenris

Inlägg av Fenris »

imp skrev:
Fenris skrev:Jag har fått uppfattningen att alla vapen som inte går under sword, axe, maul eller lance ska räknas som AP3 om inget annat anges. Utan att veta de exakta specialreglerna eller FAQ'n ändrat på det så skulle jag säga att Glaive encarmine är ett unusual power weapon, medans Axe mortalis uppenbarligen är en power axe. Att just denna yxan är master-crafted gör ju varken skillnad på styrkan, AP'n eller initiativet.
Men gör 2-handed det?
En glaive har väl inga andra regler än PW, master crafted och 2-handed (orkar itne kolla). Om nu master crafted inte gör den till unusual så kan jag inte se varför 2-handed skulle göra det.
Jag hann inte lägga till det i min Edit i tid men varken 2-handed eller master crafted gör vapnet ovanligt, däremot att det är en glav gör det ovanligt, då det inte platsar under någon av kategorierna. Skulle någon codex komma med något så obskyrt som en 2-handed, mastercrafted powercow, och en gubbe som går runt och dänger folk i huvudet med en stor ko, så tror jag ingen skulle tveka på att det vore ovanligt ;) även om det skulle vara ett kross vapen (blunt weapon)
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Edit: 2-handed gör inte vapen unika heller, men om det är en glaive, så är den ovanlig (unusual).
Notera att en glav är en glav och inte ett godtyckligt power weapon.
Kan kanske nämnas att inga av modellerna som GW gjort av en Glaive Encarmine faktiskt är glavar. De är antingen svärd eller yxor.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Kan också betyda svärd. Någonstans läste jag att det kunde vara en yxa också, men jag kommer inte ihåg var. Det kan ju bero på vad man har för defenition på yxa också (se 1 nedan, med ett kortare skaft)

glaive: noun Archaic - a sword or broadsword

Glaive
1.A weapon formerly used, consisting of a large blade fixed on the end of a pole, whose edge was on the outside curve.
2.A light lance with a long sharp-pointed head.
3.(poetically or loosely) A sword.

Men ska man gå efter den vanligaste betydelsen så borde ju reglerna för yxa vara närmast. Att det är en sorts vapen tycker jag inte gör den mer unusual än en yxa eller ett svärd, det ger den inga speciella regler (som inte täcks av regelboken), inte unusual i min mening.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

För att vara ett unusual power weapon behöver man ha unika regler. Grey Knights vapen är unika, då de bara finns i grey knight codexen, det finns inga andra vapen än en Nemesis Force Halberd som har samma regler som den, alltså har vapnet unika regler.

Mastercrafted Power Weapons finns i många codexar, de är inte unika, då tittar man på modellen. Så Dante har en yxa (då det bara finns en dante och hans modell borde gälla för alla), men sanguinor guards (som inte är unika) är enligt mig fria att välja vapen (även om de modeller som finns endast är utrustade med svärd eller yxa). Åtminstone ska de få Svärd och Yxor, men jag skulle acceptera konversationer till Power Lances och Power Maces, eftersom en glaive encamine inte har unika regler.
Alexander Merinen

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Zurken skrev:För att vara ett unusual power weapon behöver man ha unika regler. Grey Knights vapen är unika, då de bara finns i grey knight codexen, det finns inga andra vapen än en Nemesis Force Halberd som har samma regler som den, alltså har vapnet unika regler.

Mastercrafted Power Weapons finns i många codexar, de är inte unika, då tittar man på modellen. Så Dante har en yxa (då det bara finns en dante och hans modell borde gälla för alla), men sanguinor guards (som inte är unika) är enligt mig fria att välja vapen (även om de modeller som finns endast är utrustade med svärd eller yxa). Åtminstone ska de få Svärd och Yxor, men jag skulle acceptera konversationer till Power Lances och Power Maces, eftersom en glaive encamine inte har unika regler.
Som Mortarion säger i grundposten:

Under "Types of Power Weapons" (s61) står det att "If a model's wargear says it has a power weapon which has no further special rules, look at the model to tell which type of power weapon it has...".

Master-Crafted är en Special Rule, vilket innebär att ett Master-crafted power weapon inte faller i denna kategori, vilket innebär att man inte kan använda den regeln och ta vad modellen har.

Det är dock precis som du säger inte unikt, utan finns i många codexar, vilket är precis vad Mortarion menar med sin post. Det finns alltså 2 kategorier i reglerna, men 3 (eller fler) kategorier i spelet:

1. Vanliga Power Weapons helt utan specialregler
2. "vanliga" power weapons med någon specialregel (t.ex Master-Crafted, Two-Handed, Fleshbane, eller vad det nu kan vara)
3. Unika power weapons som inte finns någon annanstans.

Det finns dock bara egentligt regelstöd för 1an och 3an.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

GW... mutter. Men då TYCKER jag helt UTAN regelstöd att man i de fall där vapnen inte har unika regler tittar på hur det ser ut och omvandlar vapnet till ett Power Weapon med rätt typ med samma special regler som grundvapnet.

Detta eftersom det ger mer valmöjlighet och då slipper man "konstiga" saker som att Dante springer runt med ett svärd som ser ut som en yxa eftersom den råkar vara "master crafted".

Annars kan man ju slå 4+ inför varje match :lol:
Alexander Merinen

Fenris

Inlägg av Fenris »

En glav (glaive) är en lång pinne med en svärdstopp längst fram ungefär som en hillebard är som en yxa längst fram, och används antingen som 2H svärd, en stav eller ett spjut. För att slippa regeldiskutioner om den skulle jag använda svärdet på gubben.

Regeln som säger att man ska kolla på gubben vad det är för vapen är där i kombination med att i samma mening nämna 8 olika vapen som specificeras till 4 st, givetvis vet dem om att det inte innefattar alla vapen i alla kådäxxar, så då tog de med regeln unusual power weapons som inte har mer att göra med att de ska ha unika vapen än att de tar upp det som exempel.

Avsaknaden av regler som inte är något av de 8 exemplen som finns eller är unika, gör inte att man kan låta dessa vapen vara lite vad man tycker att man vill ha, utan bör ju vara det mest vanliga dvs svärd/unika vapen, och de har samma styrka som den som svingar vapnet, AP3 och slåss vid sitt normala initiativ.
Att säga att en Glaive encarmine har är ett unikt vapen kanske inte är korrekt, men det är i varje fall rätt.

Att välja power weapon efter vad man vill ha av dem som finns listade vore som att låta en enhet som har tex assault grenades få välja vilken typ av assault grenades de har bara för att det inte vore specificerat.

Eller för att citera en snubbe på ett annat forum:
"The rules don't say that my Space Marines can't fly around the battlefield wearing blue spandex and shooting laser beams out of their eyes... but that doesn't mean they can!"
5000000000 legyek nem lehet baj, kakilt jó

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Vanliga killar får ju välja Power Weapon efter tycka, så då kan de som har master-crafted Power Weapons också lika gärna få det. Jag vet inte helt regeltekniskt korrekt, men det gör verkligen inget annat än att variera spela, ser verkligen inte hur det skulle på något sätt förstöra något.

Ett Power Weapon som inte uppfyller kraven på varken ett unusual eller normal vapen ska väl faktiskt rent regeltekniskt slå 4+ i början av matchen för att se vilka regler som gäller.

Och reglerna för power weapons är inte särskilt konstiga.

Yxor = Yxor
Svärd = Svärd
Spjut/Lansar = Lansar
Alla trubbiga vapen = Klubbor

Det finns väl knappast några (officiella) modeller som har vapen som inte stämmer in i dessa kategorier?
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Ett exempel från ett annat codex: I CSM-Faq'en så stor det speciellt angivet att Kharn's vapen är en Power Axe. Hade inte det varit fallet så hade jag nog sagt att man skulle hantera det som ett Unusual Power Weapon. Dvs, Ap3.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Skriv svar