Regelfrågor 6e
Re: Regelfrågor 6e
Jag tycker S10 vid zooming. Annars står det inte i codexet att storm raven är en flyer om vi skall köra det fullt ut.
Jag har inte sett någon regel som säger att magi inte får kastas på fordon?
Jag hade en magi (Kan det vara telekenisis) som kastades på en stormraven som har zoomat. Man slår sedan fram vad som händer med enheten som är träffad (malediction) och vi fick att den zoomande stormraven inte fick flytta, skjuta eller göra något alls.
1. Får man kasta telekenisis nr 6 på fordon?
2. Vad händer om ett zoomande fordon inte får flytta? Får den gå ned och hovra i sin egna movement eller dör den?
Jag har inte sett någon regel som säger att magi inte får kastas på fordon?
Jag hade en magi (Kan det vara telekenisis) som kastades på en stormraven som har zoomat. Man slår sedan fram vad som händer med enheten som är träffad (malediction) och vi fick att den zoomande stormraven inte fick flytta, skjuta eller göra något alls.
1. Får man kasta telekenisis nr 6 på fordon?
2. Vad händer om ett zoomande fordon inte får flytta? Får den gå ned och hovra i sin egna movement eller dör den?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Ang. Machine spirit, vart står det för det missade jag:)
Varför bör/ska man inte följa GW:s regler när det gäller codex? jag menar det står ju rätt tydligt... sen är det möjlight att det kommer en errata till som bu eller bäääar denna diskussion år endera hållet. Men det känns lattjo att använda vissa regler och inte andra... sen kan ni ju alltid SW/ETC- FAQ:t och då är det ju bara å bita i äpplet
Varför bör/ska man inte följa GW:s regler när det gäller codex? jag menar det står ju rätt tydligt... sen är det möjlight att det kommer en errata till som bu eller bäääar denna diskussion år endera hållet. Men det känns lattjo att använda vissa regler och inte andra... sen kan ni ju alltid SW/ETC- FAQ:t och då är det ju bara å bita i äpplet
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!
Jupp i codex står inget om flyers, men å andra sida i Boken står inga tanks med till BA förutom Dc dread, furioso och Baal... vilket gör att om vi ska hårddra det så har BA inga fordon utöver dessa?
Och om vi nu säger att de är ju SM så de får samma fordon som dem, är de då fast? Det står i Codex, men konsensus verkar vara att codex inte gäller. Så om man ska vara redigt petigt har BA 2 walkers och en pred, inga andra tanks:) välkommen till 6th ed!
Får passangerare köra deny the witch om det är fordonet som är target? Borde de väl inte få även om de blir affected
Och om vi nu säger att de är ju SM så de får samma fordon som dem, är de då fast? Det står i Codex, men konsensus verkar vara att codex inte gäller. Så om man ska vara redigt petigt har BA 2 walkers och en pred, inga andra tanks:) välkommen till 6th ed!
Får passangerare köra deny the witch om det är fordonet som är target? Borde de väl inte få även om de blir affected
Senast redigerad av 1 Arioch, redigerad totalt 11 gånger.
- Lottomannen
Angående dreads vs newton, så är ju den reglen i codexet för att det inte fanns något "straff" för enheter i/på/hängande under flyer-transporter tidigare.
Så den får väl anses ersatt av S10-träff reglen.
Men sen kan man ju som i alla andra fall dra det till sin absurda spets.
Men det orkar jag int med.
Så den får väl anses ersatt av S10-träff reglen.
Men sen kan man ju som i alla andra fall dra det till sin absurda spets.
Men det orkar jag int med.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
R:et står väl för rule? så jag har aldrig förstått dem som säger BYB, de borde isf skriva YRB om de tycker den är gul.
jag vet inte alls vad jag tycker man får för däng, jag kan inte tänka mig att det är båda. men om det nu skulle vara en S10 träff, vart träffar den då? side armour som de flesta sådana specialgrejer?
jag vet inte alls vad jag tycker man får för däng, jag kan inte tänka mig att det är båda. men om det nu skulle vara en S10 träff, vart träffar den då? side armour som de flesta sådana specialgrejer?
Ja' än't bittä'!
Egge:
1. Jag skulle säga att andemeningen i att flyg inte kan träffas av template weapons (hard to hit-regeln) är att inte heller andra (blast-)templates kan träffa dem.
2. Står under zoom, en flyer som zoomar och inte kan åka 18" blir automatiskt wreckad. Mode byter man innan man går så jag ser inget som säger att man inte skulle få byta för att slippa auto-wreck.
1. Jag skulle säga att andemeningen i att flyg inte kan träffas av template weapons (hard to hit-regeln) är att inte heller andra (blast-)templates kan träffa dem.
2. Står under zoom, en flyer som zoomar och inte kan åka 18" blir automatiskt wreckad. Mode byter man innan man går så jag ser inget som säger att man inte skulle få byta för att slippa auto-wreck.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
För att bara vilja veta vad som gäller...Arioch skrev:Ang. Machine spirit, vart står det för det missade jag:)
...argumenterar du väldigt mycket för den punkten som är dig mest fördelaktig.Arioch skrev:Utan jag vill mest veta vad som gäller!
Jag tycker att om man skall flyga som en flygare faller man också som en flygare. Flyger man som en skimmer (hovrar) faller man som en skimmer.
+1 @Egge
Hur funkar podsen nu då... inget guide system elelr guide system ur codex? Står ju inget på deep strike regeln (orkar inte kolla erratan).
@MITTZ ... möjligt att du har rätt! (Faktiskt)
Men Jag snöar in på det som står i regelboken, en del gånger, i ärligehtens namn de flesta, försöker man böja dessa regler till ens egen fördel. Å andra sidan känner jag inte riktigt att jag förstår vad som är problemet om det står i den stora Boken så gäller det väl? Annars blir det ju en massa annat som blir mysko med tex vilka veicles som BA får använda osv... Det lättaste (och möjligen mest fördelaktiga9 är väl att använda SB (storBoken) tillsammans med codex, där codex trumfar vid konflikt inte annars! Finns ju en del arme specifika grejer som blir lattjo annars! Men Jag ska försöka tänka på vad du skriver, och det bör vi nog alla göra till viss del! 
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det behöver inte stå någonstans. Spelet bygger på att det ska stå att du får göra något, annars får du inte göra det. Vapen får bara skjuta en gång och machine spirit säger inget annat, alltså får den inte det.Arioch skrev:Ang. Machine spirit, vart står det för det missade jag:)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015