Regelfrågor 6e

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
kelaino

Re: Regelfrågor 6e

Inlägg av kelaino »

Sitter och kliar mig i huvudet över wound allocation i shooting. Kollar man bara range på modellen med bäst range eller har jag missat något? Verkar awesome att ställa en marine precis utanför 12" så alla får använda hans 24" kill zone, givet att de når en enda modell med sina 12".
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

egge

Inlägg av egge »

kelaino skrev:Egge:
1. Jag skulle säga att andemeningen i att flyg inte kan träffas av template weapons (hard to hit-regeln) är att inte heller andra (blast-)templates kan träffa dem.
2. Står under zoom, en flyer som zoomar och inte kan åka 18" blir automatiskt wreckad. Mode byter man innan man går så jag ser inget som säger att man inte skulle få byta för att slippa auto-wreck.
Ahh frågan var om man får kasta telekenisis på fordon. Inte templates. Finns det någon regel som säger att man inte får kasta magi på fordon.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mutt

Inlägg av Mutt »

kelaino skrev:Sitter och kliar mig i huvudet över wound allocation i shooting. Kollar man bara range på modellen med bäst range eller har jag missat något? Verkar awesome att ställa en marine precis utanför 12" så alla får använda hans 24" kill zone, givet att de når en enda modell med sina 12".
Känns lite som det du syftar på ser bra ut på pappret, men sällan kommer att ställa till med så mycket problem i verkligheten. En marine som skjuter 2 skott dödar väl sällan mer än 1 modell i snitt, och då bara om man skjuter mot fiender som är lätta att döda som generalen sällan gråter tårar om det dör någon extra modell. Hade vi våra 10 marines perfekt uppställda mot en kongo-line av orker så visst kan du få döda 10 orker inom 24" från gubben som stod längst bak, trots att de främre egentligen bara nådde 1 ork med sina 12", trots att du om man delat upp skyttet i olika range bara hade dödat 5 orker. Jag tror visserligen inte att kongolines kommer att vara lika poppulära längre heller för den delen, troligare att marinsen står och skjuter in i en ganska solid grön vägg.

MITTZ

Inlägg av MITTZ »

förresten kom man fram till något angående charges och diffslag?

Jag tycker följande känns logiskt och enkelt (jag vet att reglerna inte har ngt med logik att göra men ändå)

kan alla i den chargande enheten charga någon ur den mottagande enheten inom maximal charge distans, i en rak linje utan att passera någon terräng så behöver man inte slå diffslag. Om någon modell sedan tvingas in i diff pga no holding back gör det ingen annan skillnad på chargeslaget men ger naturligtvis I1 på dem som gör det.

Själv väntar jag på att Egge ska sluta bojkotta 6:e och förklara för mig hur man listigast chargar....

Truant

Inlägg av Truant »

Mutt skrev:
kelaino skrev:Sitter och kliar mig i huvudet över wound allocation i shooting. Kollar man bara range på modellen med bäst range eller har jag missat något? Verkar awesome att ställa en marine precis utanför 12" så alla får använda hans 24" kill zone, givet att de når en enda modell med sina 12".
Känns lite som det du syftar på ser bra ut på pappret, men sällan kommer att ställa till med så mycket problem i verkligheten. En marine som skjuter 2 skott dödar väl sällan mer än 1 modell i snitt, och då bara om man skjuter mot fiender som är lätta att döda som generalen sällan gråter tårar om det dör någon extra modell. Hade vi våra 10 marines perfekt uppställda mot en kongo-line av orker så visst kan du få döda 10 orker inom 24" från gubben som stod längst bak, trots att de främre egentligen bara nådde 1 ork med sina 12", trots att du om man delat upp skyttet i olika range bara hade dödat 5 orker. Jag tror visserligen inte att kongolines kommer att vara lika poppulära längre heller för den delen, troligare att marinsen står och skjuter in i en ganska solid grön vägg.
Jovisst, exemplet med 10 marines med bolters så kanske det inte gör så stor skillnad.

Men du kanske inte är riktigt lika glad när en 50 manna blobba drar iväg sina 100 skott istället för 51. Den enheten får dessutom väldigt bra killzone eftersom räckvidden blir enhetens storlek + 12" (med såklart begränsningen att alla måste vara inom 24" från fienden)

När jag läser shooting läser det jag på följande sätt:
1. mät range från varje modell (med rapid fire är det alltså individuellt om du får skjuta 1 eller 2 skott)
2. slå hit och to wound
3. wound allocation, här står regeln att alla som kunde skjuta på enheten innan några har dött räknas som att de når fram till fiendeenheten.

Det Kelaino hänvisar till är ju så att man inte ska behöva argumentera att några skjuter bort de främsta så att andra inte längre når enheten.

Halvar

Inlägg av Halvar »

egge skrev:
kelaino skrev:Egge:
1. Jag skulle säga att andemeningen i att flyg inte kan träffas av template weapons (hard to hit-regeln) är att inte heller andra (blast-)templates kan träffa dem.
2. Står under zoom, en flyer som zoomar och inte kan åka 18" blir automatiskt wreckad. Mode byter man innan man går så jag ser inget som säger att man inte skulle få byta för att slippa auto-wreck.
Ahh frågan var om man får kasta telekenisis på fordon. Inte templates. Finns det någon regel som säger att man inte får kasta magi på fordon.
ingen regel som förhindrar magikastning. det finns till exempel en magi i typ telekinesis (o... machinery?) som ger en haywire på fordonet/fordonen man kastar magin på.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Truant skrev:...När jag läser shooting läser det jag på följande sätt:
1. mät range från varje modell (med rapid fire är det alltså individuellt om du får skjuta 1 eller 2 skott)
2. slå hit och to wound
3. wound allocation, här står regeln att alla som kunde skjuta på enheten innan några har dött räknas som att de når fram till fiendeenheten.
Enligt punkt 3 så behöver man alltså inte hålla koll på vilka som kan döda hur många/välja att skjuta ett eller två skott med rapid fire. Når de en enda fi så kan de skjuta flera stycken, så länge de bara ser dem.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Truant

Inlägg av Truant »

imp skrev:
Truant skrev:...När jag läser shooting läser det jag på följande sätt:
2. slå hit och to wound
Enligt punkt 3 så behöver man alltså inte hålla koll på vilka som kan döda hur många/välja att skjuta ett eller två skott med rapid fire. Når de en enda fi så kan de skjuta flera stycken, så länge de bara ser dem.
Va?
Nej nu tolkar du in massor i texten, det är en punktlista och att skjuta och wound allocation är två olika steg.

Först skjuter du (och mäter vilka som kan osv.) sen tar do wound allocation och då spelar det ingen roll hur långt bort fienden är som dör av skotten.
Är du med nu?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tror att kelaino syfter till att om man skjuter alla på rapid fire så kan man bara döda fiender inom 12" från den främsta modellen i sin enhet. Om man ställer bak en så den inte skjuter rapid fire så kan man helt enkelt döda modeller inom 24".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Japp, så länge man når en modell i en enhet kan alla i enheten dö. Det enda som skyddar är att vara utanför LoS.

Angående Stormraven + Dread. Det finns absolut ingen regelkonflikt här, du tar en S10 träff OCH en S4 träff, ingenting säger att det ena exkluderar den andra, därför tar du både och ;). Skulle det dock stå "it will get a S4 hit instead of any other effects" så skulle du har rätt, men nu är det inte så.
Alexander Merinen

Låst