Regelfrågor 6e

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
imp

Re: Regelfrågor 6e

Inlägg av imp »

DHettNeck skrev:Jag tror att kelaino syfter till att om man skjuter alla på rapid fire så kan man bara döda fiender inom 12" från den främsta modellen i sin enhet. Om man ställer bak en så den inte skjuter rapid fire så kan man helt enkelt döda modeller inom 24".
Stämmer det verkligen?

Enligt texten kan man ju döda en hel konga-line. Så länge skytten var inom range av en fi när man slår to hit så räknas den som inom räckvidd för hela enheten när det ska plockas modeller (Out of Range, s.16) (men bara de fi som den skjutande enheten ser kan dö (Out of Sight, s.16)). Det står inte att bara modeller inom vapnets räckvidd kan dö. Man kan dock bara skjuta på enheter inom räckvidden, men det är en annan sak (Which Models Can Fire? s.13)

För Rapid Fire (s. 52), så skjuter alla inom 12" av fi 2 skott (förutsatt 24" range), resterande inom range skjuter 1 skott.

Hittar verkligen inget som säger att man bara kan döda modeller inom range. Med 12" range kan du döda modeller 72" bort, eller mer beroende på LoS, ja, och om enheten är tillräckligt stor för att ha sträckt ut sig så mycket. Du kan döda hela enheter med flamers också.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Zurken skrev:Japp, så länge man når en modell i en enhet kan alla i enheten dö. Det enda som skyddar är att vara utanför LoS.

Angående Stormraven + Dread. Det finns absolut ingen regelkonflikt här, du tar en S10 träff OCH en S4 träff, ingenting säger att det ena exkluderar den andra, därför tar du både och ;). Skulle det dock stå "it will get a S4 hit instead of any other effects" så skulle du har rätt, men nu är det inte så.
Håller med på båda punkterna.

SnuffyN

Inlägg av SnuffyN »

Mortarion skrev:
Zurken skrev: Angående Stormraven + Dread. Det finns absolut ingen regelkonflikt här, du tar en S10 träff OCH en S4 träff, ingenting säger att det ena exkluderar den andra, därför tar du både och ;). Skulle det dock stå "it will get a S4 hit instead of any other effects" så skulle du har rätt, men nu är det inte så.
Håller med på båda punkterna.
Först tänkte jag be er fara åt **** men läste BRB och codex och nu kan jag bara hålla med. +2

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

imp skrev:
DHettNeck skrev:Jag tror att kelaino syfter till att om man skjuter alla på rapid fire så kan man bara döda fiender inom 12" från den främsta modellen i sin enhet. Om man ställer bak en så den inte skjuter rapid fire så kan man helt enkelt döda modeller inom 24".
Stämmer det verkligen?

Enligt texten kan man ju döda en hel konga-line. Så länge skytten var inom range av en fi när man slår to hit så räknas den som inom räckvidd för hela enheten när det ska plockas modeller (Out of Range, s.16) (men bara de fi som den skjutande enheten ser kan dö (Out of Sight, s.16)). Det står inte att bara modeller inom vapnets räckvidd kan dö. Man kan dock bara skjuta på enheter inom räckvidden, men det är en annan sak (Which Models Can Fire? s.13)

För Rapid Fire (s. 52), så skjuter alla inom 12" av fi 2 skott (förutsatt 24" range), resterande inom range skjuter 1 skott.

Hittar verkligen inget som säger att man bara kan döda modeller inom range. Med 12" range kan du döda modeller 72" bort, eller mer beroende på LoS, ja, och om enheten är tillräckligt stor för att ha sträckt ut sig så mycket. Du kan döda hela enheter med flamers också.
Det var jag som kom ihåg fel, det stämmer mycket bra det du säger.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

egge

Inlägg av egge »

Är det bara jag som tycker att det är sjukt meningslöst med en regelfrågetråd för 6:e? Är det inte bättre att ha en fråga per tråd istället så man faktiskt kan hitta frågorna och svaren?

Låt mig börja...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

+1 till egge, jag låser tråden.
Alexander Merinen

Låst