fjugin skrev:Charga genom terräng-regeln säger ordagrant:
"If, when charging, one or more models have* to move through difficult terrain, the unit ust make a difficult terrain test..."
*min markering
Om raka vägen närmaste mot närmaste är genom diff, eller om ens egna modeller redan står i diff så har man ju onekligen inget val annat än att gå i diff. Om däremot bara vissa av fiendens modeller står i diff, och det vore fullt möjligt att fullgöra en charge mot fienden utan att gå i diff borde man kunna slippa diff-testet genom att peka på orden "have to". Speciellt i kombination med att man endast behöver gå i baskontakt med fiender "if possible".
Jag tycker nog att det går emot "no holding back or trying to avoid terrain". Fast då är man tillbaka på samma sak som diskuterades i 5th ed. Eftersom GW återigen har lyckats skriva en text om hur charges skall gå till och sedan en punktlista som inte stämmer överens med den inledande texten så har vi samma situation igen...
kombat skrev:E tanke jag hade var om man är osäker på om man ska behöva slö diff eller inte så slår man 2d6 + 1d6 i en annan färg som blir extra tärningen om man behöver diffa annars bara ignorerar man den. Borde inte det funka?
Fast difftestet påverkar ju hela enheten, även de som inte går i terräng. Säg att de två första tärningarna visar 6 och 2 och att den olikafärgade tärningen visar 3. Om man då börjar att flytta alla modellerna 8" (6+2) och märker att någon av de sista modellerna måste gå genom terräng så har man flyttat alla tidigare modeller för långt.
Egentligen är det inte så konstigt rent logiskt om man tänker efter hur modern artilleri fungerar. Med laserstyrning och targetting träffar artilleri egentligen exakt där du siktar med det nu 2012. Kan tänka mig att man kan utveckla det rätt bra på 38000 år till
Utvecklingen har tyvärr mest bestått i att man tappade bort ritningen till laserstyrningen och istället tänder rökelse över artilleriskotten och ber en bön om att Maskinguden skall guida dem mot fienden.