Nya FAQs från GW :)

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Nya FAQs från GW :)

Inlägg av LillePer »

Nja det är ju inte säkert att 5 hökar som slår 3+ och sen 2+ tar 3 HP. Däremot med autoträff kan man ju "räkna med" att de tar ut 4HP och 3 i i princip garanterat.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Nya FAQs från GW :)

Inlägg av DHettNeck »

LillePer skrev:Nja det är ju inte säkert att 5 hökar som slår 3+ och sen 2+ tar 3 HP. Däremot med autoträff kan man ju "räkna med" att de tar ut 4HP och 3 i i princip garanterat.
Absolut inte, men det är en hyffsad chans att dom gör det. Tidigare var 5 hökar utan intercept helt värdelösa mot fordon.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
LillePer
Inlägg: 6234
Blev medlem: 05 jul 2009, 16:50

Nya FAQs från GW :)

Inlägg av LillePer »

Jo absolut. Men jag tycker nog den är nobrainer iaf.

troligt
Inlägg: 178
Blev medlem: 04 mar 2012, 00:49

Re: Nya FAQs från GW :)

Inlägg av troligt »

Från FAQ V. 1.1:
Q: Do Dark Eldar allies count as Eldar for the Farseer psychic
powers Fortune and Guide? (p28)
A: No.

Från senaste Eldar Codex:
"...Nominate on Eldar unit with a model within 6" of the Farseer. This unit re-rolls any failed saves..."

Från 6th Ed Rulebook p.39:
"While an Independant Character is part of a unit, he counts as part of the unit for all purposes, though he still follows the rules for characters...", "Sometimes, a unit that an Independant Character has joined will be the target of a beneficial or harmful effect...,...If the character leaves the unit, both the character and unit continue to be affected by the effect,..."

Från 6th Ed Rulebook p.112:
"Battle Brothers are treated as "friendly units" from all points of view...","...Can be joined by allied Independant Characters.", "...Are counted as being friendly units for the targeting of physic powers, abilities and so on.".

Det är (enligt min tolkning) solklart att man inte får nominera någonting annat än en Eldar (unit) när man kastar Fortune, vilket innebär att man inte kan targetta spellen på ex. en Dark Eldar Incubi (unit) och inte heller på en Farseer i en Dark Eldar Incubi (unit).

Däremot har inte GW klargjort någonting alls rörande huruvida effekten av spellen inte påverkar icke-Eldar modeller i samma enhet, vilken enligt min tolkning (och andras av Internet att döma) innebär att man (fortfarande) kan ha en Farseer i en Eldar "valfri" (unit) som sedan är joinad av en valfri Dark Eldar HQ. Varvid man sedan kastar fortune på (eldar) enheten och alla i den får den positiva effekten (eller negativ om den hade varit det istället).

Någon som tolkar det annorlunda efter senaste FAQ'n?

// Danne

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Nya FAQs från GW :)

Inlägg av Valrosskorv »

Men vafan.


Page 22 – Drop Pod Assault.
Replace this entry with the following rules:
“Drop Pod Assault: Drop Pods must enter play using the Deep
Strike rules. At the beginning of your first turn, choose half of
your Drop Pods (rounding up) to make a ‘Drop Pod Assault’.
Units making a Drop Pod Assault arrive on their controlling
player’s first turn. The arrival of the remaining Drop Pods is
rolled for as normal. A unit that Deep Strikes via Drop Pod
cannot charge in the turn it arrives.
Immobile: A Drop Pod cannot move once it has entered the
battle, and counts in all respects as a vehicle that has suffered
an Immobilised damage result that cannot be repaired in any
way.
Inertial Guidance System: Should a Drop Pod scatter on top of
impassable terrain or another model (friend or foe) then
reduce the scatter distance by the minimum required in order
to avoid the obstacle. Note that if a Drop Pod scatters off the
edge of the board then they will suffer a Deep Strike Mishap as
per the Warhammer 40,000 rulebook.”

Vilket innebär att Black Templars Terminators inte längre får ta Drop Pods. Varför? Vad är det för fel på GW?

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: Nya FAQs från GW :)

Inlägg av Serpent »

Hur menar du nu? Jag ser inget i BT-delen som gör Podden omöjlig för Sword Brethren... Eller är jag blind? :shock:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Nya FAQs från GW :)

Inlägg av Zurken »

I codexet så står det under "Drop Pod Assault" reglerna vilka enheter som får ta Drop Pods och nu har man ersatt det med nya och nu finns det alltså RaW inga regler som ger BT möjligheten att köpa drop pods.

Men du kan vara lugn Valrosskorv, jag tror ingen turnering kommer neka dig möjligheterna att ta Drop Pods precis som förrut, fast med nya uppdaterade regler för hur de kommer in och scattrar.
Alexander Merinen

Valrosskorv
Inlägg: 492
Blev medlem: 20 jun 2011, 09:44

Re: Nya FAQs från GW :)

Inlägg av Valrosskorv »

Zurken skrev:I codexet så står det under "Drop Pod Assault" reglerna vilka enheter som får ta Drop Pods och nu har man ersatt det med nya och nu finns det alltså RaW inga regler som ger BT möjligheten att köpa drop pods.

Men du kan vara lugn Valrosskorv, jag tror ingen turnering kommer neka dig möjligheterna att ta Drop Pods precis som förrut, fast med nya uppdaterade regler för hur de kommer in och scattrar.
Jo. Vissa enheter har blivit erratade till att kunna ta Drop Pods i sin army list entry. Terminators är inte någon av de enheterna. Medveten ändring med andra ord (eller så är GW sämre än jag trodde på att ha koll på grejer, och jag trodde inte att de var så bra till att börja med...). Således:

Varför? Vad är det för fel på GW?

Användarvisningsbild
kombat
Inlägg: 1911
Blev medlem: 12 okt 2008, 01:39
Ort: Lund

Re: Nya FAQs från GW :)

Inlägg av kombat »

För att det inte är meningen att terminators skall pka drop pos förrutom SW då förståss men de gillar inte att deepstrike. Så jag tycker inte det är konstigt att man har tagit bort dem för terminators.

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: Nya FAQs från GW :)

Inlägg av Ancalagon »

Lite synd att de inte uttryckligen svarat på Njals Tempest eller Imotekths Storm vs flyers. Alla psychic powers är täckta, alla vapen likaså, men inte just dessa två. Orkernas Bomb Squig funkar inte längre mot flyers bland några andra som fått det rulat mot sig nu. Njal och Imotekh gör det dock fortfarande.

Skriv svar