Frågor om Space Wolves

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Frågor om Space Wolves

Inlägg av DHettNeck »

Känns överlag som att ni tolkar lite skumt. Klart att man ska kunna ha en sergant till sina scouts och fortfarande komma bakifrån. Varför krångla till det istället för att spela som GW tänkt sig (som det var förr)?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

DHettNeck skrev:Menar ni alltså att en lord bara får str9 fist också?

Jag tycker att det är precis tvärt om eftersom det står att han lägger på det på sin profil, inte att mountet ger de extra förmågorna i sig.

Jag tycker också att dom vanliga varjryttarna borde vara vägledande i denna frågan.

Sen är jag tveksam till tolkningen av samma power. Känns som att combination bara syftar till wargear och inte till powers.
1. Ja, det står till och med i regelboken (Sid 7)

2. Vad är skillnaden? Följer man regelboken så är det ganska tydligt, vad som sedan är mest logiskt kan vi ta en annan gång.

3. Tja, det är som sagt en tolkning.
DHettNeck skrev:Känns överlag som att ni tolkar lite skumt. Klart att man ska kunna ha en sergant till sina scouts och fortfarande komma bakifrån. Varför krångla till det istället för att spela som GW tänkt sig (som det var förr)?
För det första vill jag bara påpeka att det är mina personliga åsikter, inte SVFAQns, jag skriver här. För det andra, är du säker på vad GW menar här? Tycker inte alls att det är självklart. Men du menar alltså att en modell utan Infiltrate kan infiltrera för att hans kompisar får det? Vi har inte kommit fram till något i FAQn ännu, för få har uttalat sig, så vi får vänta och se.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det jag menar är bara att GW nog tänkt sig att scouts fortfarande ska kunna outflanka fastän dom får en sergant med sig.

Kan köpa att wolf mount ska vara inom parantes, men det känns skumt i förhållande till resten.

Jaja. Vad lösningen blir inför BSK spelar mej ingen roll. Sen borde man ju kunna hoppas på en GW faq innan GC iaf.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Ska wolfmount ge +1T som räknas till instant death så ska det stå uttryckligen, inte med avsaknade av parentes
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
theWatchman

Re: Space Wolves

Inlägg av theWatchman »

fjugin skrev:
bladerunner_35 skrev:
Katarsis skrev:4. Wolf Guards får aldrig enhetens regler. Det är nog enda sättet att vara konsekvent i denna frågan.
Jag, som väldigt gärna vill ha en Wolf Guard med Fist till mina scouter, undrar hur ni kommer fram till detta?
Jo, den tolkningen känns inte helt rätt.
En wolf guard är inte en independant character, och USR som scout och infiltrate tappar man bara om man blir joinad av en independant character. Så wolf scout med wolf guard borde fortfarande kunna sättas i outflank.
En wolf scout enhet i outflank får komma in bakifrån på 3+, och wolf scouts med wolf guard är väl fortfarande en wolf scout enhet?
När wolf guarden är ensam kvar i enheten bör den dock kanske inte längre räknas som en wolf scout unit, och därmed tappar han move through cover.
Om man tappar scoring när man är siste man kvar av en grey hunter enhet.är mer oklart tycker jag.

Enklast vore att säga att wolf guarden är en del av enheten på alla sätt, och därmed får alla special rules som enheten har, om inte annat står (som för berserk charge).
Kan bara hålla med, det är så det borde vara enligt min åsikt. Han räknas helt enkelt som en unit uppgrade när man assignar honom.

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

+1 S och fist ger S9. Hade det ståt att wargen ger lorden S5 istället för +1 hade det blivit S10, (så som det står på de vanliga vargryttarna). GW suger som vanligt på att skriva regler och råkat skriva olika regler för lord på varg och de vanliga vargryttarna....

Även scouterna så tycker jag att reglerna är tydliga. Har för mig att det står ganska tydligt vilka specialregler som hela enheten måste ha för att de ska få låv att användas.. Och det står ingenstanns vad jag kan se att WBL får samma specialregler som den enhet de joinar. De får tex inte extra attacker på chargen om de hänger med bloadclaws.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

theWatchman skrev:Hur skall man tolka storm caller? Det står att den gäller squads, inkluderar detta alla typer av enheter inkl. fordon?
Ledsen jag tar upp den här igen men den här frågan är jäkligt central. Hur tycker ni?

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Nefrums skrev:Har för mig att det står ganska tydligt vilka specialregler som hela enheten måste ha för att de ska få låv att användas..
Det gäller bara IC och enheter
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
bladerunner_35

Inlägg av bladerunner_35 »

Nefrums skrev:Även scouterna så tycker jag att reglerna är tydliga. Har för mig att det står ganska tydligt vilka specialregler som hela enheten måste ha för att de ska få låv att användas.. Och det står ingenstanns vad jag kan se att WBL får samma specialregler som den enhet de joinar. De får tex inte extra attacker på chargen om de hänger med bloadclaws.
Med tanke på hur denna (och många andra frågor) exploderat på olika forum så är det att ta i att säga att relgerna är tydliga.

Exemplet med att de inte får extra attack på chargen i en Blood Claw enhet kan lika gärna användas för att hävda att de får använda sig av Scouternas specialregler - eftersom det i Berzerker charge beskrivningen uttryckligen står att "Note that this does not apply to other models that may have joined the pack". Det står ingen sådan disclaimer i Behind Enemy Lines.

Det går att dra diskussionen vidare med att säga att det inte heller står att Scoutenheten tappar sina specialregler för att en Wold Gaurd går med i enheten. Möjligheten med att sätta ut Wolf Guards är så vitt jag vet ett specialfall som gör det svårt att dra exempel från de övriga regler.

Efter att la läst en del diskussioner på andra forum verkar en majoritet luta åt att det går att använda Behind Enemy Lines även med en Wolf Gaurd. Det är å andra sidan inte heller ett särskilt tungt argument och jag misstänker att SweFAQen helt enkelt får bestämma sig för än det ena eller än det andra och hoppas på att GW kommer att ge ut en egen errata inom en inte alltför avlägsen framtid.

Är det bara jag eller verkar Space Wolves codexen ovanligt otydligt skriven?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

imp skrev:
Nefrums skrev:Har för mig att det står ganska tydligt vilka specialregler som hela enheten måste ha för att de ska få låv att användas..
Det gäller bara IC och enheter
Jag har inte boken framför min, men detta verkar typist GW.. Den skriver att den inte kan användas när IC joinar enheten och sen hittar de på karaktärer som inte är ic som joinar enheten utan att förklara hur detta funkar.. GW suger..

Om det nu är så att det inte står vaken eller så ser jag ingen andldning till att de inte ska få ha med sig WBL i outflank..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar