Regelfrågor 6e

Regelfrågor och förslag på husregler
max_elmgren

Re: Regelfrågor 6e

Inlägg av max_elmgren »

Den bilden med eldar som ska charge Space marines eller vad det är på bilden, under charge kapitlet. Har inte regelboken här, men jag borde hitta det igen, för det verkade tydligt enligt mig.
Om man från sin grundposition innan charge på maximal charge distans kan nå bas till bas ned fienden, så måste man diffa om en av de gubbarna behöver gå över en diff-bit.

Oklart är dock om charge om fem man är på 10" från fienden och fem är bakom de + en diff-kvist. Så från sin plats är det 11" fågelvägen till fienden och en pinne. Men från sin position kan de inte nå btb för gubbar är ivägen även vid 12" charge. Då vet jag inte hur det blir, men jag kommer trycka på att man tar fågelvägen (förutom impassable terrain) när man mäter och är det terräng så måste man diffa!

Argos

Inlägg av Argos »

daskad skrev:
daskad skrev:Jag vill veta vad folk tycker om deepande Chaos Daemons till CSM ikoner? Jag anser att det går även fast wordingen på dem är bara för Terminators, Obliterators och Lesser Daemons. Men detta skrevs ju långt innan allies var påkommet och de är ju trots allt Battle Brothers
Jag bumpar min fråga en gång lite snabbt då det vore bra att veta innan Summer Fajt
Eftersom det står i nya CSM-FAQ:en att bara termosar och obbar gynnas av CSM-ikoner känns det tveksamt att ändra på det...

Kerrai

Inlägg av Kerrai »

Argos skrev:
daskad skrev:
daskad skrev:Jag vill veta vad folk tycker om deepande Chaos Daemons till CSM ikoner? Jag anser att det går även fast wordingen på dem är bara för Terminators, Obliterators och Lesser Daemons. Men detta skrevs ju långt innan allies var påkommet och de är ju trots allt Battle Brothers
Jag bumpar min fråga en gång lite snabbt då det vore bra att veta innan Summer Fajt
Eftersom det står i nya CSM-FAQ:en att bara termosar och obbar gynnas av CSM-ikoner känns det tveksamt att ändra på det...
Fast den FAQ biten pekar ju enbart på att du inte får deepa ner termosar som har joinats av en jump infantry lord eller liknande med hjälp av en ikon.. Så helt 100 är det inte ännu
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf

daskad

Inlägg av daskad »

Argos skrev:
daskad skrev:
Eftersom det är från den föregående FAQ, (se att den är svart, ej rosa) så är det fortfarande utdaterat enligt mig
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Bara för att du tycker att det känns utdaterat betyder inte att det inte längre gäller. De svarta bitarna är lika giltliga som de nyare, om GW ville ändrat på det skulle de gjort det. Visst det finns väl en möjlighet till att det glömt och slarvat, men man får ta reglerna så som de är skrivna.

Dock så tycker jag personligen att det kan vara ok i just det här fallet, gärna något som man skulle kunna tillägga som husregel.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
speedfreek

Sv: Regelfrågor 6e

Inlägg av speedfreek »

Jag har läst svarta bitar som kändes tydligt utdaterade.
Antingen i Tau, DE eller GH.
Minns inte var eller vad dock.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Om de är så utdaterad att de inte ens går att applicera är det en annan sak, men annars är det de som gäller. Dock är jag helt för att gå runt vissa regler med husregler.
Alexander Merinen

Rasmus

Inlägg av Rasmus »

GW har ju faktiskt tagit bort en del svarta bitar som de inte vill ska gälla längre (Se FAQ om Dreadknightens fistar som magiskt försvunnit), men det är väl som allting annat, räknar man med att de gör ett utförligt och bra jobb baserat på kompetens kommer man antagligen bli besviken.
"Or Draigo's entry, which is also decidedly ridiculous. Not only did he walk into Tzeentch's house, but he drank all his beer, slept with his wife, and pissed on all the nice tapestries!"

Användarvisningsbild
Lottomannen

Inlägg av Lottomannen »

Vad jag läste så var charges ganska tydliga, om du innan en charge står med alla gubbar i det öppna och en precis 12" bort fast bakom en diff-sten så måste man slå 3D6 och ta bort den högsta. Så det är om nån kan nå till BTB på 12" innan charge slaget är slaget, så måste man slå.tre tärningar. Jag tyckte det stod tydligt iaf.
Om du chargar 12" bort och riskerar att få diffa så är du en större optimist än mig..:)
Men det står även tydligt på de vanliga difficult-terrain-reglerna att man slår ett test om du har tänkt att gå igenom terrängen, även om det innebär att man inte kommer fram till den för att man slår illa. Det skall ju representera att man passar sig för att lede fi kanske ligger bakom stenen.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

På ikonerna i CSM-boken står det ju faktiskt att bata termies, obbar och "lesser daemons" får använda dem...vad jag vet så har demonkodexen inga av de enheterna...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Låst